Avatar billede thomze Nybegynder
12. januar 2008 - 19:05 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Windows XP starter ikke med ny harddisk

Jeg har sat en ny 300gb WD hd i min computer, det virkede også fint, men efter jeg har flyttet computeren fra et rum til et andet, vil den ikke længere starte op..

Windows XP load skærmen kører fint, men den bliver bare ved med at køre og køre.... men jeg kan sagtens starte op i fejlsikret tilstand, hvor jeg også kan se harddisken og bruge den...

men den vil bare ikke i normal tilstand? Den har virket tidligere?
Avatar billede tiger_dk Mester
12. januar 2008 - 19:40 #1
prøv windows repair, det var da en mulighed !

http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/tip-og-tricks/repair-xp.htm
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2008 - 20:44 #2
Eller prøv CHKDSK:
CHKDSK har flere parametre du kan få disse parametre vist hvis du i din konsol skriver cdkdsk /?  -> enter

I denne guide vil det kun være parametrene /r /f og /p der omtales

Hvis du stadig har mulighed for at starte computeren kan du vælge at bestille en CHKDSK ved næste genstart, det gøres således

Start -> Kør -> skriv, cmd -> Enter -> i konsollen skriver du -> chkdsk /r /f  -> Enter -> bekræft    -> Enter -> genstart
Når computeren genstarter må du ikke afbryde CHKDSK, er der problemer på disken kan operationen godt tage ganske lang tid. Da du valgte parametrene /r og /f gør CHKDSK nu følgende
/f Retter fejl på disken.
/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data

Hvis din computer helt har tabt pusten må du i stedet udføre CHKDSK fra din XP installations cd, hvis du kører med SATA diske skal du i den forbindelse huske at indlæse SATA driverne for at disken kan findes

CHKDSK fra din installations cd gøres således, sæt din computer til at boote fra cd / dvd – boot op på din installations cd – tryk på en tast når du bliver spurgt (kræver normalt PS2 tastatur)

I første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen  -> Enter

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1  -> Enter
Skriv  chkdsk /p /r  -> Enter
Da du valgte parametrene /r og /p gør CHKDSK nu følgende
/p Checker disken omhyggeligt for fejl
/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data

Når processen er færdig (kan godt være langvarig) skriver du exit  -> Enter. Nu genstarter computeren og du skal ikke trykke på en tast, når computeren er startet op fjerner du din cd og forhåbentlig er din computer nu blevet mere stabil
Avatar billede off-line Nybegynder
16. januar 2008 - 12:45 #3
Fandt du ud af noget?
Avatar billede thomze Nybegynder
09. marts 2008 - 00:19 #4
Nej vi fandt aldrig ud af hvad der var galt, endte med at formatere..