Avatar billede swasper Nybegynder
06. december 1999 - 12:57 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

netværksproblem

Vi har sat et rimelig stort netværk, nu har jeg dog et lille problem. Når jeg går ind i andre computere kan jeg kun se mig selv og de andre på netværket kan godt se mig men de har ikke adgang til mig.

Er der nogen der ved hvad der er galt.
Avatar billede mikroman Nybegynder
06. december 1999 - 13:04 #1
Har I husket at dele de forskellige ressourcer I skal kunne have adgang til?, der er også mulighed for at problemet ligger i navngivningen af arbejdsgruppen, dette finder du i egenskaber ved højreklik på mappen andre computere. I skal alle have samme navn, ellers duer det ikke. Du skal også have krydset af i de to "check-boxe" under Fil- & udskriftsdeling. Evt. kan du søge efter en computer du kender selve navnet på. Det gør du i selve startmenuen.

Med venlig hilsen,

Mikroinstruktør
Avatar billede lowrider Nybegynder
07. december 1999 - 07:26 #2
Prøv at installere NetBEUI protokollen...

den plejer at hjælpe...
Avatar billede cldu Nybegynder
08. december 1999 - 02:06 #3
iiiiiiiidrk... netbeui... IDDRK!!
Avatar billede mikroman Nybegynder
08. december 1999 - 13:23 #4
Jeg er ret enig med "cldu", NETBEUI er en af de ældste protokoller der overhovedet findes, glem den.
Evt. tag en kontrol af hvilke protokoller alle på netværket har, alle SKAL have EEN af den samme protokol, udover det er det ligegyldigt hvilke protokoller I ellers har installeret; bare den ene er en fællesnævner.
De fleste anvender IPX 802.3 til små lokal-netværk, IPX 802.2 er trods det lavere nummer NYERE og lidt hurtigere end 802.3, ellers er der ikke nogen større forskel.

Med venlig hilsen,

Mikroinstruktør
Avatar billede cybermike Nybegynder
10. december 1999 - 14:56 #5
Brug, hellere TCP/IP, så er netværket klar til når i en gang, sætter en internet router op el. lign.

Mit, råd er simpelthen at installere Windows igen helt forfra, da windows ikke er langtidsholdbart.
Jeg installerer forfra hver månede.
Avatar billede cybermike Nybegynder
10. december 1999 - 14:57 #6
Eller skift til Linux, det virker hver gang.
Jeg kan anbefalde bogen der heder "Det lille intranet" jeg kan desvære ikke huske forfatteren, men den gennemgår linux´s netværksfunktioner meget godt.
Avatar billede schubert Nybegynder
19. december 1999 - 01:33 #7
Hvad har i af server ?

Hvis det er Win NT, så prøv at sætte WINS og DNS op.

Avatar billede annnrz Nybegynder
20. december 1999 - 23:25 #8
det at du ikke kan se de andre sker også tit for mig og mine venner...

men det kan du!....

prøv at højreklikke på "Andre computere" og vælg "Find computer"....skriv navnet på den du vil connecte og bum!....

for hvis de andre kan se dig...så er det jo "hul igennem" !.....

og som sikkert sagt 3 gugol gange før..
windows er noget værre lort!..men som medd kvinder...ka ik leve med...heller ik uden!.....linux er skod!
Avatar billede webm@ster Nybegynder
03. januar 2000 - 03:19 #9
...Mikroman har FULDTÆNDIG RET!!!!
- Giv ham pointene!!!
Avatar billede wiking Nybegynder
16. januar 2000 - 18:05 #10
NetBEUI NEJ!!!!!
Du må ikke installere den!!!
Når NetBEUI ikke kan finde den maskine som der er blevet valgt som "Navne Server" vil den prøve at sætte en ny, Hvilket altid giver problemer!
Et Eksempel :
StoreBælts broen var en dag lukket, PGA. at deres netværk brugte NetBEUI som primær protekol. Da så en server blev lukket ned, ville nerværket ikke virker igen, efter 5 timers gru og gys, fandt de ud af at en printer havde taget jobbet fra serveren!
ØV!
Avatar billede darkwulf Nybegynder
18. januar 2000 - 12:36 #11
Metode 1
Slet netværksdriver/protokoler og installer dem på ny. Burde også gøres på de andre computerer.

Metode 2
Slet driver, luk maskinen ned. Pil kortet ud og start maskinen op. Når windows er startet op skal du lukke ned igen og sæt kortet ned. Windows burde finde kortet. Installer IPX/SPX, og TCP/IP. Sæt faste IP adresser for all maskinerne. Kør IP adresserne i samme række fx 200.100.50.25, 200.100.50.50
Avatar billede wiking Nybegynder
18. januar 2000 - 12:57 #12
Dwarf, En God Idé.
MEN!
Det Må Ikke Være 200.100.50.25.
Det Er Et Globalt Netværks IP, Og Er Ejet Af Nogle Mennesker Et Eller Andet Sted I Verden!

Du Kan Bruge : 10.x.x.x, 172.x.x.x, 192.x.x.x
Avatar billede john.doe Nybegynder
20. januar 2000 - 08:41 #13
Er du sikker på at IRQ / IO står rigtigt på dit netkort? Prøv at køre
setup fra driverdisk der kan du se/ændre opsætning, den SKAL være den samme som Windows sætter,og vice versa.

Tjek at din protokolstandard er den samme som de andre maskiner.
Jeg kan ikke forstå den kritik af
NETBEUI det er den hurtigste protokol
overhovedet MEN den kan ikke routes
(bruges til I-net)og med en ordentlig opsætning kører det rigtig godt.
IPX/SPX er KUN til NOVELL netværk og
SKAL derfor ikke installeres med mindre at i kører NOVELL.
Jeg foreslå at I køre Netbeui på lokal-
nettet og Tcp/ip på Gateway til I-net.

Avatar billede darkwulf Nybegynder
20. januar 2000 - 12:56 #14
Der er flere spil og programmer der køre udlukket kun på IPX netværk, derfor er IPX/SPX en protokol der nødvendigt.
Avatar billede wiking Nybegynder
20. januar 2000 - 13:41 #15
darkwulf -> Enig. Men det er primært gamle spil!
Avatar billede john.doe Nybegynder
20. januar 2000 - 14:51 #16
Det kan ikke være ret mange.
IPX/SPX er NOVELL's svar på
TCP/IP. Og det kan ikke være ret mange spil der er lavet til at køre på Novell netværk.
Avatar billede darkwulf Nybegynder
20. januar 2000 - 14:55 #17
Ja men stadig nogle
Avatar billede hanno Nybegynder
21. januar 2000 - 19:07 #18
Hvilken Windows kører du ???? 9x,OSR ?, NT, SP ?
Netkort ????
Protokol ????

\\Hanno