Avatar billede lvmadsen Nybegynder
06. december 1999 - 12:04 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Partitioner

Problemet er en PC med en harddisk på 6 GB - den er opdelt i 2 partitioner, hvor C-drevet er det mindste på 1,99 GB. Hvordan fjerner eller ændrer jeg partitionerne? Jeg har prøvet fdisk ude i DOS, men det kan jeg åbenbart ikke finde ud af! :-)
Avatar billede michaels Nybegynder
06. december 1999 - 12:30 #1
Den letteste måde er at bruge et program som Partition Magic. Dette er selvfølgeligt ikke gratis, men det kan jo være at du kan låne et eksemplar af en ven.
Med fdisk er du jo også nød til at slette alt hvad der ligger på disken, men med PM kan du ændre i partionerne uden der går data tabt.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
06. december 1999 - 12:49 #2
.... Men ellers så er "fdisk" altså heller ikke så svært at finde ud af.

1. Du starter Fdisk op... :)

2. du vælger punkt 3 (altså den man sletter partitioner med)

3. Der sletter du så både de udvidede, primære og sekundære partitioner.

4. Så går du ud i hovedmenuen igen, og vælger punkt 1. (den som man opretter partitioner med)

5. Her starter du så med at lave en primær partition på måske 2 GB eller hvad dit C: drev nu skal være på.
Derefter laver du en sekundær hvor du så vælger at bruge alt resterende plads til.

6. Herefter kan du begynde at lave udvidede partitioner ovenpå den sekundære partition. (Her spørger den dig efter hvor meget plads du vil bruge til hvert enkelt udvidet partition. Der skriver du foreksempel 2000mb, så det ender med at du har 1 primær på 2gb og to udvidede drev på 2gb)

6. Derefter går du ud af Fdisk, og genstarter puteren med en start-diskette i, og så skal du huske at formatere alle drev efter at du har fdisket dem, ellers så virker de ikke...

... Og så HUSK lige som michaels siger, at du mister alle dine data på alle drev hvis du sletter partitionerne for at oprette nye, eller hvis du ændrer dem...
Avatar billede i11uzion Nybegynder
06. december 1999 - 12:52 #3
... UPS, det gik vist lidt for hurtigt for jeg kom da vist til at kalde 7´eren for 6 istedet for... sorry

Og så skal du også efter punkt 6 )den første af dem :) ude i hovedmenuen vælge punkt 2. (definer logiske drev). Her vælger du så at den primære (1) skal være aktiv...

... Men ellers, hvis du har muligheden for det, så mener jeg da også klart at Partition Magic er langt bedre end fdisk...
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
06. december 1999 - 12:55 #4
i11uzion: Det var det, jeg gjorde. Men når jeg beder den om at slette partitionen, siger den "advarsel alle data vil blive slettet". Hvad gør jeg der? Taster "retur" eller hvad? For det er ligesom om der ikke rigtig sker mere andet end at den går tilbage til valgmulighederne lige efter at jeg har trykket retur. Men man kan måske slet ikke se, at der sker noget før man har formateret?
Avatar billede i11uzion Nybegynder
06. december 1999 - 13:23 #5
... Hmmmmm så formater drevene før du fdisker... Det skulle løse det, og så skulle det virke uden problemer... :)
Avatar billede goulduck Nybegynder
06. december 1999 - 13:59 #6
Når den skriver "advarsel alle data vil blive slettet", skal du trykke "j" mener jeg, mener nemlig at der står noget om man vil forsætte.

Hvis J giver samme resultat som før, så prøv "Y".
Avatar billede lvmadsen Nybegynder
06. december 1999 - 14:04 #7
goulduck>>det gør jeg også - men jeg glemte vist også noget, da jeg beskrev problemet. Efter "j" kommer en ny linie hvor man skal indtaste navn på disken (tror jeg nok; jeg kan ikke lige huske hvad der står), og lige meget hvad jeg skriver (eller lader være med at skrive), så hopper den tilbage til valgmulighederne som før beskrevet.
Avatar billede goulduck Nybegynder
06. december 1999 - 14:09 #8
Du skal skrive det som står i listen af partitioner hen over. I listen står der "Enhedsnavn" og det er det du skal skrive.
Avatar billede jonathan Nybegynder
06. december 1999 - 17:43 #9
Partition Magic ; http://www.powerquest.com/en/partitionmagic/index.html

HENT DEN!!! Den er meget nem at finde ud af, du kan enten hente deres try out eller købe hele versionen.
Avatar billede dar Nybegynder
09. december 1999 - 19:35 #10
det var lige det jeg håbede på, en sharewareversion. :-)
Avatar billede dar Nybegynder
09. december 1999 - 19:40 #11
AAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGHHHHHHHHH!!!!!!!

Så virker den ikke!!!

AAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGHHHHHHHHH!!!!!!!
Avatar billede i11uzion Nybegynder
11. december 1999 - 16:55 #12
ivmadsen>>> Hvae, accepterer du snart svarene???
Avatar billede i11uzion Nybegynder
11. december 1999 - 16:55 #13
... Altså, hvis du kunne bruge dem til noget... :)
Avatar billede dar Nybegynder
11. december 1999 - 21:55 #14
HAAADER DEMOER!!!
Avatar billede goulduck Nybegynder
12. december 1999 - 03:37 #15
Hvis du ikke vil betale penge, så kommer du jo ikke så langt ...