Avatar billede klarak Nybegynder
14. januar 2008 - 16:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

krav til bærbar

Jeg kigger efter en billig bærbar, som jeg vil bruge til net-surfing, dvd-afspiller og hjemme-video redigering.
Er grafikkort : "VIA Chrome HC DirectX 9 Graphics" godt nok? Jeg kan ikke finde oplysninger om dette grafikkort...
Er det et problem at det kun er windows vista basic til mit behov?
Derudover er det en Medion med dual-core processor, 160 GB harddisk, 1024 MB DDR2 SDRAM, 8x multistandard DVD brænder.

Håber på et hurtigt svar :-)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
14. januar 2008 - 17:45 #1
Du får lidt mere multimedie med home premium, men ikke nødvendighed
HVis du skal bruge til videoredigering, så er 1 GB ram nok i underkanten, især med vista.

Gætter på det er computer fra aldi? Jeg har også kigget på den, og undret mig over det grafikkort. Kan desværre ikke hjælpe dig der.
Avatar billede ejldk Nybegynder
14. januar 2008 - 20:14 #2
Inden du begynder bare at tænke på at købe en computer i aldi, vil jeg lige fortælle dig om mine oplevelser med dem!

Min søster købte for 1½ år side en Medion bærbar til 5000 i aldi. Efter ½ år uden at den var blevet behandlet specielt dårligt gik ledningen fra batteriet til hullet hvor opladeren skulle ind i, så den ikke kunne lade. Den sendte vi til reperation og fik den tilbage 2½ måned efter. 2 måneder efter vi havde fået den tilbage skete der det samme igen, så jeg besluttede mig for selv at åbne den, for at se om det evt var noget som man selv kunne gør på under 2½ måned. Da så jeg så at deres "reperation" bestod af nok en af de dårligste lodninger jeg nogensinde har set. Det undrede mig ikke at den var gået i stykker igen. Igår virkede harddisken så heller ikke, så den bleve pillet helt ud, sat i en anden computer, hvor den virkede, og sat tilbage i aldi computeren. Nu virker den ca. hver anden gang man starter den op, og det er lidt træls, kan du nok forstå!
Vi har opgivet at sende den til reperation da hun ikke kan undvære den endnu 2 måneder, og resiltatet af sidste reperation var noget man selv kunne ha gjort på 5 minutter.

Det var bare min personlige oplevelse med "aldi-bærbare". Nok er de billige, men så bliver produktet også derefter!
Med hensyn til dit spørgsmål er jeg helt enig med amews_aj om at 1GB er for lidt hvis du skal køre vista! Enten skal du have 2GB eller finde en computer med XP forudinstalleret. (Meget svært efterhånden!)
Med hensyn til grafikkortet ak n jeg ikke hjælpe dig!
Avatar billede klarak Nybegynder
15. januar 2008 - 09:49 #3
Tak skal i have - jo det er den fra aldi, men jeg tror nu jeg ofrer lidt mere so.
ejld, hvorfor skriver du at der skal være xp? Fungerer det bedre end vista?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
15. januar 2008 - 10:20 #4
XP kræver færre resourcer, og den computer (med 1GB ram) kan derfor bedre klare XP end vista. Hvis vista skal du øge dine rammængder.
Avatar billede ldyrner Nybegynder
15. januar 2008 - 21:58 #5
Her er en vurdering af grafikkortet http://www.notebookcheck.net/VIA-Chrome9-HC.3712.0.html og sammenligning med deres vurdering af andre grafikkort.
Avatar billede klarak Nybegynder
18. januar 2008 - 23:57 #6
tak for linket idyrner - det ser vist ikke for godt ud, så vidt jeg kan se? Bekræfter mig kun i at jeg ikke skulle have den fra Aldi.

Jeg er efterhånden kommet frem til at med de krav jeg har skal jeg bruge
Windows Vista
helst 2 GB ram
helst 160 GB Harddisk
Så har jeg forstået at man skal gå efter Intel Core2duo processor

Men...
Jeg kan IKKE overskue hvad jeg skal bruge /kan nøjes med af grafikkort.
Og...
Er der andet jeg skal være obs på?

Jeg har kigget på Dell's side, og det ser ud til at der er fornuftige bærbare til 5-6000, fx XPSTM 1520.
Jeg synes bare at Dell er lidt svær at gennemskue.
Tager gerne imod gode råd, eller konkrete anbefalinger :-)
Avatar billede klarak Nybegynder
21. januar 2008 - 16:37 #7
idyrner og ejldk jeg ville gerne afslutte og give jeg begge point for de gode råd - håber jeg får gjort det rigtigt...
Avatar billede klarak Nybegynder
21. januar 2008 - 16:37 #8
aha, tror jeg mangler et svar fra dig ejldk, du har kun sendt kommentar.