Avatar billede ps76 Forsker
13. januar 2008 - 17:20 Der er 58 kommentarer og
1 løsning

vil ikke installere vista ved siden af XP

Min søn har Vista home premium på sin computer. Nu har han lavet en ny partition og forsøger at installere XP home dèr. MEn det går kun indtil den rebooter under installationen. Der hvor den siger "tryk på en knap for at installere fra cd" el lign. Da burde den jo selv fortsætte. For hvis vi trykker på en knap når denne side er fremme, så starter hele XP installationen forfra, og løber igen indtil samme punkt...Og dette iøvrigt kun hvis man trykker på en knap INDEN alle de små punktummer er kommet. For ellers er det for sent. Den reagerer ikke derefter. Men altså - det er heller ikke formålsttjenstligt at få den til at trykke overhovedet på dette tidspunkt, for så starter den som sagt bare forfra.
Hvad kan vi gøre for at få den til at fortsætte installationen af XP?
Avatar billede justrace Novice
13. januar 2008 - 17:30 #1
Tag cd'en ud af drevet, og prøv så igen.
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2008 - 17:31 #2
Det lyder nu som om det er CDèn der er problemet, prøv at rengøre den i lunkent sæbevand
Avatar billede justrace Novice
13. januar 2008 - 17:40 #3
Også når den er kommet til første genstart?
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2008 - 17:51 #4
Nope, jeg læste forkert - det der har noget med MBR/boot at gøre
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2008 - 17:52 #5
Prøv manuelt at skrive en ny MBR
Avatar billede ps76 Forsker
13. januar 2008 - 18:12 #6
øh..."manuelt at skrive en ny MBR"..??? Hvad taler vi lige om her?
Avatar billede gammelhat Nybegynder
13. januar 2008 - 18:17 #7
Går den bare i sort, når den går videre, uden du har trykket?

At lægge ny programkode ind i mbr burde ikke have nogen større effekt, når den tidligere har virket med vista
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2008 - 18:20 #8
"At lægge ny programkode ind i mbr burde ikke have nogen større effekt, når den tidligere har virket med vista" Hvad har Vista med det at gøre, vi taler om XP som jeg opfatter det
Avatar billede gammelhat Nybegynder
13. januar 2008 - 18:23 #9
Han har en eksisterende Vista på computeren, og forsøger at lægge en xp ind ved siden af. Og der er ikke den store forskel på mbr mellem de to systemer
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2008 - 18:23 #10
Boot op på din installations cd – tryk på en tast når du bliver spurgt (kræver normalt PS2 tastatur)
I første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen  -> Enter

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1  -> Enter

skriv, fixmbr -> enter -> exit  -> enter
Avatar billede ps76 Forsker
13. januar 2008 - 18:27 #11
Svar til gammelhat: Den går ikke videre. Den står ved billedet "tryk på en knap for at fortsæætte installationen" Men den reagerer ikke på tryk på dette tidspunkt. Kun hvis man skynder sig at trykke FØR alle prikkerne er sat. Og så resulterer det bare i at installationen begynder forfra.
Og seneste forslag fra Heldec prøver vi efter spisetid...
Avatar billede justrace Novice
13. januar 2008 - 18:44 #12
Velbekomme. Det lyder også som om det bliver tiltrængt. ;-)
Avatar billede ps76 Forsker
13. januar 2008 - 18:49 #13
Hm, nu er vi igang. Og nåede til at den i dos viser E:/windows. Og det er på denne partition, han har forsøgt at læggge XP. Og så har vi skrevet fixmbr osv. som foreslået. Men den kommer så med en advarsel om at det KAN ødelægge samtlige partitioner på harddisken, så vi er gået helt ud og laver først en sikkerhedskopiering af filer, som helst ikke må gå tabt. Og så prøver vi igen bagefter.
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2008 - 18:56 #14
Den sikkerhedsadvarsel er standard
Avatar billede ps76 Forsker
13. januar 2008 - 19:28 #15
Nå, så har vi lavet en ny mbr, det sagde den ihvertfald. Startede forfra med boot med XP disken, startede installatationen - og kørte indtil første genstart, hvor den så endte samme sted igen, som beskrevet allerførst. Så intet nyt. Desværre. Hvad gør vi så?
Avatar billede gammelhat Nybegynder
13. januar 2008 - 19:33 #16
Har du prøvet at boote uden cden i?
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2008 - 20:00 #17
Kan du se NTLDR og NTDECT.com på c-drevet ??
Avatar billede ps76 Forsker
13. januar 2008 - 20:01 #18
Har vi nu, og så starter den bare op i Vista. Men så kan vi jo se, at der ligger nogle WIndows filer på E-drevet, godt nok kun ca. 450 mb, så det er vel ikke hele XP? Og derudover så bemærker vi, at når vi ser på den fra Vista, så hedder drevet E:, men når vi prøver at installere med Xp disken i drevet, så kommer den og tilbyder H: drevet. Det er samme drev, kan vi se på størrelsen, med det hedder altså forskelligt...Ved ikke om det kan være noget af problemet?
Avatar billede ps76 Forsker
13. januar 2008 - 20:02 #19
"har vi nu" var svar på Gammelhat kl. 19:33. Skal lige ind og checke NTLDR og NTDECT.com...
Avatar billede ps76 Forsker
13. januar 2008 - 20:06 #20
Nej, vi kan ikke se NTLDR og NTDECT.com
Avatar billede ps76 Forsker
13. januar 2008 - 20:24 #21
har lige været inde og sikret mig at vi også kan se "skjulte filer", men de dukkede altså ikke op alligevel. Kan godt se dem i min egen pc, i C: roden. Skal de også være samme sted i Vista?
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2008 - 20:59 #22
Hvis NTLDR og NTDETECT.com ikke findes i C: så er XP ikke installeret korrekt
Avatar billede ps76 Forsker
13. januar 2008 - 21:11 #23
gælder det både vista og xp, at disse filer skal være der?
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2008 - 21:12 #24
Filerne skal være der for at XP kan starte  ØJEBLIK
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2008 - 21:14 #25
Har du valgt -> Organiser -> Mappe og søge indstillinger -> Vis -> fjern flueben fra "Skjul beskyttede operativsystemfiler -> Vis skjulte filer og mapper
Avatar billede ps76 Forsker
13. januar 2008 - 21:19 #26
Det har jeg gjort i Vista, ja. Men ikke i XP, da XP jo ikke er færdiginstalleret endnu! Installationen bliver jo ikke fuldført, da den ikke kommer videre end til første genstart - som beskrevet foroven! SÅ jeg kan jo ikke komme ind i XP og gøre noget som helst....!
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2008 - 21:21 #27
Ja men har du gjort det i Vista som beskrevet, især "Skjul beskyttede operativsystemfiler" glem alt om XP alle startfiler skal under alle omstændigheder ligge i C:
Avatar billede tafkab Nybegynder
13. januar 2008 - 21:27 #28
http://apcmag.com/5485/dualbooting_vista_and_xp#restoring

Prøv om du kan hente inspiration herfra
Avatar billede ps76 Forsker
13. januar 2008 - 22:10 #29
tafkab..jo, men forudsætter den vejledning ikke at XP er fuldt installeret...? Det er jo lige netop det, vi har problemer med, hvis du læser foroven. Der ligger sig kun ca. 450 mb filer i windows mappen på E: drevet - som er den separate partition vi har lavet til XP. Resten kommer ikke med, da den jo stopper installationen ved første genstart....?!
Avatar billede ps76 Forsker
13. januar 2008 - 22:11 #30
Har iøvrigt lige konstateret, at filerne NTLDR og NTDETECT faktisk ligger på C: drevet, da vi først fik åbnet op for skjulte systemfiler!
Avatar billede tafkab Nybegynder
13. januar 2008 - 22:26 #31
"Startede forfra med boot med XP disken, startede installatationen - og kørte indtil første genstart"

Derfor gik jeg udfra du havde fået det meste installeret, men bare ikke kunne komme videre nu.
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2008 - 22:44 #32
Det regnede jeg også med, det er din MBR der er problemer med, du skal ikke vælge E du skal vælge C: som nævnt  13/01-2008 18:23:58
Avatar billede ps76 Forsker
14. januar 2008 - 09:52 #33
Forstår jeg dig ret nu, at vi skal have både VIsta og Xp liggende på C: ? Vi har jo oprettet denne separate partition, E:, fordi vi troede at XP skulle ligge for sig selv der..?
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2008 - 11:25 #34
Ja og Nej! MBR er den 1. sector, på den 1. aktive partition, altså C: det er derfor udelukkende C: du skal concentrere dig om, her ligger startfilerne til begge systemer
Avatar billede off-line Nybegynder
14. januar 2008 - 13:18 #35
Begge dele er rigtigt. XP skal ligge på sin egen partition, men bootfilen, også
for XP, skal ligge på C-drevet, som skjult fil. Det vil opgså sige, at hvis man
sletter C-drevet, vil man heller ikke kunne boote op på XP.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. januar 2008 - 13:24 #36
Men det er vel ikke sådan, at XP skal installeres før Vista? Man kan f.eks ikke
(uden en særlig fremgangsmåde) installere windows 2000 efter XP.
Avatar billede justrace Novice
14. januar 2008 - 13:51 #37
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2008 - 13:59 #38
Ja men det er jo slet ikke det der er spørgerens problem, det med multiboot bliver jo først aktuelt når der er to systemer at boote og det er der ikke lige nu.
Guide til multiboot på http://www.helgec.dk/vistabootpro.html
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2008 - 14:02 #39
Men hvis spørger ikke har data der skal gemmes kunne det være en ide at installere XP først og efterfølgende Vista. Det kræver dog at Vista installeres fra en CD / DVD og ikke fra en recovery partition, men problemet ville med stor sikkerhed blive løst
Avatar billede justrace Novice
14. januar 2008 - 14:15 #40
Jo, men der er dog beskrevet hvordan det bør gøres.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. januar 2008 - 14:20 #41
Det er da rigtigt, at det ikke er det der spørges om, men det er da alligevel
vigtigt, at ps76 allerede nu, bliver klar over, at det ikke bare er gjort med
at installere XP, og så kører det, for det gør det jo ikke.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
14. januar 2008 - 14:54 #42
Mht MBR, så ligger den ikke i nogen partition, men er den første adresserbare sektor på harddisken.

Hver partition har dog også sin egen boot sector, men det er noget andet.
Avatar billede ps76 Forsker
15. januar 2008 - 14:48 #43
beklager stilheden i et par dage. De er ved at grave fiberkabler ned på vores vej, og fik kappet vores telefon linie over!
Nå, men jeg forstår at nogle af XP filerne skal ligge på C:, selvom vi lægger XP på en anden partition. Så er det bare hvordan man får sørget for at disse nødvendige filer lægges på C:...men jeg skal lige læse nogle af de links, I henviser til så kommer svaret måske derigennem.
Avatar billede ps76 Forsker
15. januar 2008 - 14:53 #44
men mon ikke jeg skulle få sønneke til at gemme sine dokumenter, starte forfra og installere XP først. Det synes at kunne løse en hel del af problemerne. Iøvrigt virker linket helqec.dk/vistabootpro.html ikke...
Avatar billede off-line Nybegynder
15. januar 2008 - 15:20 #45
Det er kun nogle bootfiler, som lægges på c-root, men jeres problem er jo
foreløbig et andet, når I slet ikke kan installere XP. Det er en god ide,
at installere XP først, så går det hele automatisk med double boot. Men det
kræver, at I har Vista som en DVD, og ikke som recovery på harddisken.
Avatar billede ps76 Forsker
15. januar 2008 - 15:33 #46
Det er det, vi skal gøre. Og vi har både XP og DVD på skiver (OEM godt nok), så når han får tid vil han forsøge dette. Så skal jeg melde tilbage om det så løste problemerne.
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2008 - 15:34 #47
Naturligvis virker mit link, jeg har lige testet
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2008 - 19:26 #48
Hvad med lidt respons??
Avatar billede ps76 Forsker
20. januar 2008 - 12:52 #49
Ja ja - dit link virkede altså ikke første gang, jeg forsøgte. Men det er ok nu. Ved ikke om det var herfra, der var problemer. Men det er muligt. Vi er ved at få gravet fiberkabler ned, og forbindelsen ryger nu og da. Idag er den uendelig langsom, men det har måske med at gøre, at folk sidder og surfer over hele landet, sådan en kedelig søndag...?!
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2008 - 07:49 #50
Og hvordan gik det så??
Avatar billede ps76 Forsker
23. januar 2008 - 09:54 #51
Er ikke kommet dertil endnu. Der skal jo først sikkerhedskopieres osv., laves lektier osv., så mon ikke det bliver her i kommende weekende.
Ellers giv mig et svar, så kan vi afslutte. Kan altid vende tilbage hvis der bliver problemer.
Avatar billede ps76 Forsker
13. februar 2008 - 12:00 #52
Nå nu har lillebror endelig taget sig sammen til at installere forfra. Han formatterede sin harddisk og installerede først XP, og så VIsta. MEN -  når han starter op nu går den direkte i VIsta. Ingen mulighed for dual boot. Hvordan kan det nu være? Det skulle vel komme automatisk, når han installerer i den nævnte rækkefølge?
Avatar billede ps76 Forsker
25. februar 2008 - 18:19 #53
Jamen hvis ingen andre vil svare, må jeg jo selv...
Avatar billede ps76 Forsker
25. februar 2008 - 18:20 #54
Eller andre? Det er jo lykkedes ham at installere begge op.systemer, så jeg er sådan set tilfreds..
Avatar billede justrace Novice
25. februar 2008 - 18:38 #55
Når der ikke kommer en mulighed for at vælge, er det vel ikke lykkedes helt.
Avatar billede justrace Novice
25. februar 2008 - 18:40 #56
En lille menu med to punkter kan selvfølgelig virke ubetydelig i den store sammenhæng, men må vel siges at være ret væsentlig i det her tilfælde. :)
Avatar billede ps76 Forsker
25. februar 2008 - 20:45 #57
jamen der ER så sandelig også en mulighed for at vælge, når han tænder. Og vælger han ikke, så går den selv efter nogle sekunder igang med Vista. Så det er ok.
Avatar billede justrace Novice
25. februar 2008 - 20:55 #58
Nåh, det var bare fordi du skrev at der ikke kom en mulighed, men gik direkte til vista. Den måde du skriver nu, er normal procedure. Men så vidt jeg ved, kan der på en eller anden måde byttes rundt på hvilken den starter op hvis man ikke vælger.
Avatar billede ps76 Forsker
25. februar 2008 - 22:12 #59
giv et svar så skal du få lidt point..
i melletiden har jeg fået et langt større problem med min egen pc. som jeg skal til at spørge om i en anden gruppe. Enten bundkort eller strømforsyning er nemlig gået...