Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
12. januar 2008 - 14:09 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Databasestørrelse i c5

Jeg anvender microsoft navision c5 og har i den forbindelse et spørgsmål.

Min database er snart fyldt op og pt. er 93,70% brugt.

Er det muligt at frigøre plads i databasen, fx ved at slette gamle posteringer i de enkelte moduler, gamle varenumre i lagermudulet, og gamle projekter i projektmudulet?

Jeg har selv forsøgt ovenstående, men det ser ikke ud til, at der frigives plads. Kan det passe?
Avatar billede leif Seniormester
12. januar 2008 - 14:13 #1
Selvom du sletter så kan du umiddelbart ikke se det.

Jeg mener for at du reelt kan se du har slttet skal man eksportere, oprette en ny datafil og importere dataene igen.

Men jeg mener samtidig også at når du har fjernet så vil den genbruge den allokeret plads. Dvs. også den plads hvor der har ligget nogen poster.
Avatar billede leif Seniormester
12. januar 2008 - 14:14 #2
Men ellers er der jo også mulighed for at tilkøbe mere Databaseplads. Jeg ved mine kollegaer er glad for at de har alt regnskab liggende sammen, således at det er nemt at kigge tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2008 - 14:24 #3
I nyere versioner (version 3 og femad) ligger der et program c5dbredu.exe i C5 mappen som kan reducere databasestørrelsen efter at man har slettet poster.

Posterne slettes under de enkelte muduler i periodisk-oprydning. Man kan desuden (fremadrettet) sætte C5 til at komprimere finansposter for at spare plads. Dette sættes under generelt-tilpasning-systemkonfiguration.
Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
12. januar 2008 - 14:50 #4
Jeg får følgende fejlmeddelelse, når jeg forsøger at køre c5dbredu.exe:

Det lykkedes ikke at initialisere programmet korrekt (0xc0000135). Klik OK
for at afslutte programmet.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2008 - 14:57 #5
hvilken c5 version kører du?
Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
12. januar 2008 - 14:58 #6
3.0
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2008 - 15:01 #7
Er det en lokal installation eller er det over netværk? Er der installeret servicepacks?
Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
12. januar 2008 - 15:08 #8
Det er lokal installation med SP3
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2008 - 15:28 #9
Så har jeg desværre ingen bud. Du kan selvfølgelig opdatere til version 4, men det er lidt meget at gøre ud af det.

Dog lige en enkelt ting: Du må ikke være inde i C5 mens du kører den. Prøv at slukke pc'en, starte igen og køre den som det første du gør.
Avatar billede mariaf Juniormester
12. januar 2008 - 15:49 #10
Husk at checke dine logkartoteker og fejlkartoteker. Der kan godt ligge rigtig mange poster der, som bare kan slettes. Så frigives der automatisk mere plads.

Der er ingen grund til at køre reducer database når man har koderne til den eksisterende database. Det fungerer fint nok med bare at rydde op i det, man ikke skal bruge mere. Husk altid backup først!
Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
13. januar 2008 - 18:46 #11
Hvis jeg ikke kan køre reducer database, hvordan kan jeg så finde ud af, hvor meget plads, jeg får frigivet ved en oprydning?
Avatar billede mariaf Juniormester
13. januar 2008 - 19:06 #12
Spørgsmålet er om det er vigtigt - det er det jo kun hvis du ved hvor hurtigt din database vokser og gerne vil vide hvornår du bliver nødt til at købe mere databaseplads.
Du kan jo altid lave eksport/import manuelt, hvis det er vigtigt nok for dig. Det er noget, du skal gøre selv for det er billigere at købe mere database end at få en konsulent til at lave det for dig.