Avatar billede xperimentet Nybegynder
06. januar 2008 - 14:47 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvordan boot'er man fra ekstern harddisk - hvad trykke man ned?

hvis man boot'er fra cd holder man jo c nede når man starter mac'en... men hvad holder man nede for at boote fra ekstern harddisk??
Avatar billede xperimentet Nybegynder
06. januar 2008 - 14:56 #1
Okey nu fandt jeg det her.. men da jeg er helt newbee mac bruger... hvad er det så lige for nogle knapper de mener.. hjælp :P

Press Option-Command-Shift-Delete

during startup Bypass primary startup volume and seek a different startup volume (such as a CD or external disk)

Option = ?
Command = ?
Shift = shift :P
Delet = ? hvor er den
Avatar billede sd8220 Seniormester
06. januar 2008 - 15:26 #2
Hejsa

Du skal trykke på den tast, der ligner et sporskifte, og som også  kaldes [ALT] ;)
Så får du et billede op under opstart, der viser dig, hvilke enheder (diske/partitioner), der kan bootes fra.

Det gælder altså, hvis du har en nyere Mac, og det går jeg ud fra, når du i dit første spørgsmål om emnet skriver, at dine systemkopier fylder 7 Gb ;)

Snakkede vi gamle Macer med SCSI-diske, er metoden en anden. Og  for den nysgerrige: man trykker [æble]+[alt]+[backspace]+[#), hvor # er det scsi-id, man ønsker at boote fra.
Så går ud fra, at den vejledning du fandt, ikke er til de nye maskiner.

Noget andet er, at du ikke kan boote fra en dmg, men er nødt til at have det på en aktiv partition.

/Seb
Avatar billede aeblenet Nybegynder
06. januar 2008 - 16:50 #3
Det er jo fint nok at du spørger om noget nyt for at komme videre, men du bør ikke lukke et spørgsmål før det er besvaret og du har fået den hjælp du skal have.

Så bliver jeg irriteret og gider i hvert fald ikke hjælpe mere . . .

Tænk dig lige lidt om i den forbindelse!
Avatar billede xperimentet Nybegynder
06. januar 2008 - 17:53 #4
Seb> super tusind tak... det vil sige jeg er nød til at pakke dmg filen ud.. hvordan gør jeg det?

aeblenet> sorry.. men der skete jo ikke rigtig noget..
Avatar billede aeblenet Nybegynder
06. januar 2008 - 18:40 #5
Hvad mener du med det ?
-tror du der er tid på og at du bare kan lukke spm hvis det ikke passer til dit tempo ?

Det er gratis hjælp som normalt koster en pæn sjat over en tusse pr time du her stresser over.

Tror du ikke bare du skal holde dig til at afgive point når du får et svar eller flere du kan bruge og så iøvrigt være lidt ligeglad med om det tager 4 eller 5 dage.

Der er spm herinde der ALDRIG bliver besvaret - måske fordi ingen ved det!
-og det er såmænd ikke fordi at der ikke er nogen der forsøger.

Tag lige og vær en anelse mere respektfuld overfor denne gratis service.
-eller (et godt tip) ring til HUMAC.dk på en søndag . . .
Avatar billede aeblenet Nybegynder
06. januar 2008 - 18:41 #6
Avatar billede aeblenet Nybegynder
06. januar 2008 - 18:47 #7
Jeg kan jo se at du har for vane IKKE at give point eller lade som om du ikke får svar gratis på under 1 minut . . .
Avatar billede aeblenet Nybegynder
06. januar 2008 - 18:53 #8
Og efter endnu et par minutter kan jeg jo se at du besvarer samtlige af dine egne spm og giver dig selv point.

Sorry sd8220, men vi har vist fat i en fuser (som har 1400 point ude at flyve, som han ikke har styr på . . . og resten besvarer han selv med den frækhed bl.a. at svare; "det fungerer ikke. Slut. Prut. lukker spm"

Jeg synes han skal ringe til HUMAC.dk i morgen og i det mindste dokumentere originalkvittering for sin MacOS før jeg hjælper videre.
-kan nemlig ikke fordrage folk der snyder andre ligesindede og som desuden ikke hverken kan eller vil betale for sin software . . .
Avatar billede xperimentet Nybegynder
06. januar 2008 - 19:18 #9
hold da op hvor er vi sure.. jeg er lige glad med om jeg skal af med point til dig.. du må da få 1000 hvis det skulle være.. men mand kan da godt snakke ordenligt til folk.. OG LIGE EN TING MERE... du kan jo bare give dig din mail... så skal jeg da gerne maile kvitt. til dig... men ser mig helst fri for mere hjælp fra dig.. tak og ha en fortsat god aften :)
Avatar billede sd8220 Seniormester
06. januar 2008 - 20:44 #10
Hej

Jeg er enig med Æblenet i, at det virker sært, at du lukker dit  første spørgsmål så hurtigt. Jeg troede, at du var ny på eksperten; men det ser det jo ikke ud til.
Det er en god idé, at vi alle taler ordentligt ,)

Nå men i øvrigt. OSX kan selv læse og udpakke  en dmg, og du er ligesom nødt til at have et kørende system for at kunne det.

Så hvis du kun har dine backup af dine system/install-diske på en ekstern harddisk som dmg, så et du på den.

Enten må du ud og købe en ny OS X -  eller også må du få nogen overbevist om, at du,, som æblenet siger, har købt dem oprindeligt og bare fået ødelagt dine diske. I givet fald, er jeg naturligvis også behjælpelig.

Men er der tale om, og det tror jeg da ikke ;), at du er i gang med at piratkopiere OS X, så kan jeg desværre heller ikke hjælpe.

Fortsat god dag.

Så håber jeg, at vi alle tre kan være flinke fremover også ;)

/Sebastian
Avatar billede xperimentet Nybegynder
07. januar 2008 - 14:33 #11
Ja ved godt det var meget hurtig jeg fik lukket det første spørgsmål.. (ville bare så gerne have det lavet) så undskyld Æblenet.. hvis du gerne vil have point for det spørgsmål åbner jeg gerne et nyt spørgsmål du kan svare på.. okey? :)

Jeg har kun min dmg fil liggende på en ekstern harddisk og jeg kan ikke få min macbook til at starte op den bliver ved med bare at stå på start billedet med Æblet og den lille cirkel neden under :( den har stået sådan i over en halvtime...

OG EN VIGTIG TING.. det er ikke tyvekoster eller piratkopier.

Hjælp :)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
07. januar 2008 - 15:56 #12
jeg forstår jo ikke du ikke bare har brændt 2 skiver . . .
-din undskyldning er accepteret. Dog holder jeg øje med dig, da du jo er Mac-ny-starter!
Avatar billede sd8220 Seniormester
08. januar 2008 - 11:15 #13
Hejsa
At den overhovedet kommer til æblet med den roterende cirkel under, tyder på, at der er et delvist fungerende system; men det hjælper dig jo ikke meget, når den ikke vil komme længere ;(

I bagklogskabens lys, så havde det været smartere at få brændt de 2 sikkerhedskopier, medens du kunne, men det er jo ikke til megen hjælp nu ;(

Så vi er altså henne i, at du skal have fundet en anden Mac, der kan hjælpe dig med at læse og brænde dine dmg-filer til nye DVD'er, så du kan bruge dem til at boote fra.

Aht min og æblenets (antaget jeg at tro) sjælefred , så fortæl os lige, hvordan du er kommet af sted med ikke at have en installations-DVD  mere.

Er der nogen af jer, der kan gennemskue, om der er noget til hinder for i forhold til ekspertens regler at give min mail ud, så du kan kontakte mig  direkte, og vi kan aftale en pris for, at jeg hjælper dig med at brænde nye DVD'er til dig ud fra dine dmg'er?

Hvor i landet bor du i øvrigt?

/Sebastian
Avatar billede xperimentet Nybegynder
10. januar 2008 - 15:51 #14
Hej og undskyld jeg først melder tilbage nu... har haft travlt. Men som sagt så har jeg ikke min OS cd til min mac og det er fordi de er blevet væk da mig og min.. nu xkone flyttede fra hinanden.
Jeg har fået lavet en nu dvd af min dmg fil.. på en af mine venners fars mac.. puha.. det virkede.. Men mange tusind tak for hjælpen :)))
Avatar billede sd8220 Seniormester
10. januar 2008 - 16:05 #15
Åh, ja det er en træls situation.
Godt, du fik det til at virke.
/Sebastian
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. januar 2008 - 19:42 #16
Det er flot nok at i to sidder og deler videnskab, men kan nogen komme i tanker om HVEM DET VAR DER GAV DET KORREKTE SVAR ?

Du fik lavet et par DVD'er og vupti!

Jeg mener så bestemt at points skulle være givet til en anden . . .
Jeg citerer:
http://www.eksperten.dk/spm/813235
Afvist svar: aeblenet
06/01-2008 13:33:47    du skal have lavet dig en DVD med denne fil . . .
Avatar billede xperimentet Nybegynder
11. januar 2008 - 00:17 #17
Som sagt før... så opretter jeg gerne et spørgsmål mere.. så du kan få dine points?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
11. januar 2008 - 06:00 #18
Det er flot.
Kan det tænkes at jeg blot synes at sd8220 skal oprette et spm hvor han giver 200 point til mig, da han jo netop har modtaget 200 for ikke at kunne hjælpe ?

Hvad siger sd8220 ?