Avatar billede vac Nybegynder
10. januar 2008 - 10:25 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal man vælge ?

Hej
Jeg vil gerne lave backup af min system og en anden drev hvor der ligger data på.
Jeg vil have at hvis min system lige pludselig ikke kan starte op mere eller hvis min HDD dør at jeg så kan boote på en eller anden måde, i Win XP kan man oprette en opstarts diskette, og det er også fint men så vil jeg have backup file ligende på en HDD for sig selv, skal det bare være en HDD mere som så vil være den tredje i computeren, eller er der en anden måde at gøre det på, og er Win XP backup system god nok.
Avatar billede dkge Nybegynder
10. januar 2008 - 12:25 #1
Jeg bruger Acronis True Image,til at lave et Image af mit C drev,med WindowsXP på.
Når så xp er ved at sande til formattere jeg C drev og lægger så xp ind igen fra en
backup,så er jeg oppe at køre igen efter ca 15 minnutter.
Med Acronis  laves en bootdisk første gang man lægger windows ind på C drevet.
Avatar billede vac Nybegynder
10. januar 2008 - 14:33 #2
Ja dem kan man også med norton ghost, men det er mere hvor man skal lægge denne backup fil, om det skal være en HDD mere i computeren eller om det skal være en ekstern HDD eller noget tredje. Og det skal jo helst ikke være en ren win xp installation det skal være sådan at man kan går at par dage tilbage, hvis nu en fil i win xp skulle går tabt eller noget.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. januar 2008 - 23:04 #3
Et Image kan lægges på en anden partition, på samme HD. Men da hele harddisken
kan gå i stykker, er det smartere at have enten en ekstra HD eller brænde et
image på en DVD. Det er ekstra smart med 2 x HD, fordi man så også kan lave
andet backup på ekstra harddisken.
Et image laver et billede af rub og stub, af den partition man har valgt. Dvs.
Windows plus de programmer der ligger på samme partition, samt henvisninger til
programmer man måtte have på andre partitioner. Derfor kan man genskabe alt, som
det var, det man lavede et image.
Det sidste du nævner, er noget andet. Det er system gendannelse, og det er noget,
som foregår i windows Denne computer/egenskaber/systemgendannelse.
Avatar billede vac Nybegynder
11. januar 2008 - 00:01 #4
Ja man kan man så ikke bruge systemgendanelse som backup system, f.eks. tage en fuldstændig backup samt en opstarts diskette hvis det skulle går helt galt, er det ikke det samme som en image, kan man ikke så gendanne den fil på en anden HDD hvis nu min primær HDD skulle dø?
Og kender i nogle programmer der kan lave en opstarts cd i stedet en diskette da der ikke er ret mange computere der bruger det mere.
Avatar billede vac Nybegynder
11. januar 2008 - 00:02 #5
Hvad kan i anbefale hvad er bedst og gøre lave en ghost eller systemgendanelse
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2008 - 01:43 #6
Der er tale om to helt forskellige ting. Den ene udelukker ikke den anden.
Men hvis du kun har systemgendannelse, og windows går helt ned, så er det sket.
Men hvis du har et image, som f.eks dkge nævner, kan du komme op og køre med
hele molevitten igen på kort tid. Prøv at se her:
http://eu.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/
Men der er jo også Norton Ghost og Paragon.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2008 - 01:44 #7
Og nej, du kan ikke lave backup med systemgendannelse.
Avatar billede vac Nybegynder
11. januar 2008 - 08:53 #8
hvorfor laver systemgendanelsen så en opstartsdiskette? hvad bruges den til
Avatar billede vac Nybegynder
11. januar 2008 - 09:00 #9
hvordan virker acronis true image, er de ligesom norton ghost, hvor man få lavet en boot disk hvis hdd dør eller man skifter hdd, så man kan starte ghost op og køre image ind?
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2008 - 14:08 #10
Systemgendannelse laver ingen startdiskette, den køres fra windows.
Ja Acronis True image virker i princippet ligesom Ghost. Har den selv.
Avatar billede dkge Nybegynder
11. januar 2008 - 16:25 #11
Jeg har også brugt Ghost i starten,men jeg syntes Acronis er meget nemmere og meget mere brugervenligt,det er et af de programmer jeg er mest glad for.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. januar 2008 - 14:23 #12
Var der noget, du kunne bruge?
Avatar billede vac Nybegynder
13. januar 2008 - 21:32 #13
ja jo det er det
Avatar billede off-line Nybegynder
13. januar 2008 - 21:40 #14
Det var da godt. Husk at lukke spørgsmålet, og fortæl, hvad du kunne bruge.
Avatar billede dkge Nybegynder
13. januar 2008 - 23:25 #15
Der er et gratis program i bladet Komputer for alle  i sidste uge.programmet er fra paragon og kan hvist det samme som Acronis True image
Avatar billede off-line Nybegynder
16. januar 2008 - 18:00 #16
Respons?
Avatar billede vac Nybegynder
17. januar 2008 - 13:32 #17
er der nogen der har "svaret"
Avatar billede off-line Nybegynder
17. januar 2008 - 13:51 #18
Det er jo ellers op til dig, men jeg lægger da gerne et svar, og kdge
gør forhåbentlig det samme.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. januar 2008 - 12:39 #19
Takker:)