Avatar billede timidus Nybegynder
08. januar 2008 - 22:41 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Min PC vil ikke starte op

Min computer (med windows XP) vil ikke starte op. Da jeg var kommet til den blå login skærm og trykkede på min bruger genstartede den, og kørte derefter i tomdrift med opstart, men genstartede hver gang login skærmen skulle komme.

Jeg prøvede lidt forskelligt i fejsikret, men kunne stadig ikke komme ind i windows. Fik dog ikke prøvet alt af, men prøvede i stedet at skille computeren fra hinanden, og pille lidt ved kablerne, for at tjekke om de sad løs. Herefter tændte jeg computeren, og var inde i windows i ca. 30 min uden problemer og gik ud fra problemet var løst, men pludselig gik den kold(billedet frøs, det samme gjorde den faktisk sidst jeg brugte den over en længere periode, der var det dog noget i stil med 6-7 timer dagen inden), og siden det har jeg ikke fået noget ud af den.

Min computer er tilsluttet mit tv, og de har tit problemer med at kommunikere under opstart. Derfor (går jeg ud fra) har jeg ikke fået skærmbillede endnu. Jeg kan høre den brummer, men mere sker der ikke.

Jeg har på fornemmelsen det må være hardwaren, men er der nogen der har ideer til hvad det kan være?

Det skal siges jeg er kommet til at slukke den på stikkontakten en gang eller to for en uges tid siden tror jeg, men den har kørt mange timer siden det uden problemer.

Desuden har den gennem tiden af og til genstartet under forskellige spil, uden det har været noget nævneværdigt problem.

til sidst kan jeg nævne jeg for nylig har tilsluttet computeren min forstærker.

er der nogen der har nogen ideer til hvad problemet kan være? er det harware eller software og hvad kan jeg gøre? Computeren er i øvrigt ca. 4 ½ år
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. januar 2008 - 00:30 #1
Hej, det lyder som en lang og irriterende historie. Jeg har ikke nogen klar ide om hvad det kan være (jeg synes både kan minde om defekt hardware eller softwarefejl), men jeg plejer at benytte udelukkelsesmetoden, fx:
- fjerne hvad der er af unødige kort og se om det hjælper
- evt nulstille BIOS på bundkortet og se om det hjælper
- starte maskinen op på en live CD (enten en windows CD du laver eller fx Knoppix http://www.knoppix.org/) for at se om hardwaren kører som den skal
- teste harddisken med det testværktøj producenten har lavet (skriv evt. hvilket mærke din harddisk er)
... det er bare en begyndelse, men måske giver det et billede af hvad der er galt
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2008 - 04:37 #2
ja og teste rammen http://www.memtest.org/

og tjek om den bliver for varm og eventuelt trænger til en støvsugning ;)
Avatar billede timidus Nybegynder
09. januar 2008 - 14:55 #3
der er ikke et eneste unødigt kort... (onboard lyd og net eks.)

hvordan nulstiller jeg bios?

der er to harddiske i. En Maxtor og en Barracuda(det er på denne windows ligger)

Det skal siges at min computer jo slet ikke reagere når jeg tænder. Intet skærm billede, kun brummen. Kan den CD så gøre noget som helst?

Computeren tænder ikke mere når den har stået kold i lang tid, så det kan vel ikke være fordi den bliver for varm? :)

støvsugning trænger den ikke voldsomt til...
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. januar 2008 - 15:01 #4
hvis der kun er en brummen så duer en CD ikke til noget, nej
nulstille BIOS afhænger af maskinen. i næsten alle virker det at tage strømmen fra, fjerne batteriet, og lade det være uden i 24 timer, og derefter sætte det i før man starter igen.
på andre bundkort er der en lille jumper til at gøre det, og på andre igen kan man gøre det ved at trykke på DEL (tror jeg) mens man starter op.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. januar 2008 - 15:02 #5
hvis der kommer liv i den kan du teste seagate (barracuda) med seatools http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools
Avatar billede timidus Nybegynder
09. januar 2008 - 15:52 #6
har netop opdaget at min blæser på grafikkortet kører langsomt. Jeg har renset den, men da den startede op kørte den stadig langsomt, men hvis jeg skubbede lidt til den kørte den i normalt højt tempo. Den larmer dog meget, men det har den gjort i mange år
Avatar billede timidus Nybegynder
09. januar 2008 - 16:24 #7
jeg har fået blæseren til at køre normalt, og kom også ind i windows, men efter 2 minutter genstartede den spontant..
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. januar 2008 - 17:05 #8
ok, så er der jo vej frem, nu kan du teste hardwaren
en blæser der larmer skal skiftes - det kan meget nemt være grunden
Avatar billede timidus Nybegynder
09. januar 2008 - 17:33 #9
men jeg skal vel skifte hele grafikkortet? blæseren larmer ikke mere end den har gjort de sidste par år, men du mener det må være grunden alligevel?

vil jo være sikker på jeg ikke bruger unødige penge.. kender ikke lige andre der har AGP grafikkort og der er ikke onboard grafik på mit lydkort, så det er ikke så let at teste...
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. januar 2008 - 18:47 #10
nej, men ram og harddisk kan du teste, så udelukker du det
Avatar billede timidus Nybegynder
14. januar 2008 - 16:24 #11
Det lykkedes mig at få den startet med mit rigtige grafikkort, altså det med den defekte blæser.. Den kørte faktisk i ca. 3 timer, indtil jeg valgte at udfordre den ved at starte et spil, hvorefter den straks genstartede. Under denne genstarten kom den blå fejlskærm så op med følgende fejlkode..:

0x0000007E (0xc0000005, 0x8057787, 0xF8B51A70, 0xF8B5176c)

Jeg har fundet et link: (support.microsoft.com/kb/330182/da)
, men jeg synes den er temmelig uoverskuelige, og er jeg helt galt på den hvis jeg ikke synes det lyder som et driver / bios problem i mit tilfælde, set i lyset af at jeg har haft min computer til at køre i 4½ år, og ikke har installeret en driver i temlig lang tid på den...

Siger tallene i parantesen noget om fejlen, og i så fald hvad?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
15. januar 2008 - 03:26 #12
hvad siger den efter fejlkoden, er det samme beskrivelse som i artiklen du nævner
Avatar billede timidus Nybegynder
15. januar 2008 - 09:22 #13
ja, fejlkoden er ikke kommet frem igen, og kan igen ikke få startet det mindste udover brummen...
Avatar billede timidus Nybegynder
25. december 2008 - 11:21 #14
jeg lukker tråden..

fik aldrig løst problemet, og computeren er nu udskiftet med en ny
Avatar billede timidus Nybegynder
25. december 2008 - 11:21 #15
og jeg fatter ikke helt pointsystemet så alle mine tråde bliver lukket med to indlæg :s
Avatar billede timidus Nybegynder
25. december 2008 - 11:21 #16
og den her åbenbart med tre
Avatar billede vejmand Juniormester
25. december 2008 - 11:40 #17
Bare til info: Du behøver kun et indlæg for selv at lukke en tråd.
Send et "svar", som du har gjort 25/12-2008 11:21:00
Markér herefter dit navn i boksen nederst til venstre, og klik på "Accepter"
Så er spørgsmålet lukket.  :-)