Avatar billede kosvenningsen Nybegynder
03. januar 2008 - 14:46 Der er 10 kommentarer

Er dette den bedste gamer PC til prisen?

Jeg har netop bestilt følgende PC konfiguration:

AMD Athlon64 6000+X2 Dual Core AM2 S-940

Gigabyte GA-M57SLI-S4 nForce 570 S-940

2GB DDR2 PC6400 800MHz Corsair Twin

512MB Jetway GeF 8800GT GDDR3 PCI-E

320GB Maxtor 7200rpm SATA2

3R System R240 (Chrystal black) u/PSU

Standard Køler

Silent opgradering Step 2 23dB ( ved ikke præcist hvad det er, CPUkøler? men det er via føniks jeg har bestilt )

20x Lite-On DVD/RW DL Sort

Pris: 6.000 DKK

Jeg har selv sammensat PC´en så den passede til mit budget på 6.000 kr.

Er dette den mest optimale konfig. Jeg skal bruge den til gaming, gaming og mere gaming. Ligeledes vil jeg ofte skulle spille poker på den; 3-4 borde af gangen og adskillige programmer kørende ved siden af.

Jeg ved godt at alt er relativt, men hvis en ekspert kan stå inde for mit valg, så kan jeg også. Jeg tænker på processoren, bundkortet, grafikkortet og rammene. Er der opgraderingspotentiale i bundkortet? Vil jeg kunne bruge dette setup i 2009? AMD vs. Intel ( når man også tænker på prisforskellen ). Vil flere ram og SLI kunne fremtidssikre denne PC?

Jeg sætter 100 point på højkant, da jeg meget gerne ser et uddybende svar, som samtidig ikke snakker hen over hovedet på mig.. Er på ingen måder noob, men er heller ikke haj...

På forhånd 1000 tak!
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2008 - 15:39 #1
først og fremmest skal du nok lige have en strømforsyning til den og hvis du vil køre SLI skal du nok op i en 600w eller noget deromkring. Den mest optimale pc du kan få er nok hvis du køber over edbpriser, men der er nogle ulemper ved det. Hvis der går noget i stykker skal du finde ud af hvad og sende den ene del til reperation og sådan nogle ting. hvis du har købt den hos et sted sender du bare hele skidtet afsted.
Ellers ser det rimelig godt ud. Hvis jeg skal pege noget ud som måske skal ændres så er det dine ram. hvis du kører windows vista skal du regne med at det tager ca en halv gb, og hvis du vil have at du kan have mere end 4 gb ram(i alt med grafikkort osv) så skal du op på windows 64 bit.
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. januar 2008 - 15:43 #2
SLI er jeg ikke den store fan af. GFX kort udviklingen går så stærkt PT, at når dit 8800GT begynder at halte ville du kunne få et kort der er bedre end 2 stk 8800gt til rimeligt billige penge..

Skal du op på 4GB ram skal du have 64 bit styresystem

Bundkort + CPU er bestemt ikke prangende.

Står ikke hvilken strømforsyning..

Jeg ville bruge 500kr xtra og købe denne
http://topdata.dk/product.asp?product=4565&sub=260&page=1

Beskrivelse:
Er du klar til at være på forkant med en GIGA-ELITE-PC. Udover at PC'en bygger på en Ultra støjsvag og stærk strømforsyning fra XILENCE-POWER, bygger PC'en også på det ultra hurtige grafikkort fra Geforce 8800 serien med 512MB G-DDR3 RAM. GEFORCE 8800GT GRAFIKKORT (DIRECTX 10) KOMPATIBELT !

::::::::: STØJSVAG :::::::::::::::

- INTEL QUADCORE Q6600, 8MB CACHE (2x4MB), 4x 2.4GHZ
- GIGABYTE BUNDKORT (INTEL G31) GA-G31MX-S2
- 512MB DDR3 GEFORCE 8800GT (2X DIGITAL DVI), NVIDIA
- 250GB SATAII HARDDISK, 7200RPM, SEAGATE
- 2GB DDR800 DDR2 RAM, PC6400
- 20x SATA +/- DUALLAYER DVDBRÆNDER (SAMSUNG)
- 550W XILENCE (ATX 2.2) ULTRA STØJSVAG STRØMFORS.
- COOLERMASTER KVALITETS KABINET
- UNDERSTØTTER SATAII OG SATAII-RAID
- LPT PORT
- 6 USB PORTE (2 PÅ FRONT)
- 5.1 SURROUNDSOUND LYDKORT
- 10/100/1000MBIT NETKORT (GIGABIT LAN)

Så får du en Intel Quadcore CPU (4*2.4ghz) som løber i cirkler om din AMD CPU. Computeren mangler dog styresystem, men det gør den du har samlet vist også, eller hva?
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. januar 2008 - 15:44 #3
Avatar billede jop... Nybegynder
03. januar 2008 - 15:50 #4
Jeg vil tilslutte mig drgonzo
Avatar billede coderdk Praktikant
03. januar 2008 - 18:10 #5
Er enig med drgonzo :D Du burde have ventet med at bestille den, til du havde set hvad der blev sagt herinde ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. januar 2008 - 19:14 #6
14 dages fuld returret ;)
Avatar billede exii Nybegynder
03. januar 2008 - 19:56 #7
enig med drgonzo :)
Avatar billede kosvenningsen Nybegynder
04. januar 2008 - 09:26 #8
tak for inputs.. Det I siger er vel at Intel er hot, AMD er not?!

Bundkortet i TOPdatas har kun 2 RAM slots??? Max 4 GB Ram ( ifølge edbpriser. WTF? )

CPU chart fastslår at forskellen på quad 6600 og 6000 X2 er 7 FPS, ved Prey el. Quake. Kan et menneske virkelig se en forskel?

molmax@ Ændre RAM? Mener du købe 2 GB til?! Det har du nok ret i. Ok vil finde en god strømforsyning. Kender du nogen gode til max 300-500 kr?

OS blir vista 64.

TOPdata ligger i Munkebo, Føniks ligger på Frb. Bor 100 M væk fra føniks. Det er klart en lækker comp, men køber via føniks.
Avatar billede thaug Nybegynder
04. januar 2008 - 12:57 #9
Ja, Intel er hot, AMD er not! Desværre.

drgonzo's forslag er slet ikke dårligt. Hvis du køber hos Topdata, kan du ændre bundkortet til et med 4 ram slots. Hvis du kan tillade dig at gå over normalprisen, vil jeg nok også vælge at skifte ram til nogle med lavere latenstid. Latenstiden betyder relativt meget, og lige nu har du mere glæde af 2GB kvalitetsram (4-4-4-12) end 4GB skodram (typisk 5-5-5-15/5-5-5-18).

Umiddelbart kan det ikke betale sig at købe en quad core CPU. Der er ikke mange spil der får gavn af de fire kerner. Det kan dog godt være en god investering på langt sigt, da man må forvente at flere og flere programmer (herunder spil) bliver bedre til at udnytte multicore CPUer. Jeg ville uden at tøve vælge en quad core hvis jeg skulle købe i dag.

Du får svært ved at finde en god strømforsyning under 500. Jeg vil dog anbefale Seasonic eller Corsair, eventuelt Antec.
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. januar 2008 - 15:35 #10
Faktisk er der idag masser af spil der understøtter QuadCore. Crysis (Cryengine2), UT3 (Unreal engine), Bioshock, Supreme commander osv osv. Hvis traditionen følges vil du se mange spil baseret på disse nye engines. Encoding/decoding understøtter quadcore, den er suveræn til multi tasking, musik indspilning/redigering understøtter quad core..Og listen bliver længere dag for dag. Med de priser du kan få Quad core til, ser jeg ingen grund til ikke at købe quad core..

Helt enig med Thaug angående ram. Hellere 2GB kvali ram end 4GB skod ram. PC8500CL5 er det mindste jeg selv ville tage..

Corsair HX serien er klart sagen hvis du kigger på psu...

De 2 spil hvor du har kigget på toms er ældre spil hvor Q6600 ikke bliver udnyttet fuldt ud. Kigger du på deciderede CPU tests der fuldt udnytter alle kerner er Q6600 mellem 20 og 50% bedre. Kigger du på Supreme Commander der til dels udnytter 4 kerner scorer Q6600 33% højere FPS tal

Hvad er dit max budget? Så kigger jeg lige ved Fønix..