Avatar billede cyrusdk Nybegynder
31. december 2007 - 10:12 Der er 7 kommentarer

Forskellige hosts med samme ip

Jeg har et problem i mit netværk for tiden.
Der sker det at flere forskellige hosts får samme IP-adresse tildelt på DNS-serveren.

Her er et kort udsnit af hvordan det ser ud i DNS MMC'en (win2k3):
NAVN - IP
Computer1 - 10.6.2.2
Computer2 - 10.6.2.2
Computer3 - 10.6.2.2
Computer4 - 10.6.2.2
Computer5 - 10.6.2.3
Computer6 - 10.6.2.3
Computer7 - 10.6.2.4
Computer8 - 10.6.2.4
Computer9 - 10.6.2.4

Der er kun en af computerne for hver ip-adresse der er tændt, så derfor burde de andre angivelser slet ikke stå i DNS'en. Det giver store problemer, for hvis jeg forsøger at gå ind på Computer 4, kommer jeg ind på den som rent faktisk er tændt, hvilket kunne være Computer2.

Mit spørgsmål er så: Hvordan sikrer jeg at der kun optræder ét hostname pr. ip-adresse?
For det pågældende domæne har jeg aktiveret "Scavenge stale resource records" og "No-refresh interval" er 7 dage og "Refresh interval" til 7 dage.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede riversen Nybegynder
31. december 2007 - 10:16 #1
du kan jo nedsætte scavenging og no-refresh intervallet. Du kan ikke undgå at have stale records i din dns... specielt ikke hvis din dhcp lease time er meget lav.
Avatar billede cyrusdk Nybegynder
31. december 2007 - 11:06 #2
Det med DHCP lease time og antallet af stale records, vidste jeg ikke. Det fik mig til at tænke på at vi ændrede lease time da vi skulle skifte DHCP-server og den stod kun til 3 timer. Jeg har nu sat den op til 3 dage.
Derudover fandt jeg også ud af at vi kun har aktiveret Scavenge stale resource records på domænet og ikke på DNS-serveren. For at det virker, skal det være aktiveret begge steder. Venter dog lige til efter nytår med at aktivere den del, bare for at være på den sikre side.

Jeg må lige høre: Burde det ikke være sådan at der i DNS'en kun er et hostname pr. ip-adresse? Er det ikke en fejl hvis der er flere hostnames pr. ip?

Hvis du smider et svar får du point, Riversen.
Avatar billede riversen Nybegynder
31. december 2007 - 11:13 #3
nej, det er ikke en fejl... forstil dig følgende:

PC1 får ip 10.6.2.1, som registreres i DNS. PC'en slukkes i mere end de 3 timer
PC2 tændes og får IP 10.6.2.1 (da dhcp leasen jo er udløbet), dette registreres også i DNS.

Det er DNS serverens eget ansvar at få ryddet op i stale records og det gør den ved at kigge på, hvad der ikke er opdateret indenfor en given periode... altså de 2 x 7 dage du har angivet.
Avatar billede riversen Nybegynder
31. december 2007 - 11:14 #4
jeg mener dog hvis pc1 så får en ny ip adresse, så bør DNS serveren opdatere a-recorden i forward lookup zonen men den gør det ikke i reverse lookup zonen.
Avatar billede cyrusdk Nybegynder
31. december 2007 - 11:26 #5
Jeg "forventede" bare at DHCP-serveren og DNS-serveren snakkede lidt sammen, men nu tror jeg at jeg forstår principperne for det.

Vil det så sige at hvis jeg har sat min DHCP lease til 3 dage, så burde DNS-serveren scavenge hver 3. dag? Eller hvad er den mest optimale indstilling?
Avatar billede riversen Nybegynder
31. december 2007 - 12:37 #6
jeg formoder at du ikke er nød mht. IP adresser. Derfor kan du jo roligt sætte dhcp leasen til en måned fx. Det hvor det reelt kommer til at betyde noget er hvis du fx kun har 254 IP adresser til rådighed men fx 300 hosts som går af og på nettet løbende
Avatar billede riversen Nybegynder
31. december 2007 - 13:09 #7
ikke er i nød mht*