Avatar billede enigma_morten Nybegynder
10. januar 2008 - 20:13 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Generele spørgsmål om router og IP

Hej eksperten

Jeg har tre computere som jeg gerne vil have på internettet samtidig.

Spørgsmål 1:
Fra internetdåsen i væggen og hen til routeren, skal man der bruge en dynamisk IP eller en fast IP?

Spørgsmål 2:
De IP adresser routeren tildeler de tre computere er de dynamiske er faste IP'er?
Avatar billede enigma_morten Nybegynder
10. januar 2008 - 20:13 #1
rettelse:
"De IP adresser routeren tildeler de tre computere er de dynamiske eller faste IP'er?"
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
10. januar 2008 - 20:51 #2
Fra internet dåsen og frem til din router, er det din forbindelse ved din internet udbyder der bestemmer om det er dynamisk eller fast ip. Der må du henvende dig til din udbyder.

De ip adresser som routeren tildeler, er dynamiske, hvis du ikke har været inde og sætte en fast ip op på dine computere.
Det er noget som gøres i netværks opsætningen i windows (ikke på routeren)

Routere tildeler som std. dynamisk og så kan man vælge at sætte sine computere op til faste ip'er. Dynamisk er fint til alm. brug.
Avatar billede enigma_morten Nybegynder
10. januar 2008 - 21:20 #3
Mht. opsætning af router:

1)Hvis jeg sætter mit DHCP scope til f.eks. 192.168.1.90 - 192.168.1.100
kan jeg så maks have 10 computere tilkoblet routeren, med det DHCP scope?

2) Hvis jeg vil have tilsluttet en netværksprinter, er det så korrekt forstået at jeg skal angive en statisk IP på printeren som skal ligge uden for dette ovenstående interval?!

3) Alle tilsluttede netværksenheder skal have samme undernetmaske?

4) Hvad er en MAC adresse og skal denne bruges i alle netværksenheder..

Bær over med mig.. Det er mange spørgsmål!
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2008 - 22:28 #4
Når du anvender MAC-filtrering, kan du angive hvilke pc'er og andre trådløse enheder, der skal have adgang til dit trådløse netværk. Dette er specielt nyttigt, hvis du har en trådløs enhed, der ikke understøtter WPA- eller WEP-kryptering.

Du kan læse lidt her, måske passer det ikke til din router, men give dig lidt info
http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=9050
Avatar billede enigma_morten Nybegynder
10. januar 2008 - 23:35 #5
Vil stadig gerne have svar på de førstillede spørgsmål! :)

Derudover - hvordan finder jeg MAC adressen på f.eks. min printer eller min bærbare computer?
Avatar billede lassebm Nybegynder
11. januar 2008 - 09:52 #6
1)
I princippet kan du også bruge x.90 og x.100 så det giver 11 brugbare addresser...

2)
Det er fornuftigt at give sådanne enheder faste ip'er ja, da en ip ændring muligvis vil gøre at du skal installere printeren igen. Og ja læg den udenfor dit DHCP scope, eller få DHCP'en til at give den en IP addresse via MAC addressen...

Det er nemt at finde IP'en på din computer.

start -> kør skriv "cmd" (uden "") og tryk enter.
I prompten skriver du ipconfig /all

Hvis du vil finde den på printeren "remote fra" kan du gøre således.

Ping printeren (det kræver du kender ip)

ping xxx.xxx.xxx.xxx (xxx.... er ip'en på printeren)

Derefter kan du skrive

arp -a

og en arp tabel vil blive vist med MAC addresserne...
Avatar billede enigma_morten Nybegynder
11. januar 2008 - 17:27 #7
Super... Mange tak for hjælpen! :)