Avatar billede sunbum Nybegynder
05. januar 2008 - 11:55 Der er 6 kommentarer

vista angiver 2.4 GHz selvom overclocket

Jeg har overclocket min maskine fra 266 psu til 300 psu x9

Med disse setting får jeg en højere core temp når jeg bruger speedfan til at aflæse temperaturer, men i windows system viser den stadig "intel(r) core(TM) 2 Quad CPU Q6600 @ 2.40 GHZ  2.40 GHZ.

er der et eller andet forkert i min overclocking eller er det vista der er gal på den?

mvh Sunbum
Avatar billede fedora Nybegynder
05. januar 2008 - 14:56 #1
Hent CPU-Z

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Den kan fortælle dig det præcist. Jeg går ud fra at når du skrive psu at du mener FSB?
Avatar billede sunbum Nybegynder
05. januar 2008 - 15:32 #2
cpu-z viser:

core speed 1800 mhz
multiplier x 6
bus speed 300 mhz
rated fsb 1200 mhz

Hvordan tolker man lige det?
Avatar billede sunbum Nybegynder
05. januar 2008 - 15:35 #3
speedfan viser
temp 1 ; 49c
temp2 32c
temp3 -2c
core 0: 46c
core 1: 49c
core 2: 45c
core 3: 45c

mit pc spec er :
q6600 - gigabyte p35 ds3 - 4g crossair - 8800 gts
Avatar billede fedora Nybegynder
05. januar 2008 - 17:29 #4
Core Speed: Er din CPUens aktuelle hatighed
Multiplier: Bruger man når man skal regne hastigheden ud. bus speed * multiplier = core speed.

Den viser du kører aktuelt 1800MHz, men jeg vil væde med at du har SS (speed step) aktiveret, og så vil den sætte hastigheden ned. Prøv at starte et krævende spil eller benchmark program og ALT + TAB ud og åben CPU-Z.
Avatar billede fedora Nybegynder
05. januar 2008 - 17:31 #5
Men hvad viser den af hastighed under POST (når du starter computeren)
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. januar 2008 - 17:40 #6
mange versioner af speedfan viser core temps forkert med op til 15 grader. Hent core temp

http://www.download-free.programas-gratis.net/php/software.php?id_programa=13734&download-CoreTemp-0.95

Der er del ting i din BIOS du skal deaktivere før du begynder at OC, bland andet speed step, power saving mm

Din multiplier står på 6, den skal op på 9.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/240001-11-howto-overclock-quads-duals-guide

http://forums.hexus.net/hexus-hardware/110267-c2d-overclocking-guide-beginners-p5k-add.html

Begge artikler er vist på ASUS bundkort så tingene kan have lidt andre navne, men principperne er de samme