Jeg får tit bluescreen of death med en STOP error der siger fejl 0x00000050 .
Jeg får det ret tit, og når jeg er i hændelsesloggen(logbog), for at se hvad der sker når jeg får blåskærm, tror jeg det er denne fejl som er skyld i det, eftersom det er på samme tid blå skærmn opstår:
"Tjenesten Windows Sikkerhedscenter kunne ikke oprette hændelsesforespørgsler til WMI for at overvåge antivirusprogrammer, antispywareprogrammer og firewallprogrammer fra tredjepartsudbydere."
0x50, PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA skyldes typisk et hardware problem, der ofte ligger i RAM'men - selvom software også godt kan have del i skylden.
Har du prøvet at kontrollere dine RAM for fejl? Vista har et værktøj til det (ligger et sted under Kontrolpanel - kan ikke lige huske præcist hvor), og ellers findes der andre, såsom memtest86+.
Ellers vil det muligvis kunne hjælpe os hvis du kan give os de andre tal der gives sammen med STOP-fejlen - og hvis der nævnes et filnavn, så giv os også det.
Jeg har 2 ram-blokke i. Den ene er fra min gamle medion bærbar. Den har jeg fjernet nu, således der kun sidder 1 block á 1gb i nu. Så vil jeg forsøge mig med at se om dt virker nu. Hvis det opstår igen, vil jeg prøve og se om jeg kan snubbe parameterne.
Problemet er bare at når fejlen opstår, så er teksten meget ofte utrolig sløret. Altså blue screen.
Men jeg vil forsøge. Og jeg vil lige prøve se om jeg kan finde ram testen.
So far so good, så må vi se om fejlen kommer igen :)
Grunden til den er sløret er enkel: Da du kører på en fladskærm, vil pixelpositionerne ikke passe til skærmens, da blue screens skifter til en noget anden opløsning - skærmen strækker derfor billedet, og med den måde pixels er sat op på i en LCD-skærm, så bliver det ikke så kønt :)
Jeg vil da i øvrigt foreslå du prøver RAM-testen FØRST - hvis den går igennem, skulle problemet nemlig ikke være der, og du behøver ikke vente og se om der dukker noget op.
Den skulle ligge under Administration i Kontrolpanelet. Jeg sidder dog ikke ved en Vista lige nu, men finder du den ikke kan lige checke hvor den egentlig befinder sig når jeg kommer hjem.
Jeg vil umiddelbart tro det er et driverproblem, men selvfølgelig lidt svært at sige med 100% sikkerhed. Du kan forsøge at opdatere dine drivere, men der er jo nok en del af dem, og det er ikke sikkert det er lige let at finde dem alle.
Kan du gå ind i dit Windows-bibliotek og se om du kan finde en fil der hedder MEMORY.DMP (burde være meget stor, ca. samme størrelse som mængden af RAM i dit system)? Hvis den er der (hvilket jeg vil tro), har vi faktisk en komplet kopi af hukommelsen, hvilket vi burde kunne bruge sammen med nogle værktøjer fra Microsoft til at finde ud af hvor i systemet fejlen opstod (i så fald laver jeg lige en lille guide til dig).
Min bærbar er fra medion og de opdatere ikke deres drivere så ofte. Seneste var en videodriver, som jeg opdaterede efter disse fejl opstod, fordi jeg troede det ville hjælpe.
Jeg tænkte på om jeg burde slette alle programmer som jeg har installeret på det seneste? Har det en betydning?
Jeg har denne fil i min windows mappe, og fylder ca. 195 mb og min computer RAM lige pt er 1024mb som udgangspunkt.
Programmer har meget sjældent noget at sige når der er en bluescreen involveret nu om dage.
195 MB er et pudsigt tal - har jeg ret i at du slukker din computer manuelt når den går i gang med det her? Prøv at lade den køre indtil den enten genstarter af sig selv, eller siger den er færdig med at lave et crash dump (hvilken af de to ting den gør afhænger af hvordan computeren er sat op).
Glem det, har regnet ud hvorfor den ikke behøver være større. Det burde egentlig være nok, så vi prøver lige (ellers skal jeg nok fortælle dig hvordan vi får et fuldt dump).
Åbn WinDbg under Debugging Tools for Windows. Vælg File > Open Crash Dump, og find frem til MEMORY.DMP-filen.
Når den lige har kigget filen igennem, skal du skrive "!analyze -v" (uden gåseøjnene) og trykke Enter. Der skulle gerne komme en længere tekst frem; kopier den herind, og vi kan forhåbentligt se hvor fejlen opstår. Bagefter kan du lukke programmet; vi skal ikke bruge det mere.
Hvis du under forløbet bliver bedt om at gemme ændringer, så bare svar ja - det har ikke den store betydning i denne sammenhæng, men derfor kan den godt finde på det alligevel :)
ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY (be) An attempt was made to write to readonly memory. The guilty driver is on the stack trace (and is typically the current instruction pointer). When possible, the guilty driver's name (Unicode string) is printed on the bugcheck screen and saved in KiBugCheckDriver. Arguments: Arg1: 8d919000, Virtual address for the attempted write. Arg2: 1ab26101, PTE contents. Arg3: 99c5d860, (reserved) Arg4: 0000000b, (reserved)
Debugging Details: ------------------
***** Kernel symbols are WRONG. Please fix symbols to do analysis.
************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: nt!_KPRCB *** *** *** ************************************************************************* ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: nt!_KPRCB *** *** *** ************************************************************************* ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: nt!_KPRCB *** *** *** ************************************************************************* ********************************************************************* * Symbols can not be loaded because symbol path is not initialized. * * * * The Symbol Path can be set by: * * using the _NT_SYMBOL_PATH environment variable. * * using the -y <symbol_path> argument when starting the debugger. * * using .sympath and .sympath+ * ********************************************************************* ********************************************************************* * Symbols can not be loaded because symbol path is not initialized. * * * * The Symbol Path can be set by: * * using the _NT_SYMBOL_PATH environment variable. * * using the -y <symbol_path> argument when starting the debugger. * * using .sympath and .sympath+ * *********************************************************************
Den siger ngoet med symboler ? Så jeg var ind på det link du gav mig og downloadede følgende: Windows Vista SP1 RC1 x86 retail symbols, all languages (File size: 267 MB - Most customers want this package
Symbolfilerne er rare at have i visse tilfælde, men vi får ikke specielt meget mere ud af dem i denne situation. Da det jo ikke ligefrem er noget du kommer til at skulle bruge ret tit, giver det mere mening (og er lidt nemmere) at lade WinDbg hente dem dynamisk fra Internettet ved at køre kommandoerne .symfix og .reload inden !analyze -v, fremfor at bruge plads på at installere dem mere permanent, men det er som sagt ikke noget du behøver at gøre.
En lidt relevant ting her er dog at det er en anden fejl du får her, dog er der den fordel at denne fejl netop skulle indikere et driverproblem. Jeg kunne godt tænke mig at du prøver at få den til at lave et fuldt dump, lader den crashe igen, og så prøver WinDbg igen - så får vi forhåbentligt navne at vide hvad de sidste tre linjer under STACK_TEXT henviser til (hvilket skulle give os navnet på driveren).
For at slå et fuldt dump til: Åbn Kontrolpanel. Gå ind under System (hvis du ikke bruger klasisk visning finder ud den under Flere indstillinger > System og vedligeholdelse > System). Her trykker du Avancerede systemindstillinger, trykker Indstillinger under Start og genoprettelse, og vælger Fuldstændig lagring af hukommelse under Skrivning af fejlfindingsoplysninger.
Det har jeg slået til, og jeg venter nu spændt og ser.
Jeg har i mellemtiden slettet en bunke programmer. Derudover har jeg snakket med en Nvidia mand, som siger at mange har haft BSOD pga grafikkortdriveren, så jeg har afinstalleret min skærmkortdriver og ladet windows selv finde en og installeret det istedet.
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (50) Invalid system memory was referenced. This cannot be protected by try-except, it must be protected by a Probe. Typically the address is just plain bad or it is pointing at freed memory. Arguments: Arg1: ac419000, memory referenced. Arg2: 00000001, value 0 = read operation, 1 = write operation. Arg3: 824835f3, If non-zero, the instruction address which referenced the bad memory address. Arg4: 00000000, (reserved)
Debugging Details: ------------------
***** Kernel symbols are WRONG. Please fix symbols to do analysis.
************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: nt!_KPRCB *** *** *** ************************************************************************* ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: nt!_KPRCB *** *** *** ************************************************************************* ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: nt!_KPRCB *** *** *** ************************************************************************* ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: kernel32!pNlsUserInfo *** *** *** ************************************************************************* ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: kernel32!pNlsUserInfo *** *** *** *************************************************************************
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (50) Invalid system memory was referenced. This cannot be protected by try-except, it must be protected by a Probe. Typically the address is just plain bad or it is pointing at freed memory. Arguments: Arg1: a945d004, memory referenced. Arg2: 00000000, value 0 = read operation, 1 = write operation. Arg3: 82570fd8, If non-zero, the instruction address which referenced the bad memory address. Arg4: 00000000, (reserved)
Debugging Details: ------------------
***** Kernel symbols are WRONG. Please fix symbols to do analysis.
************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: nt!_KPRCB *** *** *** ************************************************************************* ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: nt!_KPRCB *** *** *** ************************************************************************* ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: nt!_KPRCB *** *** *** ************************************************************************* ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: kernel32!pNlsUserInfo *** *** *** ************************************************************************* ************************************************************************* *** *** *** *** *** Your debugger is not using the correct symbols *** *** *** *** In order for this command to work properly, your symbol path *** *** must point to .pdb files that have full type information. *** *** *** *** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not *** *** contain the required information. Contact the group that *** *** provided you with these symbols if you need this command to *** *** work. *** *** *** *** Type referenced: kernel32!pNlsUserInfo *** *** *** *************************************************************************
MODULE_NAME: nt
FAULTING_MODULE: 82400000 nt
DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 470c2eec
READ_ADDRESS: unable to get nt!MmSpecialPoolStart unable to get nt!MmSpecialPoolEnd unable to get nt!MmPoolCodeStart unable to get nt!MmPoolCodeEnd a945d004
Den peger stadig på ntkrpamp.exe, hvilket er en Windows-systemfil - og det er generelt ikke i dem problemer reelt opstår, da vi andre ellers også burde se dem. Du behøver ikke komme med flere dumps, jeg kan alligevel ikke få mere ud af dem.
Der er kun to ting mere jeg kan komme på: 1) Du kan prøve at åbne en kommandoprompt som administrator, og køre "sfc /scannow" for at få sikret at der ikke bare er sket noget med den fil - du får højst sandsynligt brug for din Windows-skive (hvis Medion leverer den slags med - det KAN være du ikke behøver hvis de ikke gør, men det finder du ud af). 2) Kontroller at du virkelig har *alle* opdaterede drivere - ikke kun til grafikkort, men også lydkort, chipset - alt der kører med specielle drivere.
Du kan selvfølgelig også forsøge at geninstallere, men hvis de to ovennævnte ting ikke gør det, burde en geninstallation heller ikke hjælpe.
Mit bedste bud lige nu er dog at der er tale om en hardwarefejl (der desværre kan være næsten hvor som helst), så jeg er bange for du nok bliver nødt til at sende den til reparation (eller få den ombyttet, alt efter hvor længe du har haft den).
Det skulle gerne stå i den log-fil (windir er C:\Windows, hvis du var i tvivl) hvilke der er tale om - du kan åbne den i Notesblok hvis du starter den som administrator.
Hvis ntkrpamp.exe er blandt dem den fandt fejl i, så er du forhåbentlig heldig nok til at du kan få det repareret ad den vej - eftersom den ikke kunne reparere, gætter jeg på du ikke selv har en Windows-skive, men hvis du kender nogen der har, kan du nok godt få lov til at låne den (det gør ikke noget at de eks. kører Ultimate og du kører Home Premium, det skulle være samme skive i sidste ende). Er den fil dog IKKE i loggen, så er vi lidt tilbage hvor vi startede, og du bliver nok nødt til at få den repareret - hvis Medion da ikke kan levere en disk.
Bemærk at i visse tilfælde kan en Recovery disk godt være en almindelig Windows-skive - jeg ved Fujitsu-Siemens gør dette, men det er meget tænkeligt Medion ikke gør.
Jeg installerede PC wizard og kunne se at min CPU temp lå omkring 60-70 hele tiden. Det er vel unormalt for enn bærbar, ikk?
Så kiggede jeg lidt på min bærbar og kunne så se at der måske var en grund til det. Den blæser som suger luft IND ad, den suger fra bunden af bærbaren(dvs under). Der plejer være gummi under bærbaren for at skabe lidt luft under bærbaren og bordet, og her var den gummi, som var vedsiden af det hul hvor blæseren suger luft ind, røget af. Dvs bærbaren var presset ned i den ende hvor blæseren suger luft ind. Det tyder på at der ikke kunne komme luft ordenlig ind, således CPU blev varm tiltider. Så jeg har nu i 3 timer haft noget under, som løftede op bærbaren i den ende, og har ikke fået en eneste BSOD lige siden.
Kan det virkelig skyldes det her? eller er det bare tilfældigt?
Det er lige lovligt højt, i hvert fald hvis CPU'en ikke blev brugt fuldt ud, og ja, det kan godt tænkes det er et varmeproblem - men netop i dette tilfælde tror jeg ikke det er tilfældet. Du kan jo prøve at flytte den så luftvejen er frigjort, og så se om det hjælper - det værste der kan ske er vel at det ikke gør nogen forskel. :)
Jeg kan ikke se at en formatering vil ændre på noget, da der så vidt jeg kan se er tale om et hardwareproblem. Du kan selvfølgelig godt prøve - hvis den kommer til reparation, er det ikke utænkeligt de alligevel formaterer den til den tid - men du skal nok ikke forvente at det ender med at gøre nogen større forskel.
Du har stadig muligheden for at reparere dit windows, også i Vista. Det hedder blot en upgrade. Det sker ved at du sætter din Vista CD i computeren, mens du er på skrivebordet. Når Vista popper op på skærmen, så skal du vælge installation. Efter et stykke tid har du mulighed for at vælge upgrade/opgradere. Denne proces skal normalt ikke gøre noget ved de ting du gemmer på din computer, em for en sikkerheds skyld, vil vi anbefale dig at tage back-up (ret vigtigt).
Her det tip, jeg fik fra min windows-mand, da jeg havde problemer. Dog med noget helt andet.
Man vil bare til enhver tid foretrække reparationen, fremfor formateringen, hvis det er muligt. Held og lykke
Jeppe
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.