Avatar billede swordcat Nybegynder
12. januar 2008 - 17:45 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Fortrydelsesretten har jeg den her?

Har købt en barbær, men vil gerne bytte den tilbage da den er meget langsom. Jeg ved at man som grundprincip altid har 14 dages fortrydelsesret, hvis ikke der er taget hul på indpakningen.

Jeg har taget hul på indpakningen og får af vide af Merlin, at de ikke gider at have den igen, grundet indpakningen.

Kan det virkelig passe?
Avatar billede peet-49 Novice
12. januar 2008 - 17:47 #1
Du har kun fortrydelsesret, når di køber pr. postordre/internet eller hvis det utrykkeligt står på fakturaen.
Avatar billede madshammer Nybegynder
12. januar 2008 - 17:48 #2
Jah, det er typisk pga. evt. licenser på software osv.

mvh.
madshammer
Avatar billede peet-49 Novice
12. januar 2008 - 17:54 #3
Det har intet med licenser, at gøre. Det er købeloven, der siger sådan.
Avatar billede madshammer Nybegynder
12. januar 2008 - 18:49 #4
Det var ikke en kommentar til dit svar... Der hvor jeg arbejder er det for det meste pga. licensen på Windows eller anden software vi helst ikke tager computere retur... At det så står i købeloven er da bare fint nok, men det er jo ikke et brud på købeloven at tage en vare retur. Det er da elendig argumentation hvis butikken sagde "Vi tager den ikke retur, fordi loven ikke siger at vi skal!"
Avatar billede runell Nybegynder
12. januar 2008 - 20:02 #5
Hej Swordcat

Nu skal du høre, hvad du skal gøre.

Du går ned til Merlin med computeren igen. Så siger du at du fortryder købet, og gerne vil hæve købet, da computeren ikke lever op til de forventninger du havde mht. computerens hastighed(*). Når så sælgeren i Merlin siger til dig at de ikke vil tage maskinen tilbage fordi du har åbnet indpakningen, så beder du ham/hende finde købeloven og nærlæse §57. I henhold til denne § er du når du hæver et køb berettiget til at få dine penge tilbage, sålænge du leverer det købte tilbage i VÆSENTLIG SAMME STAND OG MÆNGDE som du modtog det ved køb.

Har du lavet ridser på maskinen eller "voldtaget" indpakningen under udpakningen, så "er du selv ude om det" - ihvertfald vil du i givet fald kun have ret til at få købesummen retur modregnet den værdiforringelse du har forårsaget på produktet. Men en fornuftig og normal oppakning af varen, medfører ikke at varen ikke kan tilbageleveres i væsentlig samme stand og mængde.
- hvis de stadig modsætter sig, så beder du om at snakke med butikschefen. Alternativt siger du bare, "så må sagen jo omkring forbrugerklagenævnet" + "Så får mig journalalist-ven også noget at skrive om i næste uge"

Det er beklageligt at rigtig mange ekspedienter ikke er blevet sat ordentlig ind i, hvad købelovens regler siger på disse punkter. Selvom de ikke er så skarp i købeloven, er de som regel klar over at dårlig omtale er "bad for business" - derfor det ovenstående alternativ :)

(*)(forudsat at dine forventninger var berettiget - hvis du har købt en computer med en 1,6 mhz cpu, 256 mb ram og tror den kører lige så hurtigt som f.eks. din vens pc, med 2 gb ram og en 3,0 cpu - så har du ikke meget at komme efter - det samme som at købe en Polo Hit 1,1 og forvente den har lige så hurtigt optræk som en VW Toureg "that's just stupid")

Best Regards
Avatar billede runell Nybegynder
12. januar 2008 - 20:07 #6
Ordlyd af §57: "Hæves købet, er sælgeren ikke berettiget til at få genstanden tilbage, medmindre han tilbagegiver, hvad han har modtaget i betaling, og køberen ikke berettiget til at få købesummen tilbage, medmindre han tilbageleverer det modtagne i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var ved leveringen."
Avatar billede madshammer Nybegynder
12. januar 2008 - 20:14 #7
Held og lykke.
Avatar billede madshammer Nybegynder
12. januar 2008 - 20:23 #8
Avatar billede Beach Mester
13. januar 2008 - 02:30 #9
Jeg er efter gennemlæsning af ALT ovenstående stadig lidt i tvivl... Er maskinen købt online eller direkte i butikken?

Hvis den er købt online så følger Merlin også købeloven som bla. skriver på deres site--->

Fortrydelsesret/returnering af varer
Når du køber varer online, har du altid 14 dages fortrydelsesret gældende fra den dag, du får varen i hænde. Fortrydelsesretten er betinget af, at varen returneres i væsentlig samme stand som ved modtagelsen. Er dette ikke muligt på grund af en hændelig skade, bedes du oplyse om årsagen hertil. Ved køb af lydoptagelser, billedoptagelser eller edb-programmer som for eksempel film, spil og software, gælder fortrydelsesretten kun, så længe du ikke har brudt produktforseglingen.

-----

Jeg tror desværre at du (læst imellem linierne) har købt maskinen direkte i butikken.

Hvis Merlin ikke i butikken direkte skilter med at deres produkter har 14 dages fortrydelsesret, så har du indgået en handel hvor du har haft mulighed for at se og teste produktet inden handlens afslutning.

Her har du altså ingen fortrydelsesret med mindre dette er skiltet i butikken eller du har fået dette skrevet på din købsaftale (læs: bon / faktura).

Det er egentlig nogle meget nemme regler. Online-handel hvor du ikke kan røre/se/teste produktet inden køb, er det man kalder postordresalg og du kan næsten trampe på produktet og stadig sende det retur med fortrydelsesretten i hånden.

Køber du et produkt i en fysisk butik, så er det din opgave at vurdere om købet er en god handel. Når først du har kastet kronerne på disken så er der indgået en handel hvor du har haft alle muligheder for at stille spørgsmål og forøvrigt røre/se/teste produktet inden køb. Her er du fanget af den handel du har indgået og har som købsloven skriver ikke flere rettigheder end de 2 års reklamationsret. Men stadig skal du lige søge lidt om den fysiske butik nogle steder skilter med "pengene tilbage" / "fortrydelsesret" eller noget der ligner. I så fald kan du gøre krav på dette.

Runell skriver bla--->
- hvis de stadig modsætter sig, så beder du om at snakke med butikschefen. Alternativt siger du bare, "så må sagen jo omkring forbrugerklagenævnet" + "Så får mig journalalist-ven også noget at skrive om i næste uge"

Jeg vil IKKE anbefale du du drøner ind i butikken med 180 KM/T og kaster dette ud i lokalet. Det eneste du får ud af dette er en meget negativ holdning fra butikkens side. Truer man med noget så SKAL der være hold i det.

Runell--->
Hvor mange journalistvenner har du?
Hvor mange journalistvenner har du, hvis ansvarshavende radaktør vil bruge spalteplads på en privathandel hvor der kan være tvivl om købers rettigheder?
Hvor mange journalistvenner har du, hvis ansvarshavende radaktør vil bruge spalteplads på en butik som måske kun i et enkelt tilfælde har def. købeloven forkert?

Trusler kommer du altså ikke langt med kamarat... fornuftik dialog er den eneste vej frem til en løsning af problemet. Det hjælper ikke en pot pis at komme og rasle med sablerne med mindre sagen kommer så langt ud at man må søge hjælp hos den forbrugerorg. som kan hjælpe.

Jeg sidder selv på en plads hvor der er nogle der desværre kommer forgæves efter et produkt. Hvis de starter med at ligge ud med at jeg vil blive sagsøgt langt ud i helvede så ligger min motivation til at hjælpe dem så langt væk fra min person at jeg til en hver tid vil holde mig 100% inden for de forretningsbetingelser jeg ligger under!
Det vil sige at jeg i 99,9% af alle tilfælde kan henvise til fejlen er en fejl, men at produktet IKKE kan udleveres før dagen efter = Kunden har tabt sagen:-(

Hvis en "kunde" forsøger at få Udl. et produkt, og straks siger at de kender de forretningsbetingelser vi har, som ikke giver dem ret til at få udleveret, men bare kommer forbi i håb om at det muligvis er muligt..... Dem hjælper jeg da så langt det overhovedet er muligt. Kan jeg uden større udgifter hjælpe kunden så gør jeg det da gerne = Kunden har vundet:-)

Vi er alle mennesker og vil alle hjælpe hvis der er en der er kommet i knibe, men vi bliver vel alle ikke særlig hjælpsomme hvis modparten straks ligger ud med trusler. Så bliver vi mennesker sat tilbage til de "regler" der er sat op af den virksomhed vi representere.

Håber både runell og andre kan læse imellem linierne at det ikke hjælper at true med bål og brand før man har forsøgt med helt alm. handelsteknik:-)

//Beach
Avatar billede swordcat Nybegynder
13. januar 2008 - 16:08 #10
Hmm gode indlæg...I er altid venlige

Beach og Runell lig et svar ;)
Avatar billede Beach Mester
14. januar 2008 - 00:41 #11
Ping

//Beach
Avatar billede runell Nybegynder
14. januar 2008 - 01:00 #12
Naturligvis skal vi være gode ved hinanden :)

Men at bruge indpakningen som grund for at de ikke vil tage produktet tilbage, dur jo ikke, sålænge den ikke er voldsom forringet. Havde argumentet været at forretningen ikke yder ombytning jf. skiltning, så fair nok, men efter det oprindelige indlæg, er det ikke det der er tilfældet - der nægtes returnering udelukkende fordi det har været pakket ud.

Hvis ellers man er berrettiget til at fortryde (på den ene eller anden måde), så er en udpakket vare ikke et grundlag til at nægte det fra butikkens side.

Best Regards
Avatar billede Beach Mester
14. januar 2008 - 01:42 #13
Runell--->
Vi er 100% enige om at indpakningen ikke er grund til at afvise en retursag, og i tilfælde af at emballagen er så medtaget at det ikke er muligt genskabe den uden tab af gensalgsværdi så bør der være mulighed for at indgå en aftale om X-antal kroner i værditab så forretningen ikke taber på handlen. Her bør butikken have en kalkyle som beskriver at en "demovare" kan gensælges minus X% rabat men ellers med fuld garanti.

Skal jeg selv handle en varer og kan se at Org-emballagen er brudt så vil jeg straks bede om en anden eller forhører mig om grunden til brydningen og evt. forhandle mig frem til en anden pris end udgangspunktet:-)

Forøvrigt skal forretningen IKKE skilte med at de IKKE ombytter / tager varer retur, det er de regler der ligger under den alm. købelov. Det er kun vigtigt at se om der bliver skiltet med ting der går "ud over de alm. betingelserne" i købeloven. Har en butik ingen skiltning overhovedet som lover noget, så gælder den alm. købelov. Skilter butikken f.eks. med at ALLE varer har 14 dages fuld returret så hænger butikken også på den uanset emballagens kvalitet. Hvis der er betingelser under fortrydelseesretten så skal dette stå på salv samme skilt så alle har mulighed for at bedømme om man ønsker at handle under disse betingelser.

Man bør forøvrigt også huske at se efter i de reklamer som butikkerne sender ud med posten. Det er nemlig ikke altid at butikkerne skriver noget omkring returret i selve butikken, men mange gange så kan man finde de magiske ord i de reklamer som de sender. Og så hænger de også på den *S*

//Beach
Avatar billede swordcat Nybegynder
19. januar 2008 - 17:50 #14
RUNELL lig et svar, hvis du gerne vil have points :)
Avatar billede runell Nybegynder
19. januar 2008 - 19:06 #15
svar !! :)