Avatar billede straegaard Nybegynder
02. januar 2008 - 14:12 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Blue screen of death - Harddisk fejl

Da jeg tændte min computer idag 'frøs' den fast, hver gang jeg loggede ind. (den nåede lige at få skrivebordet frem)
Jeg vidste ikke helt, hvad jeg skulle gøre ved det så jeg prøvede at gå ind i bios og gendanne instillinger - selvom jeg ikke kan huske nogensinde at have lavet noget om derinde. Efter dette kan jeg ikke engang komme ind på login siden. Jeg får denne dejlige blue screen of death når computeren prøver at starte windows.

Jeg var derefter selv inde at kigge på microsoft's hjemmeside og fandt frem til at fejlen (0x0000007B) skyldes noget med min harddisk (INACCESIBLE_BOOT_DEVICE). I første omgang var jeg bange for at min harddisk var brændt sammen el. lign. men jeg kan se harddisken inde i bios.
Hvis jeg derimod sætter windows cd-en i, og vælger reparer så siger den at den ikke kan finde nogen harddisk.

Jeg har ikke ændret noget som helst i hverken hardware eller softwaren for nylig.
Avatar billede tafkab Nybegynder
02. januar 2008 - 14:16 #1
Prøv, i bios, at sætte harddisken som første boot device og se om det hjælper
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 14:19 #2
Allerførst skal du ind i BIOS og vælge den menu der LOAD SETUP DEFAULT husk at gemme og prøv så igen
Avatar billede straegaard Nybegynder
02. januar 2008 - 14:23 #3
@tafkab: Det gjorde ingen forskel

@helgec: Det var det jeg hentydede til med at "Gendanne instillinger", og det har tilsyneladende ingen virkning på problemet ("Load Optimal defaults")
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 14:39 #4
OK! så må du jo prøve at boote på din CD og køre en reparation eller CHKDSK - hvis cdèn ikke kan finde din disk er det sikkert fordi det er en SATA der kræver drivere
Avatar billede straegaard Nybegynder
02. januar 2008 - 14:48 #5
hmm, når jeg booter fra cden kan den overhovedet ikke finde en harddisk på computeren så jeg kan ikke komme i nærheden af en reparation eller CHKDSK :(
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 14:49 #6
Jamen jeg har jo lige skrevet at det sikkert er en SATA disk - kan du be eller afkræfte det
Avatar billede straegaard Nybegynder
02. januar 2008 - 14:51 #7
det kan jeg bekræfte
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 14:57 #8
OK! Har du noget der hedder AHCI eller ACPI i BIOS så enable / disable det og prøv igen ellers skal du finde driverne til SATA diske på din bundkorts producents hjemmeside
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 14:59 #9
SATA driverne kan indlæses fra diskette hvis du taster F6 når installationen spørger eller ved at streamed driverne på din cd, se www.helgec.dk/sata.html
Avatar billede straegaard Nybegynder
02. januar 2008 - 15:07 #10
ok, det prøver jeg. Tak.

hm. Du bliver nok nødt til at guide mig igennem det her :s

ACPI configuration ->

Suspend to RAM          [disabled]
Restore on AC/Power loss [Power off]
Ring-in Power on        [disabled]
PCI devices power on    [disabled]
PS/2 keyboard power on  [disabled]
RTC alarm power on      [disabled]
ACPI HPET Table          [disabled)

Jeg har ingen anelse om, hvilke af disse jeg skal ændre på.

Og hvis man skal installere en driver mens man booter fra cden, skal man så ikke bruge en diskette? For jeg har ikke noget diskettedrev.
Avatar billede straegaard Nybegynder
02. januar 2008 - 15:10 #11
Jeg havde ikke opdateret inden jeg skrev sidste kommentar så driverne er jeg ikke i tvivl om mere efter jeg så dit link. Jeg går igang med det samme :) tak
Avatar billede straegaard Nybegynder
02. januar 2008 - 16:16 #12
Nu da jeg endelig har fundet min xp cd er jeg så nået til at skulle rette txtsetup.sif til mit eget system. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan det skal gøres så det ville være fint hvis du lige ville tage et kig på det.
Her er hvad jeg kom frem til:

[SourceDisksFiles]
iastor.sys = 1,,,,,,4_,4,1,,,1,4

[HardwareIdsDatabase]
PCI\VEN_1106&DEV_3149 = "iastor"

[SCSI.load]
iastor = iastor.SYS,4

[SCSI]
iastor = "INTEL Serial ATA ?

filerne:
iastor.sys
iastor.inf
iastor.cat
iaahci.cat
iaahci.inf
Avatar billede straegaard Nybegynder
02. januar 2008 - 16:18 #13
for resten så er det et conroexfire-esata2 jeg har
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 16:42 #14
Nu er det ret vigtigt at du læser og forstår de sidste to linier i min guide, men derudover kommer jeg til
SourceDisksFiles]
iastor.sys= 1,,,,,,4_,4,1,,,1,4
[HardwareIdsDatabase]
PCI\VEN_1106&DEV_3149 = "iastor"
[SCSI.load]
iastor = iastor.sys,4
[SCSI]
iastor = "VIA Serial ATA RAID Controller"

Bemærk den lille ændring i sidste linie - husk at alle filerne skal ind i i386 og husk at skifte til C:\ inden du opretter din ISO fil
Avatar billede straegaard Nybegynder
03. januar 2008 - 11:09 #15
Ved hjælp af både din side og en guide til "unattended" installation har jeg nu fået driverne installeret.

Filerne i i386
og i txtsetup satte jeg følgende:
[SourceDisksFiles]
iaStor.sys = 100,,,,,,3_,4,1,,,1,4

[HardwareIdsDatabase]
PCI\VEN_8086&DEV_27C3&CC_0104 = "iaStor"

[SCSI.load]
iaStor = iastor.SYS,4

[SCSI]
iaStor = "Intel(R) 82801GR/GH SATA RAID Controller (Desktop ICH7R/DH - Windows XP/2000)"
både i bunden og under hver respektiv "overskrift".

Så kunne jeg boote fra cd'en og og uden at trykke F6 installerede den selv driverne.

Jeg er igang med at køre en reparation nu og så regner med at prøve chkdsk senere hvis det ikke virker.
Avatar billede straegaard Nybegynder
03. januar 2008 - 13:27 #16
Det her begynder så småt at irritere mig.

Under reparationen af windows får jeg nu en ny bluescreen: 0x7E

Jeg har kørt chkdsk, men det hjalp ikke på problemet.
Er du tilfældigvis bekendt med denne fejl?
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2008 - 14:06 #17
Jeg tror at du må se i øjnene at du har fået noget snavs på din disk - jeg ville hive mine data ud fra den disk og herefter gi disken en gang KILLDISK guide på www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede straegaard Nybegynder
03. januar 2008 - 14:10 #18
ok, det gør jeg så. Tak for hjælpen.

Smid et svar så du kan få pointene.
Avatar billede straegaard Nybegynder
03. januar 2008 - 16:23 #19
Så har jeg lige et allersidste spørgsmål. Jeg ville lægge det jeg skal bruge fra min computer over på en USB stick - er det overhovedet muligt?
Når jeg starter computeren og går ind og vælger at boote fra cd-en er der også en mulighed for at boote fra USB. Så man må gå ud fra at den registrerer USB stick'en. Problemet er bare at jeg ikke kan finde den i DOS. Og jeg kan ikke kopiere de dokumenter jeg vil gemme til bootcd-en.

Er jeg så nødt til at gøre min USB stick bootable og køre nfts4dos fra den?
Avatar billede straegaard Nybegynder
03. januar 2008 - 21:12 #20
Jeg har fået det ordnet nu. En bootable USB stick med DOS programmerne virkede.
Computeren er igang med KILLDISK nu.

Du skal have tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2008 - 21:29 #21
:o)
Avatar billede straegaard Nybegynder
04. januar 2008 - 07:40 #22
... men det tager da godt nok lang tid. Den harforløbig kørt lidt over 12 timer (160GB harddisk)
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2008 - 08:19 #23
Alt der går over USB er dræbende langsomt - jeg er pt. ved at gendanne data på en 500 GB extern harddisk, anslået tid 13 døgn og jeg  er lige gået ind i døgn 8