Avatar billede emkay Nybegynder
10. januar 2008 - 09:26 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Overvåge trafik på netværk?

Hey

Vi sidder i et kontorfællesskab, hvor der er to internetforbindelser ind i huset. Disse to forbindelser er sat til hver sin switch, som folk i huset så er koblet på. Dette er en HP procurve switch 408.
Nu er problemet så bare at vores internet har været meget langsomt på det seneste og vores internetudbyder informerer os i den forbindelse om at der er en konstant upload igang på den pågældende forbindelse og at det er denne trafik, der er skyld i at nettet kører langsomt. De kan dog ikke sige mere, da de ikke kan se hvilken port eller lokal ip-adresse trafikken kommer fra.

Nu er mit spørgsmål så om det på den nævnte switch er muligt at logge ind og se trafikken på de forskellige porte i switchen.
Hvis ikke, hvilken slags switch skal man så have fat i for at kunne dette? Det skal helst være så billigt som muligt, da kontorfællesskabet ikke har det allerstørste budget.

På forhånd tak.

M
Avatar billede venturer Nybegynder
10. januar 2008 - 10:07 #1
Jeg kan ikke fortælle dig så meget om Procurve 408.
Men her i huset bruger jeg selv et par SMC switche af modellen "SMCGS24C-Smart".
Disse switche kan administreres via et webinterface hvor du bl.a. kan konfigurere port kloning. Du kan altså gøre så al trafik til og fra den port hvor din router er sat til, også bliver sendt til den port hvor din egen PC er sat til (med f.eks. network monitor installeret på).
Indkøbsprisen for denne switch er omkring 1.500,- (mener jeg)

Alternativt kan du prøve at finde en gammel Hub (ikke switch) og sætte den mellem din router og HP switch. En hub er principelt bare en "port kloner". Så hvis ud sætter din egen PC til denne hub har du igen mulighed for at "sniffe" al trafik til og fra routeren på LAN siden.
Avatar billede daniboy Nybegynder
10. januar 2008 - 17:14 #2
http://www.hp.com/rnd/products/switches/switch408/overview.htm?jumpid=reg_R1002_USEN

8 port switch er en unmanaged switch du ikke kan indstille nogen bud på

Vil du fortsat bruge HP så skal du nok have fat i det her:
http://www.hp.com/rnd/products/switches/ProCurve_Switch_1700_Series/overview.htm
Under features vil du se at den understøtter port mirroring, det som venturer beskriver hans SMC switch kan.

Kontor miljøet er ikke værre specielt stort?
Hvis du har mulighed så tjek alle PCer for installerede programmer.
Fjern alle PCer og sæt dem til igen og se om nogen af dem gør forbindelsen langsom?
Avatar billede gammelhat Nybegynder
10. januar 2008 - 20:25 #3
En alternativ løsning, sæt en gammeldags hub op foran switchen, og sæt internettet på her sammen med snifferen
Avatar billede emkay Nybegynder
16. januar 2008 - 10:43 #4
Kontormiljøet består af flere forskellige firmaer, så det ville være for bøvlet at skulle rundt og tjekke hver eneste computer.
Det med at man ka sætte en hub mellem routeren og switchen og så sniffe på den vidste jeg ikke, men det kunne da være værd at forsøge.
Smid et svar venturer :)
Avatar billede emkay Nybegynder
12. februar 2008 - 09:31 #5
Jaja da.. Så tar jeg den selv.. Sig til hvis du vil ha point på et tidspunkt alligevel :)