Avatar billede compnoob Nybegynder
11. januar 2008 - 11:47 Der er 5 kommentarer

Er det muligt at scanne et netværk for routere?

Hej
1) Jeg ville lige vide om det er muligt at scanne et netværk for at se om der er routere på den?
eksempel: du har dit eget netværk med 10 brugere forbundet, kan du scanne netværket og se om det er computere eller om det er routere forbundet til dit netværk?

2) Kan routere ødelægge et intranet-netværk, hvis den er forbundet rigtigt, og med normal båndbredde-forbrug?

med forhånd tak
Avatar billede svindler Nybegynder
11. januar 2008 - 12:12 #1
1) Hvis du har mistanke til, at nogen har sat een eller flere af maskinerne på dit net op til at være routere mod internettet, kan du sætte hver maskine op som din default gateway og se, om du kan komme på internettet ad den vej. Det kan godt automatiseres, men jeg kan kun fortælle dig, hvordan du kan gøre det i linux, freebsd eller andre unix-lignende systemer.

2) Hvis der bliver sat uatoriserede routere op, ser man oftest problemer, fordi de har samme interne ip-adresse. Selv hvis de er forskellige kan det give problemer, hvis det er forskellige ranges og maskinerne skal kunne nå hinanden.
Avatar billede compnoob Nybegynder
11. januar 2008 - 12:58 #2
Jeg ved ikke om jeg har forstået dit svar rigtigt :/  -er lidt begynder her

1) Jeg mener mere sådan med at hvis jeg sørger netværket for internet, og en bruger kobler en router til netværket og laver dermed f.eks. et trådløst netværk for sin egen bærbare til at komme på nettet, kan jeg detecte det uden at kigge efter et trådløst net?

2) Når du snakker om intern ip-adresse, er det så f.x. 192.168.1.1 adressen som du mener?
Hvis jeg giver hver computer/router som forbindes til nettet en ip-adresse, så ville ikke nogen af dem have den samme ip-adresse, vel?

Forklar det venligst ligesom jeg er din bedstemor :)
Avatar billede svindler Nybegynder
11. januar 2008 - 14:40 #3
1) Du kan evt holde øje med hvilke mac-adresser du har på dit netværk, men brugerne kan snyde og kopiere mac-adressen fra deres laptop. Mac-adresserne kan checkes på http://standards.ieee.org/regauth/oui/index.shtml for at se fabrikanten.

2) jeg tror ikke, der vil være problemer i scenariet, hvor det er ydersiden af routerne, der bliver koblet på dit netværk, udover sikkerhedsproblemet.
Avatar billede svindler Nybegynder
11. januar 2008 - 14:42 #4
Mht mine bedstemødre, så skal du også lave grydestegt kylling til mig, hvis jeg skal forklare det på et niveau, så de kunne have været med.
Avatar billede venturer Nybegynder
11. januar 2008 - 14:50 #5
Jeg kan godt undvære stegen, så jeg håber du er med på følgende:

1) Ikke "bare lige". Der findes værktøjer som forholdsvis let kan finde frem til hvilke adresse som er i brug, hvad maskinerne på netværket hedder samt hvilket styresystem de bruger. Nogle gang kan f.eks. Windows Firewall dog blokere for dette opslag.
Men hvis du ved at du kun har Windows maskiner på dit netværk og "GFI Languard" finder en linux maskine, så er det med stor sandsynlighed en router eller andet netværkshardware.
GFI har et værktøj du kan prøve gratis i 30 dage:
http://www.gfi.com/landing/lansseff.asp?adv=69&loc=7&adclickid=15506414#download

2) Det er helt rigtigt som svindler skriver. Der kan opstå problemer med en IP konflikt (netop fordi mange routere bruger de samme adresser som standard) ELLER at routeren står og deler IP adresser ud. Hvis alle dine maskiner kører med faste IP adresser (altså manuelt tildelte adresser), så vil du ikke opleve problemer med at en fremmed router står og deler de forkerte adresser ud.