Avatar billede jeepster Nybegynder
05. januar 2008 - 20:45 Der er 3 kommentarer

Købsfaktura/lager

Jeg er vant til at bruge DraCar på mit arbejde, hvor vi sælger autodele. I Dracar opretter vi ordrer, og når varerne kommer hjem, fører vi dem ind vha. købsfakturaen. Derved registreres varen med det samme på lageret, og der registreres om der stadig er varer i restordrer osv.

Kan man gøre det på samme nemme måde i Summa? Det kan vel ikke passe, at man skal ind og regulere lageret, når det kommer varer hjem? Det virker lidt "fusket" på en måde?

Hvordan opretter man en ordre? Er det bare en købsfaktura ved kreditor? Så tager Summa jo de priser, som allerede er indtastet i systemet, men købsprisen kan jo godt være en anden, når fakturaen kommer? Så stemmer kontoudtog og købsfaktura ikke længere
Avatar billede ottobp Novice
07. januar 2008 - 20:24 #1
jamen du registrerer  jo  f.ex på varenr. fra din grossist  varen mængde  og  pris  og så  bliver emnet  lagt  på lager  med  det antal stk.

så langt  så godt

når du laver en ordre(salg)  så er det en ikke-bogført faktura.  Priserne  som  der kommer på ordren  eller fakturaen  er  dem  der  står i varekartoteket.  Altså ikke dem du registrerer  som pris ved kreditorfakturaen

er det  en købsordre  vi taler om  så  registrerer du  med  priserne fra  købsfakturaen  og  så  stemmer  den jo  med  de senere  kontoudtog  fra kreditor

mvh

Otto B Petersen
www.ivaerksaet.dk
cert.forhandler af SummaSummarum
Avatar billede ottobp Novice
07. januar 2008 - 20:44 #2
blot for tydelighedens skyld.
Lagersituationen  er  antal varer  men  ikke en kr.øre opgørelse  Der holdes  altså ikke styr på  variende priser pr. varenr.  som ændrer  sig  over  tid

du kan gå i Rapporter  og lave en udskrift af lagerværdi  Her vil den tælle med  den værdi, som er angivet  i Varekartoteket (og ikke  de  måske 10 forskellige  indkøbspriser som har været forekommende  konkret i indkøbsforløbet over tid)

mvh
Otto B Petersen
Avatar billede ottobp Novice
16. marts 2008 - 13:57 #3
løst problemet ???  eller..........?????