Avatar billede coolcat Nybegynder
03. januar 2008 - 22:07 Der er 6 kommentarer

Fotoudstyr til professionelt brug - hvad har man brug for?

Hej:-
Jeg skal igang med at tage billeder til min kommende Webshop. En væsentlig del af konceptet er, at gøre meget ud af en god præsentation af varerne. Det er en tøjbutik. Jeg skal kunne tage rigtigt gode billeder af hvert produkt dels til stil-billede præsentaton og dels til rotation (man ser tøjet fra alle vinkler). Udover tøjet skal jeg også kunne tage billeder af modeller (altså mennesker).
Jeg skal også have udstyr til lys, baggrund og hvad man ellers har brug for.
Mit spørgsmål er derfor: Hvilket udstyr kan anbefales og hvorfor? Jeg vil gerne have konkrete eksempler på produkter.
Avatar billede Beach Mester
04. januar 2008 - 00:02 #1
Til at starte med, så må vi tage udgangspunkt i studiegrej da lys og skygger er meget nemmere at kontrolere her.
Til dette skal du bruge et fornuftigt D-SLR hus med helst 2 forskellige optikker. 50mm og 85mm. Husk at nogle D-SLR kameraer forlænger brændviden med en faktor 1,6.

Derefter skal vi have noget lys. Her er fast lys altid en god start. Få fat i nogle gedine 500W glødefotolamper + huse og 3 stativer og helst 2 paraplyer, den ene til direkte lys, den anden til refleterende lys.

Du vil til start også få glæde af en godt fotostativ, jo tungere det er, jo nemmere er det at styre.

Som baggrund skal du starte med at ligge ud med en grå. Disse fås i ruller af forskellige brede + lænde. Et forslag, omkring 3X10 meter. Når du har fået mere styr på det kan du altid købe større ruller.

--------->

Grunden til ovenstående forslag:

D-SLR er digital spejlrekleks og det eneste rigtige til manuel foto som du skal til at lege lidt med. Brændviderne 50mm er god til helfigur og 85mm til halvfigur. Du må ikke spare på budgettet her (læs: drop zoom) og du må hellere bruge 10.000,- på 2 gode optikker og "kun" 5.000,- på huset end omvendt. Du får ikke gode billeder med et dårligt øje! En sidegevinst er så også at alle huse meget hurtigt taber i værdi, det gør optikkerne slet ikke i samme grad:-)

Glødelamper i stedet for flash?
Hvis man ikke har en rigtig god øvelse i at tage studiebilleder med flash, så kommer man meget nemt til at tage billeder der er alt for hårde i kontrast og det er mega svært at styre skygger mm. Fastlys (tungstenslamper med en farvetemp omkring 3300K) er jo det samme som konstant lys. Du kan nu flytte rundt på dit lys ind til du får den dybde du vil have i billedet og meget hurtigt afsløre døde pixels (helt sort eller helt hvid). Du skal bruge en lampe til dit direkte lys som bør være i en meget lige linie imellem kamera og motiv. Den næste lampe skal bruges til indirekte lys og monteres med reflektor for at blødgøre lyset. Denne bør du have omkring siden af kameraet (altid højre) så du danner en retvinklet 3-kant (kamera, motiv, indirekte). Den sidste lampe skal du have bag motivet til at lyse på baggrunden. Dette for at fjerne eller blødgøre skygger på baggrunden.

Når man bliver øvet i at se igennem en optik så kan man slippe fotostativet, men til at starte med er det en ekstra arm som du hurtigt vil savne. Det er noget nemmere at slippe taget i kameraet for at justere lys uden at miste dit motiv:-) Et tungt stativ (gerne med hjul) er derfor meget nemmere at starte med.

Grunden til valg af beggrund er en "kedelig" grå, er at du skal starte med et fokusere på motivet. Grå optræder som neutral og du får ikke forkerte farvestik ind på dine billeder pga. uheldige reflektioner fra papiret.

--------->

Ovenstående er mit bud på det grej du bør ligge ud med. Du vil sikkert gerne have en masse links til nøjagtigt det grej jeg tænker på, men rent faktisk tænker jeg ikke på samme måde. Grej er værktøj og du skal vende "den" om og prøve den her->
Jeg beder dig om at give mig en stjerneskruetrækker og du åbner min værktøkskasse og der finde 2 helt ens af disse. Den ene er blå, den anden er rød. Ellers er der ingen forskel. Spør du mig så hvilken en det skal være, eller tager du bare den nærmeste?

Jo jo, der kommer et tidspunkt hvor du skal vælge mærke på f.eks. dit hus. Der er Canon, Nikon til amatørbrug, Hasselblad, Mamiya og f.eks. PhaseOne digitalbagstykker til disse. Her snakker vi grej fra få tusinde til langt over 100.000,- Det ville være tåbeligt at kaste milioner efter dit projekt til at starte med, det er vigtigere at du får de værktøjer der er nødvendige for at udføre en alm. studieoptagelse først.

Store flashanlæg og andre smarte ting kan altid gøre det hele bedere når man har lært at styre lyset, men umuligt for en nybegynder. Sådan kan jeg blive ved. Start med en stjerneskrue og en stjerneskruetrækker. Når du kan skrue skruen i med lukkede øjne så er det tid til at finde skruemaskinen frem. Håber du kan følge mig *S*

--------->

Nu kommer du slet ikke ind på hvor meget du har forograferet før. Derfor er det lidt svært at komme med noget direkte på dit spørgsmål. Men mit forslag er at kontakte en fotoklub eller endnu bedere, forsøge at få lov til at være en flue på vægen nogle dage hos en prof. Bare det at få amatørmodeller til at agere sådan som du ønsker er ikke nogen let opgave og du vil få rigtig meget ud af at --->høre<--- hvordan en fotograf arbejder inden du selv fumler rundt og retter på modeller uden egentlig at vide hvad du vil, og hvorfor du gør det...

Lyssætning, kamerateknik mm. kan du altid læse om både på nettet og i div. fotobøger så det vil jeg ikke spilde din tid med her:-)

--------->

En sidste ting som er et mega godt værktøj til at starte med. Vælg et hus der har mulighed for at vise de billeder du tager straks du har taget billedet. Her mener jer IKKE på en lille bitte skærm bag på kameraet, men på en tilsluttet computer der igen har en rigtig stor monitor tilsluttet. Man kan i dag få de gode gamle CRT skærme på eks. 21-24" for meget få kroner, og du vil få en meget hurtigere erfaring ud i studieoptagelser når du straks kan se hvad du gør rigtigt og hvad der går galt. Ikke noget med at du skal til at pille mem-kortet ud af kameraet og over en en computer for at se... Nej jeg mener et kabel forbundet til computeren så du får billederne med det samme!

Det var en start, aner ikke om jeg skyder over eller under dit mål, men nu har du lidt at arbejde videre på uanset om du vil mere eller mindre. Udgangspunktet er først at have en værktøjskasse og derefter at fylde den op med de ting du vil bruge.

//Beach
Avatar billede coolcat Nybegynder
04. januar 2008 - 09:31 #2
Meget seriøst svar beach, tak for det.
Et par uddybende ting:

Baggrund: Kan man bruge et stort filmlærred i stedet for de ruller du nævner?

Lys: Jeg går ud fra jeg skal bruge kraftstik til alt det lys. Det kan vel ikke køre på almindeligt stik, eller hvad?

Kamera: Kan man få et kamera som tager en sekvens af billeder automatisk, altså f.eks. 20 billeder pr. minut. Bliver kvaliteten ordentlig? (Jeg skal bruge det til 3d rotation).

Teknik: Du skriver - "Husk at nogle D-SLR kameraer forlænger brændviden med en faktor 1,6.". Hvad betyder det? (ja, jeg er en novice på området:-).
Avatar billede coolcat Nybegynder
06. januar 2008 - 00:54 #3
Lægger du et svar mht. points?
Avatar billede Beach Mester
06. januar 2008 - 03:04 #4
Hey...

Jeg vil ikke anbefale dig at spare de 5-600,- på baggrunden. En rigtig fotobaggrund er lavet af en eller anden form for mat filtagtigt papir/pap som er meget modstandsdygtigt over for de trædemærker der vil komme når du og modellerne går rundt på den. Samtidig så tror jeg at lyset bliver reflekteret på en helt anden måde i forhold til et filmlærred. Men da jeg aldrig har prøvet et filmlærred så er det sidste kun et gæt *S*

Hvis du har 3 lyskilder på 500W så kan du godt hive det ud af en alm. stikkontakt men en god ide er at bruge et godt gummikabel der ikke laver knuder når du ruller dit grej frem og tilbage. Vil forslå dig at bruge 2,5 kvd og hvis du har mulighed for jordtilslutning så brug det.

Flere huse tilbyder fjernudløsere der kan indstilles til sekvnsoptagelser, men har aldrig selv leget med det. Jeg bruger selv Canon, og deres trådløse udløser kan ikke som den er, lave tricket. Men en let mod. på remoten ville for få kroner kunne sætte den i stand til at gøre det.

Forlængelsen af brændvidden har at gøre med at CCDén (billed-sensoren) er noget mindre end det 24X36mm negativformat man oprigtigt brugte optikkerne til. Derfor vil der komme større forstørrelsesgrad fra brændpunktet til "filmplanet". Man skal derfor ved valg af optik til bla. Canons modeller gange med 1,6 for at få den rigtige brændvidde- Et eks. Køber man en 50mm optik og sætter denne på et analog canon kamera for man 50mm. brændvidde. Sætter du samme optik på et canon digitalkameka så får du pludselig en 80mm optik ud af det. Det er lidt anderledes fra andre brands / mærker -men noget mange har glemt at tænke på når de har været ude og købe ind. Hvis vi igen tager canon som et eks. og de 2 anbefalede optikker jeg ville købe til dit projekt, så skal du ikke købe en 50 + en 85mm men i stedet en 31,25mm & en 53,13mm optik. Da dette jo ikke findes skal du runde op / ned til nærmeste brændvidde for at få det du skal bruge.
Fordelen kan man så sige er, at den mest lysstærke optik man kan opdrive altid er en 50mm (egentlig 47,8mm) som du kan bruge som en 85mm på digitalkameraet. En god vidvinkeloptik er lidt mere kostbar, eks. canon 35mm bl. 1,4 koster omkring 10.000,- men en 28mm bl 1,8 kan fås til omkring 3.500,-

Ang. svar så syntes jeg vi skal vente til du mener du har fået hvad du skal bruge:-)
Det er ikke altid jeg er på. nogle gange kræver jobbet lidt mere end de 24 timer der er i døgnet:-)

//Beach
Avatar billede coolcat Nybegynder
22. marts 2008 - 21:17 #5
Hej igen !
Ja, der er gået lidt tid siden sidst, men jeg håber i stadig er friske - er du derude endnu beach? :-)
Jeg har i mellemtiden fået styr på en række ting. Jeg har nu, hvad jeg skal bruge af lokale, fotolamper, paraply, stativ, lærred, computerskærm mv. Jeg mangler kun selve kameraet.

Her er, hvad jeg skal fotografere:
Opgaven er ret enkel. Jeg skal fotografere tøj, hovedsageligt på mannequin-dukker (modeller er dyre). En gang i mellem skal jeg "on location" men 90% er hjemme i studiet. Det er meget vigtigt at tøjet gengives så naturtro som muligt. "What you see is what you get" er et must i min butik. Her er farverne meget vigtige. Og detaljer på sort tøj, er ret svær at have med at gøre.
Jeg skal lave mange fotos. Dvs. der skal helst ikke være for megen indstilling pr. billede og heller ikke for meget efterredigering, før billederne lægges på nettet.
Billedkvaliteten skal være i top, da det er et konkurrenceparameter (mine billeder skal være bedre end i andre shops).
Jeg har udvalgt mærket Canon af forskellige årsager (så vær søde ikke at starte en religionskrig på hvilket mærke der er bedst).

Så er spørgsmålet bare - hvad skal jeg købe? Jeg kan slet ikke gennemskue forskellen på de forskellige modeller fra Canon. De dyre modeller kan tage mange billeder pr. sekund -hvorfor er det vigtigt??
Jeg er indstillet på at spendere det som skal til, men det er jo omvendt lidt tumbet at bruge en formue, hvis det ikke er nødvendigt, jvf. opgavens forholdsvis enkle karakter. Hvad kan i anbefale mig at købe til netop mit arbejde?
På forhånd mange tak.
Avatar billede Beach Mester
23. marts 2008 - 00:55 #6
Jeps, Beach er på endnu:-)

Start ud med at gå efter et kamera der kan tage billeder i formatet Raw.
Hvis du har lagt dig fast på Canon, så er det jo EOS SLR modellerne vi skal kigge på. Disse kan alle tage billederne i Raw + Jpeg hvilket vil sige den tager og ligger begge formater ned på flash hukommelseskortet.
Jpeg formatet bruger man så "kun" til lige at se om kvaliteten er der hvor man gerne vil have den, og at ens komposition er lige i øjet.
Raw formatet bruges til efterbehandling af billederne.

Nu ved jeg godt du skriver du ikke ønsker alt for meget efterredigering af billederne da der er mange, men med en studieopsætning er det faktisk rigtig nemt.
Efter de indledende øvelser med dit nye grej, hvor du bliver dus med teknikken, så tager man bare et enkelt billede ud og finpudser lyset i Raw filen. Derefter beder man programmet om at udføre samme ændringer i resten af den serie du har taget. 1-2-3 så har du et output af billeder lavet i den størrelse du vil have, og med nøjagtig den lyssætning du vil have og som fremhæver de detaljer du vil vise i dine billeder.

Jeps, det vil de første gange tage oseaner af tid at pudse det første billede af så det er næsten (mere om næsten lige om lidt) som man vil have det. Men når først man får fat i hvor og hvordan, og hvad man skal se efter, så er det nøjagtigt lige så hurtigt som at tage selve billedet. Det der tager tid fra et billede bliver "opfundet" i dit hovede til det ligger færdigt på print eller skærm er ikke selve teknikken i at lave billedet. Det der er svært er at få motivet til at agere på samme måde som det man har liggende oppe i de små grå celler.
Jeg oplevet tit at jeg får en ide til et billede men måske bruger dage eller uger på at udtænke hvordan jeg skal fange det. Når det er på plads er det jo kun at gå ud og bruge den viden man har omkring fototeknikken og trykke på knappen (groft sagt!).

***Næsten
Når man har taget et billede og været øjenvidne til hvordan det ser ud i den virkelige verden, så vil man altid forsøge at genskabe det man så når man ikke så igennem søgeren på kameraet. Man må lære at dette IKKE kan lade sig gøre, og selv om man i starten igen og igen forsøger at genskabe det hele på en skærm så kommen man kun næsten der hen hvor man selv er tilfreds med resultatet.
Problemet ligger meget simpelt i at vi har 2 øjne, et kamera har kun ét.
Det er ikke (jo det er det, men det skal vi nok ikke komme ind på her og nu) muligt at genskabe en 3D verden i et 2D billede.
Det kan være rigtig svært at abstrahere fra dette i starten, men forsøg at genskabe det du så igennem søgeren på kameraet (som viser et 2D billede uden dybde) og leg med lyssætningen til at skabe en falsk dybde i stedet for at bruge timer med computeren for at gøre det:-)

De første mange gange skal du derfor lande nogle gode billeder og redigere disse fra Raw så de optræder 100% ens i farver og lys. Smid derefter billederne til en fotohandler og få lavet nogle print i 18X24Cm. Derefter er det tid til at kaste dine print ud til kritik hos nogle der ved lidt om det du fotografere. I dit tilfælde nogle der ved lidt om tøj og måske nogle stykker der bare er i marken for at købe den slags tøj du vil sælge. Hør hvad de siger til billederne og inviter dem derefter til at se virkeligheden i form af en dukke med tøjet på.

Når de først har set tøjet i 2D så danner de deres egne billeder af hvordan det ser ud i virkeligheden... Nu gælder det så om at spørge ind til om det rigtige forholder sig til billederne eller om de har et andet billede i hovedet end det du prøver at vise dem.

Det kan være du skal ændre i dybden (lyssætningen), farverne (styres fra computeren via Raw) eller at der er for få/mange detaljer til at de kan kopiere deres eget billede rigtigt.

Derefter er det bare at skyde løs med de anbefalinger man får, og efter ikke ret lang tid vil du selv være klædt så godt på at du ved hvad du skal gøre for at give folk det indtryk (What you see is what you get) som du vil:-)

--------------------------

Det var igen lidt teknik og lidt omkring hvordan du kan bruge den. Igen meget længere end jeg ville starte ud med, men der er jo så meget der lige skal med *SS*

Mit forslag er at gå efter et "billigt" hus ala EOS 350D eller 400D til at starte med,  og så en 50mm (28 eller 35mm) med en god lysstyrke. Du kan finde 350D i DBA for omkring 2.000,-
Køb optikken fra ny da man aldrig ved hvordan den er blevet behandlet af tidligere ejere.
Vil du have nyt så hedder den 400D, kan findes på nettet til omkring 4.000,-

Ved ikke om jeg fik det hele med, men du må komme igen med ? hvis der mangler noget:-)

//Beach