Avatar billede smal Nybegynder
02. januar 2008 - 22:36 Der er 3 kommentarer

Overspilning af analog video til PC via Hauppauge 1300 TV kort

Hej eksperter

Som mange andre i det danske land har jeg et Hauppauge 1300 TV kort monteret i min PC. Kortet virker upåklageligt, når jeg skal se TV i enten analogt eller digitalt format.

Nu er jeg imidlertid blevet pålagt af min kone, at få vores bryllupsvideo og videoer fra vores børns fødsler overspillet fra gamle VHS bånd til PC. Til dette ønsker jeg at bruge Hauppage kortets S-video indgang til video delen og linje indgangen på mit lydkort til audio delen. Problemet er, at jeg får sort skærm på min PC, når jeg forbinder min videobåndoptager til PC'en på denne måde. Lyden er ok. Kræves der noget specielt SW til Hauppauge kortet for at få sat det op til modtagelse af video via S-video indgangen ??? Det skal lige nævnes, at jeg ikke kan anvende WinTV2000, da min PC kommer med en hcwtvwnd.dll mangler fejl under opstart og jeg ikke lige ved, hvordan jeg skal få fixet dette problem. Jeg har bl.a. prøvet at bruge Pinnacle og Ulead DVD Movie Factory).

Det eneste program jeg er faldet over, der kan vise noget video på min PC er Windows Movie Maker, hvor jeg får mulighed for direkte at vælge S-video indgangen på Hauppauge kortet. Her har jeg imidlertid det problem, at jeg kun kan optage i en meget lav opløsning (352 x 288). Hvis jeg prøver en højere opløsning, får jeg en besked om, at videoenheden aktuelt er i brug, selvom dette selvfølgelig ikke er tilfældet.

Håber der er nogle video/pc eksperter, der kan hjælpe mig lidt på vej, inden jeg må bøje mig for min kone og investere i en DVD optager.
Avatar billede thov Forsker
03. januar 2008 - 12:58 #1
Kan du ikke forbinde VHS-spillens coax antenneudgang til TV-kortet og overspille den vej ?

Den hcwtv... fil som mangler, kan du få fat i, ved at downloade nyeste driver fra Hauppauge.
Filen er med i driveren til min HVR-900 USB tuner - og den kører også med WinTV2000.
Avatar billede henninga Novice
05. januar 2008 - 21:00 #2
Tjek din manual til Hauppauge kortet side 9 og side 19+ for at se hvordan du kan optage i bedste kvalitet. Du har mulighed for at optage op til 12Mb/s men jeg vil anbefale "DVD Standard" på 8Mb/s.
Hvis du mangler manualen kan den hentes her:  http://www.wintvcd.co.uk/manual/WinTV%20User%20Manual.pdf
Avatar billede smal Nybegynder
07. januar 2008 - 22:39 #3
Hej thov & henninga

Mange tak for jeres indlæg. Jeg blev kaldt på arbejde her i weekenden, så jeg har først dem begge nu.

Jo det nemmeste vil selvfølgelig være at forbinde min video direkte til antenneindgangen på min TV kort. Det har dog den ubehagelige sideeffekt, at alle mine andre kanalopsætninger ryger sig en tur og skal sættes op på ny efterfølgende, så det har jeg ikke så meget lyst til. Jeg bor i et område, hvor vi kun kan modtage DR1, DR2 og TV2 digitalt, mens alle andre kanaler modtages analogt. Så jeg bruger Windows Mediacenter til at modtage de analoge kanaler, mens jeg bruger DVBVvviewer til at modtage de 3 digitale kanaler. Jeg er ikke særlig begejstret for Windows Mediacenter, men er i en låst lige nu. På et tidspunkt her i 2008, bliver vi tilkoblet en større antenneforening, så vi kan modtage alle kanaler digitalt og så kan jeg i princippet skippe de analoge TV kanaler i Windows Mediacenter og hellige dette til videooptagelse. Og lade DVBViewer håndtere alle de digitale kanaler.

Jeg har lige downloaded manualen fra Hauppauge og det ser ud til, at funktionaliteten i WinTV er lige hvad jeg har kigget efter. Så nu skal jeg "bare" have dette program til at køre på min PC. Jeg tror, at mit problem med den manglende hcwtvwnd.dll skyldes, at kortet blev installeret i min nye PC med MCE drivere og derved mangler den omtale dll fil. Så det er selvfølgelig spørgsmålet, om jeg kan installere drivere til kortet, der ikke skal bruges i samarbejde med MCE, uden at det ødelægger MCE funktionaliteten. Eller om jeg kan få installeret den manglende dll fil på en aller anden måde for at kunne køre WinTV uden at skulle opdatere drivere. Jeg er lidt bange for at røre alt for meget ved en ellers velfungerende konfiguration. Men såvidt jeg kan se fra linket, du har givet, burde driveren være i stand til at få Hauppauge kortet til at fungere både med Windows MCE og WinTV. Måske I kan svare på dette ???