Avatar billede canis Nybegynder
04. januar 2008 - 02:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ny computer!

Hej og godt nytår

Jeg skal købe en ny gamer computer (uden skærm, tastatur og mus) og har ca. 6000 kr.
Det jeg kan komme på jeg skal købe er:
Bundkort, Processor, Grafikkort, Harddisk, DVD-drev/brænder, RAM, Køler, Kabinet, Strømforsyning og Styresystem (har dog XP)

Her er mine egne bud og spøgsmål til hvert punkt, desuden vil jeg gerne vide om disse dele overhovedet kan sættes sammen:

Bundkort:
1. Abit IX38 Quad GT S-775
2. Asus P5K
Jeg ved ikke hvad det skal være, men den skal have socket LGA775 og helst nForce chipset

Processor:
1. Intel Core 2 Duo E7500 2.67Ghz 1333Mhz S-775 4MB
2. Intel Core Quad Q6600 2.4Ghz socket LGA775 8MB
Kan det betale sig, at købe Quad og hvor stor betydning har 8MB vs. 4MB? Hvor kan man se at det er 64bit? Er det værd at vente på Intel Penryn Core 2 Duo, 45nm?

Grafikkort:
1. Zotac GeForce 8800GT 512MB GDDR3 PCI-E
Er rimelig sikker på at det bliver denne, men I er selvfølgelig velkommen til, at komme med forslag.

Harddisk:
Ved kun at det skal være min. 250GB 7200rpm 16MB SATA2.
Men hvilket mærke skal det være?

DVD-drev/brænder:
Den skal kunne brænde dual-layer, men ellers er jeg åben overfor alle forslag.

RAM:
Det skal være DDR2 RAM, men jeg ved ikke hvor mange jeg har brug for (skal gerne kunne spille Crysis ol. på acceptabelt grafikniveau). Skal en gamer pc minimum have 3GB RAM?
Hvilket mærke aner jeg ikke, har dog hørt at Kingston skulle være et godt mærke.

Køler:
Jeg ved absolut intet om kølere. Skal man have en køler både til CPU og harddisk?

Kabinet:
Er dette udelukkende en smagssag eller er der nogle der er bedre end andre? Hvor mange penge bør man bruge på dette punkt?

Strømforsyning:
Ved ikke om jeg har brug for det, men håber der er nogen der kan fortælle mig det.

Styresystem:
Har XP men overvejer Vista, da XP så vidt jeg ved kun understøtter 2GB RAM. Ved godt der er mange problemer med Vista (dog er der Service Pack 1), så er det værd at skifte?

Her til sidst vil jeg også gerne have nogle forhandlere anbefalet.
Det var så det, nu håber jeg der er nogen der ved en masse om det og kan give mig nogle svar.

På forhånd tak
Jeppe
Avatar billede abeljensen Nybegynder
04. januar 2008 - 14:39 #1
Bundkort:
Asus P5K. Har selv dette og er yderst tilfreds med det :)
Processor:
Ved ikke så meget om Quad Core, men ved at Core 2 Duo er meget godt. har selv E6600 :)
Grafikkort:
Kender ikke Zotac, personligt er jeg selv til enten MSI eller Asus. Selve modellen (8800GT 512MB) er jeg fuldstændig enig med dig i.
Harddisk:
Personligt foretrækker jeg en WD Raptor disk, til OS og programmer / games, men hvis man skal have en disk på over 250gb, ville jeg nok vælge en af Seagates diske. De er yderst pålidelige, efter min erfaring, så der kan man ikke gå galt :)
DVD-drev/brænder:
Her er der garanteret vidt forskellige holdninger, personligt kan jeg bedst lide enten Asus eller Plextor drev.
RAM:
Kingston ram er meget gode og billige, igen har jeg selv valgt Corsairs XMS ram, da der er en bedre timing på disse, og de kører rigtigt godt. Ville sige at 2gb ram sagtens kan være nok, dog med de nyere spil, og hvis du har windows vista, ville jeg nok tage 3gb for at være sikker :)
Køler:
Man kan nøjes med den der følger med processoren, men man kan igen også købe en bedre hertil hvis man har lyst og penge. Har selv en Zalman CNPS 9700, men har hørt mange gode ting om Asus Silent Knight II eller Asus Silent Square.
Kabinet:
Kabinetter er for det meste en smagssag, men der er nogen der er bedre at arbejde med end andre. Personligt kan jeg godt lide Cooler Master eller Lian Li kabinetter.
Strømforsyning:
Der er mange forskellige strømforsyninger på markedet, Seasonic, Hiper, NorthQ osv. Har selv en Hiper i min computer, og den fungerer upåklageligt. Man kan kigge på hvor meget den larmer osv, men der er mange gode derude nu om dage.
Styresystem:
Her er der mange holdninger at tage stilling til. Jeg har selv Windows Vista Ultimate, og synes for det meste at det kører meget stabilt. Dog minder det meget om XP på mange punkter, så spørgsmålet er om det er det værd. XP kan håndtere 3gb ram, hvis man retter i boot ini filen.
I nedenstående link står der beskrevet hvordan.
http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx
Avatar billede exii Nybegynder
04. januar 2008 - 15:24 #2
Bundkort: Asus P5K (det samme som abeljensen har forslået)

Processor: Core2Quad Q6600 2.4 GHz
Mht. Core2Duo vs. Core2Quad.. Core2Duo har 2 kerner hvor Core2Quad har 4 kerner :)
Så jeg ville helt klart vælge Core2Quad Q6600.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381829

Grafikkort: 512 mb GeForce 8800 GT - Det er lige meget hvilket mærke du tager, det er det samme grafikkort bare forskellige indpakninger :)
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=403785

Harddisk: Der har jeg ikke så stor viden, men hvis du gerne ville ofre lidt mere, så tag en Raptor og en almindelig harddisk på 7.200 rpm.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=177267
&
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=231133

Ram: Der ville jeg vælge Kingston 2x1GB, som abeljensen siger er billigst.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138806

Køler: Der er jeg blank.

Kabinet: Der er det her stort og stilfuldt :P
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=238170

Strømforsyning: Der er jeg blank (igen).

Styresystem: Der ville jeg tage Vista Home Premium. Vista understøtter Dirext 10 som XP ikke gør. Dvs. bedre ydelse i spil. Og den her er en OEM version, dvs. at den kun kan installeres på 1 computer.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=255981

Hvis du vil have 4 GB ram, så skal du have et styresystem (vista) med 64-bit og ikke 32-bit. Men jeg mener personligt ikke at du behøver 4 GB ram.
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. januar 2008 - 16:11 #3
Bundkort ville jeg tage ASUS. Jeg ville dog ikke røre NForce chipsæt med en ildtang. Intel Chipsæt er klart bedst.

Processor ville jeg tage Q6600, desuden er E7500 en mobile CPU. Personligt ville jeg vente på Penryn

GFX ser fint ud. Dog er det ikke ligegyldigt hvilket mærke man tager, som exii påstår. Der kan være forskel på core clock, ram frekvens, ram type, ind/udgange mm. Så der er jeg ikke helt enig med exii, men 8800GT er bestemt et godt valg.

Harddisk er du inde på det rigtige. Jeg ville vælge samsung spinpoint eller WD caviar diske. Raptor diske er bare for dyre i forhold til hvad de yder. For samme pris kan du købe 3 stk diske og lave et svedigt RAID array, der er hurtigere end raptoren i læse/skrive hastighed (ca 70mb/s vs 130mb/s), det koster det samme og du har altid backup i tilfælde af system crash.

DVD brændere hælder jeg til NEC og Plextor. De plejer at være super kvali. Bare sørg for at få en med sata tilslutning så du ikke behøver ide kabler der seriøst ødelægger dit airflow i kabinettet.

RAM ville jeg tage PC8500CL5 DDR2 ram. 2GB er fint, 4GB er self bedre. Corsair, Kingston, Geil, Crucial, OCZ er alle gode mærker

Køler, der er jeg selv til Zalman..
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=417013

Kabinet, der synes jeg klart antec laver de fedeste lige PT..
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=400012

Strømforsyning skal du klart vælge Corsair. Helst HX serien. Den har modulære stik så du kun skal sætte de stik i PSU du bruger, slut med kabel salat..
http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=159&Sort=&Soegeord=%22corsair+HX%22&chkSoegSaetning=on

XP 32 bit kan tage 4GB ram. Noget af denne adresse plads går dog til andre ting, så du vil reelt kun se 3-3.3gb, det samme i Vista 32 bit.. Jeg vil klart anbefale Vista 64 bit. Så har du DX10 understøttelse for dit GFX kort og du har muligheden for at smide 4GB ram eller mere i.

Forhandlere, der har jeg gode erfaringer med Midt data, prc data, computer salg, bj trading, komplett og SHG kan lige gå i nødstilfælde.. Bare aldrig køb ved Getmore det er de største svindlere på nettet
Avatar billede canis Nybegynder
04. januar 2008 - 17:34 #4
Jeg siger mange tak for de fine svar.
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. januar 2008 - 17:50 #5
øhh det var da så lidt. Det var kun første indlæg der kunne bruges?

PS - PAE skal du holde dig fra, det udvider adresse rummet i 32 bit over de 4GB og giver kæmpe problemer med stabilitet, driver loading OSV.

citat
Styresystem:
Her er der mange holdninger at tage stilling til. Jeg har selv Windows Vista Ultimate, og synes for det meste at det kører meget stabilt. Dog minder det meget om XP på mange punkter, så spørgsmålet er om det er det værd. XP kan håndtere 3gb ram, hvis man retter i boot ini filen.
I nedenstående link står der beskrevet hvordan.
http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEmem.mspx

Det er direkte forkert. XP 32 bit tager op til 4GB ram, noget adresse plads går til MMIO osv så du reelt kun ser 3-3.3gb ram, det har intet med boot.ini filen at gøre. Det har noget at gøre med, hvis 1 enkelt app skal bruge over 2GB hukommelse. PAE er physical adress extension, hvilket bla din CPU skal understøtte, men det frarådes på det kraftigste.