Avatar billede sykofanten Nybegynder
06. januar 2008 - 16:46 Der er 34 kommentarer

Domæne forvirring :D

Hej

Jeg har altså ingen forstand på det her, så håber i kan hjælpe :)

Jeg har netop fået login til www.dk-hostmaster.dk domænet.

Jeg troede man så kunne logge ind og få et kontrolpanel frem, hvor man så kunne angive hvor domænet skulle linke hen, for jeg vil gerne have det til at redirecte til en anden side.

Hvordan gør man det?

Desuden er der tilknyttet en email til domænet, som jeg desværre heller ikke kan huske loginoplysninger såvel som pop3 og smtp serveroplysninger... eftersom det er vores domæne og vi har login oplysningerne hvordan administrerer vi så domænet?

Altså hvordan får vi:

- adgang til emailen mail@domæne.dk der hører til www.domæne.dk
- www.domæne.dk til at pege hen på en anden hjemmeside

?
Avatar billede sykofanten Nybegynder
06. januar 2008 - 16:47 #1
Ja undskyld mig men er totalt smaskforvirret :D
Har prøvet at læse mig til det, men blev ikke klogere af det :D
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. januar 2008 - 16:48 #2
dk-hostmaster styrer ikke DNS - der skal du du bruge dit webhotel eller DNS-udbyder, dvs. der hvor navneserverne er.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. januar 2008 - 16:48 #3
Evt hvis du fortæller hvad domænet er ... ?
Avatar billede sykofanten Nybegynder
06. januar 2008 - 16:53 #4
lek.dk :)
Avatar billede leif Seniormester
06. januar 2008 - 17:19 #5
Du har også fået et login til GratisDNS det er der din DNS bliver styret fra.

DK-Hostmaster håndterer blot tildelingen og ved hvilke DNS servere som håndterer dit domæne.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. januar 2008 - 17:21 #6
Dine navneservere peger på gratisdns, som ikke er sat korrekt op.
Avatar billede leif Seniormester
06. januar 2008 - 17:22 #7
Har du været inde og slette noget hos GratisDNS ?

Læs også: http://www.gratisdns.dk/?size=400&side=36
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. januar 2008 - 17:23 #8
Der peges heller ikke mod nogen mail-server, så vi kan ikke se hvor den emailkonto skulle være hosted.
Avatar billede sykofanten Nybegynder
06. januar 2008 - 17:31 #9
Jeg har ikke slettet noget, men vores gamle "udbyder" / host eller hvad man nu skal kalde dem der tog sig af server til ind- og udgående post samt hjemmesiden, ønskede vi ikke længere at samarbejde med. Så jeg skal bare vide hvad jeg selv kan gøre for at få kontrol over domænet - henholdsvis redirect og email :)

Hvor skal jeg starte?
Avatar billede leif Seniormester
06. januar 2008 - 17:33 #10
1. http://admin.gratisdns.dk -> opret bruger
2. Logind på http://admin.gratisdns.dk og opret Primær DNS for domænet.

Læs derefter guiden Hjemmehosting som findes hos GratisDNS
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. januar 2008 - 18:36 #11
"Hvor skal jeg starte?" - start med det leif skriver, men hvad vil du have? Hvad med den gamle mailkonto? Og hvad vil du betale? Husk at du sikkert skal opsige webhosting og mail hos din tidligere udbyder.
Avatar billede sykofanten Nybegynder
06. januar 2008 - 19:40 #12
Tror ikke det er løsningen jeg er ude efter leif.
Men tak for svarene.
Smid et svar så lukker jeg spørgsmålet her.
Først til mølle princippet :)
Avatar billede leif Seniormester
06. januar 2008 - 19:47 #13
Hvad er du så ude efter ?
Avatar billede sykofanten Nybegynder
06. januar 2008 - 20:37 #14
Altså gratisdns' email løsninger var ikke lige for mig.
Har en eksamen tirsdag, så har ikke tid til at tænke mere på det her, så ringer lidt rundt i morgen, og får det nok klaret den vej.

Men tak for hjælpen ellers. :)
Avatar billede leif Seniormester
06. januar 2008 - 20:41 #15
Hvis du vil have en færdig løsning, er det jo blot at bestille et webhotel et sted.
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2008 - 23:38 #16
Og dns og webhotel et to meget forskellige ting, men kan godt blive styret af samme firma.
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2008 - 23:38 #17
Jeg syntes det her ligner lidt af en gang forvirrende vrøvl og usammenhængende besvarelser oven i hinanden.

Har selv flere domæner ved gratisdns.dk og ved nøjagtigt hvordan tingene fungerer.

Når du køber et domæne gennem gratisdns, får du login oplysningerne på mail, og den mailadresse må jo være en anden end dem der senere bliver oprettet til det domæne man først er ved at oprette.
Login oplysningerne er typisk: Bruger: XX123456 passwd: xzx5765764xz76x.

Først når de er på plads kan man komme ind og rette i dns opsætning. Det leif siger om at oprette bruger er noget vrøvl, da alle og enhver ikke bare opretter og logger ind og retter i f.eks. min dns. Det skal være de oplysninger der er tilknyttet domænet.

Hvor gratisdns.dk peger forespørgsler på dit domæne hen, dvs. der hvor du får hosted din hjemmeside samt mail, de to ting hænger mærkeligt nok sammen, er de ligeglade med. Det firma som din far har arbejdet for, må på et eller andet tidspunkt have haft loginoplysningerne.

Og en færdig løsning får man heller ikke ved bare at bestille et webhotel et sted.

Du kan evt. sende mig en mail, så kan jeg hjælpe dig gennem, uden at du skal komme med oplysninger om div. passwd. osv. her offentligt.

De steder der bliver nødvendigt at jeg får evt. bruger/passwd til, kan du selv rette bagefter, så alt er sikkert for dig.

Husk bare at oplyse resultatet her på siden, af venlighed overfor dem som har prøvet at hjælpe.

justrace@justrace.dk
Avatar billede leif Seniormester
06. januar 2008 - 23:57 #18
justrace -> Hvad er det du siger ? Nej, jeg siger ikke at alle og enhver kan rette hvilken som helst hos GratisDNS, men hvis den host som sykofanten har valgt at have domænet under sin egen bruger hos GratisDNS har hosten slettet det og sykofanten er nød til at oprette det igen under sykofanten's egen bruger.

Tror du at den eneste måde man kan komme til at bruge GratisDNS er ved at bestille et domæne hos dem ? Hvad så hvis man ønsker at flytte et domæne til dem ? På http://www.gratisdns.dk/?size=400&side=51 står der sjovt nok at man kan oprette en bruger og oprette DNS for domænet efterfølgende. Hvis et domæne er oprettet i forvejen vil den ikke oprettet DNS for domænet igen. Og derved kan jeg ikke få kontrol over dit domæne.

Du får da en færdig med hensyn til DNS hos de fleste udbydere, således man ikke skal kende forskellen på A, Cname og MX records.

Hver domæne skal ikke nødvendigvis have sin egen bruger, spørg fx. Gigahost hvor mange domæner de har under sin bruger hos GratisDNS, de har også kunders domæner under sin egen bruger.

Jeg bruger selv GratisDNS til alle mine domæner inkl. alle virksomhedsrelateret domæner.
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2008 - 00:25 #19
Jo, du har ganske ret, men i forvirringens navn skal man vel svare i den pågældende situation, og ikke generelt, eller hvad man også kunne have gjort.

I den her situation ligger dns allerede hos gratisdns.dk, og derfor er han nødt til at få loginoplysninger til det der fra, for at rette i dns-opsætning.

At det firma der har været samarbejde med så har redelegeret dns er så en anden sag, som bare skal rettes hos gratisdns, når loginoplysningerne er tryllet frem.
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2008 - 00:26 #20
Du får da en færdig med hensyn til DNS hos de fleste udbydere, således man ikke skal kende forskellen på A, Cname og MX records.

Jo, men så skal du i dette tilfælde betale for en flytning.
Avatar billede leif Seniormester
07. januar 2008 - 00:32 #21
Hvorfor skal man betale for en flytning, det er ikke alle udbydere som tager betaling for at sætte en redelegering af et .DK domæne igang ?

Med henyn til det domæne som der snakkes om i denne tråd så meldes der ved et opslag:
lek.dk ANY record currently not present at ns1.gratisdns.dk

Som betyder groft sagt at domænet ikke er oprettet hos GratisDNS i deres servere, sikkert fordi den gamle udbyder har slettet det. Dvs. reelt kan jeg logge ind og oprette det. Det gør jeg ikke, men både du og alle kan.
Avatar billede leif Seniormester
07. januar 2008 - 00:38 #22
Bare en sidebemærkning: Hvis du har så meget styr på det, hvorfor virker www.justrace.dk så ikke ? Når justrace.dk gør ? Vil det ikke være naturligt at ens webside svarer på www.domæne.dk ?
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2008 - 00:45 #23
Nu taler vi om gratisdns.dk og flytning og redelegering. Det er to vidt forskellige ting. Redelegering kan gøres hos gratisdns.dk og koster ikke noget, for du skal selv gøre det. Hvis du ikke vil have med A-record MX osv. som du skriver, så skal der en flytning til, og det koster de fleste steder. Dog ikke alle hvis du samtidig opretter et webhotel.

Det kan du have ret i at det ser sådan ud, men hos dk-hostmaster.dk er det registreret til xxx osv. og med gratisdns.dk servere.

Det sidste kan jeg ikke svare på hvorfor, men det er kun ejeren af domænet der kan gøre det, som der også står i den vejledning du henviser til, hvori der også står at den e-mail adresse er vigtig at holde opdateret.
Avatar billede leif Seniormester
07. januar 2008 - 00:56 #24
Dvs. du mener ikke at du ikke kan logge ind din bruger og oprette fx. lek.dk ?

Du kan jo prøve for sjovs skyld og så kan du jo bagefter prøve at oprette gigahost.dk så kan du jo se forskellen.

Enhver kan oprette domænet så længe det ikke er der i forvejen, jeg håndterer flere domæner under min egen bruger som tilhører venner, bekendte og foreninger som jeg er medlem af, men de står som Registrator hos DK-Hostmaster. Det stadig er DK-Hostmaster som bestemmer hvilke navneservere som er Authoritative for domænet, så reelt kan du også oprette Eksperten.dk hvis det er det du vil, du får bare intet ud af det, da eksperten.dk har ns3.dnsadmin.dk, ns.locuples.com og ns2.locuples.com som Authoritative DNS
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2008 - 00:57 #25
www var ikke sat op, men skulle gerne virke om snart. <:))

Hvis du læste hvad der stod, ville du også vide at den er ny. Købte domænet i julen fordi jeg efterhånden bruger det alias mange steder. Men jeg har nu ingen intentioner om noget på siden endnu.. Men jeg har såmænd nok andre domæner.
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2008 - 01:01 #26
det der dns er nu ret smart. Hvis jeg nu stammede, kunne jeg bare sætte det op så domæne.domæne.dk også virker. Bare domæne står foran tld'en, så kan man kalde det hvad man vil foran domæne. Lyder det vrøvlet? syntes nu det er smart.
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2008 - 01:05 #27
Det er også en  af de ting jeg godt kan lide ved gratisdns. Gørdetselv hvis du kan. Brugte dandomain.dk for et par år siden, og der skulle du først have fat i supporten, og derefter betale for det.
Avatar billede sykofanten Nybegynder
08. januar 2008 - 15:24 #28
Tak for alle jeres råd, men må desværre sige jeg stadig er lidt småforvirret :D

leif, vil det sige at jeg bare skal bestille et webhotel?

Overvejer www.unoeuro.com og www.fuzion.dk - kender du noget til dem, eller kan du anbefale nogle andre steder?

:)
Avatar billede sykofanten Nybegynder
08. januar 2008 - 15:37 #29
Skal måske lige tilføjes at det eneste www.lek.dk skal er at redirecte til en anden hjemmeside. Og så skal vi have mail@lek.dk op at køre igen :)

Loginoplysninger til domænet på www.dk-hostmaster.dk har vi.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. januar 2008 - 15:40 #30
"redirecte til en anden hjemmeside" - det kan gratisdns.dk gøre for dig gratis.
Avatar billede leif Seniormester
08. januar 2008 - 16:48 #31
Jeg vil anbefale mig selv :-)

www.Web2U.dk

Jeg kan nemt lave et script som vi ligger på webben som redirecter siden til den adresse du har fortalt mig.
Avatar billede leif Seniormester
08. januar 2008 - 16:53 #32
Jeg kunne også anbefale GratisDNS til at lave videresendelsen og MXHotel til at håndtere emails, men dem har du kigget på ifølge tidligere kommentar og ikke ønsker dem.

Jeg skal dog med det samme sige at Web2U.dk bruger GratisDNS til at håndtere DNS
Avatar billede sykofanten Nybegynder
08. januar 2008 - 19:35 #33
Okay, tror  det er på tide at få lukke dette spørgsmål, så leif hvis du lige smider et svar, så får du pointsne.
Avatar billede leif Seniormester
08. januar 2008 - 19:55 #34
Jeg springer over, bare glad for at kunne hjælpe.