Avatar billede julle Nybegynder
29. december 2007 - 15:41 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

IDE Harddisk til 24/7/365 brug

Jeg søger en harddisk til min harddiskvideoovervågnings maskine.

Krav

- Lydløs
- Skal køre 24/7/365
- Kølig
- IDE
- Størrelse min. 80 GB

Forslag? Skriv link
Avatar billede a1a1 Novice
29. december 2007 - 16:13 #1
kunne det evt. være en sata(ns)? ;o)
du kan få adaptorer til pci for lidt over 100 kr., jeg har selv 2 sata2 westerndigital "raid edition" (24/7/265), de virker fint (hardware (kort) raid spejl)

jeg har ikke haft nogle problemer med WD diske

Kølig? det er vel til en server, det kommer jo an på hvor meget "load" der er..

Har i min gamle server 2 stk. maxtor disks (alm. ide 80 gb.) de kører stadig 2-3 år

lydløs?, man kan (snart) få flash diske

Links kan du selv finde (google er din venf)
Avatar billede drgonzo Praktikant
29. december 2007 - 17:41 #2
Samsung spinpoint diske er kendt for netop de ting du har som krav (lydløse, stabile, kølige)

Ellers WD helt sikkert
Avatar billede a1a1 Novice
29. december 2007 - 17:50 #4
hvis du bruger raid 1 (spejling), kan en disk gå død "uden der sker noget" (du bør dog udskifte den defekte disk)..

;o)
Jeg ved ikke hvor "varme" mine diske er, men de virker stadig...

ps. hvorfor må diskene ikke blive varme?
Avatar billede a1a1 Novice
29. december 2007 - 17:52 #5
synes dog ikke jeg kan se noget på samsung disk om, at de er beregnet til 24/7 brug...
Avatar billede a1a1 Novice
29. december 2007 - 17:56 #6
men denne:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=209254

Life in a desktop computer doesn't compare to the extreme environment in an always-on, high duty cycle RAID system. What's needed is a drive engineered to thrive in a high-intensity RAID system while still offering traditional low cost-per-capacity desktop value. That drive is the WD RE. Designed and manufactured to enterprise-class standards, WD RE drives provide enhanced reliability in a 24x7, continuous duty cycle environment

? svar ?

;o)
Avatar billede drgonzo Praktikant
29. december 2007 - 18:06 #7
Alle diske er som sådan beregnet til 24/7 brug

A1:

Fin beskrivelse du har fra EDBpriser, men idet den er skrevet af WD selv skal den nok tages med et gran salt.. Jeg ville også rose mit eget produkt til skyerne, lidt kildekritik er altid godt ;).. Men WD og Samsung går man bestemt ikke gal i byen med..

Hvis du ikke ved hvor varme dine diske er kunne du jo måle dem. Dette er et support site, folk vil nok gerne have klare svar.

Hvis spørger gad at bruge timer på google spurgte han nok ikke her :)

hvor kom RAID pludselig ind i det hele? Så er RAID 5 eller 10 da også væsentligt mere optimalt til en server end RAID 1...
Avatar billede a1a1 Novice
29. december 2007 - 18:16 #8
sorry....

billig raid (som jeg bruger både på server og "alm.") er raid 1, det virker og er sikkert (og billigere end raid 5 controller)...

ps: hvordan kan jeg se/mærke hvor varme mine diske er? den står i dix'en og jeg kan ikke mærke på den (og der er ikke en føler (tror jeg da, det er en dell server (2x2ghz 64bit (egen sata ctrl og hd) ?), den anden er en 2x933mhz (p3) med 1 gb ram, kører sbs2003

Men anyways, så virker de perfekt
Avatar billede a1a1 Novice
29. december 2007 - 18:17 #9
drgonzo-> NEJ
Alle diske er som sådan beregnet til 24/7 brug
Avatar billede Beach Mester
30. december 2007 - 01:45 #10
a1--->
Hvad er det for nogle diske der ikke er beregnet til 24/7?
Ved godt at nogle "forhandlere" anbefaler noget andet, men prøv dem der laver diskene. Det må vel være dem der bedst ved hvad de snakker om. Jeps, salgstaler kender vi alle, men med en forventet levetid pga. størrelsen på diske i dag, tror jeg næppe vi får overflåd af klager over diske der er behandlet efter de forskrifter som Prod. beskriver *S*

Julle--->
Hvis du vil holde dine diske kolde (læs: ikke brændvarme) så findes der både luft og vand -køling der tilsluttes disse for at holde dem nede i temp.
Eks. på luft--->
http://www.vcore.dk/shop/silentmaxx-hd-silencer-496p.html
http://www.vcore.dk/shop/nb-hdd-driveguard-539p.html
http://www.vcore.dk/shop/nb-drive-gladiator-5-604p.html
Eks. på vand--->
http://www.vcore.dk/shop/ac-aquadrive-micro-841p.html
http://www.vcore.dk/shop/ac-aquadrive-dual-1027p.html
http://www.vcore.dk/shop/hd-single-core-koeler-240p.html
http://www.vcore.dk/shop/hd-dual-core-koeler-628p.html
http://www.vcore.dk/shop/silentstar-hd-single-239p.html

Som du kan se, så findes der rigtig mange løsninger, så det er bare at vælge det som man selv mener man kan bygge videre på. Jeg vil altid forsøge at anbefale vandkøling da dette både er mindre støjende end luft, og meget mere effektivt. Men det kræver så også man bruger et par timer på at samle det rigtigt:-)

Ang. disk, hvis den skal være til IDE så kunne disse være et bud--->
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=388933#
Disken har en MTBF på 1.000.000 timer eller omregnet ~114 års levetid ved konstant drift. Forøvrigt er disken det man kalder en AV disk hvilket er diske beregnet til konstant arbejde f.eks. streaming af video mm. MTBF værdien er self. kun ved den arb-temp. som prod. anbefaler.

Hvis det er meget vigtigt at der med garanti er video i X antal timer bagud, kan det som omtalt tidligere betale sig at købe en controller der kan køre RAID 1. Systemet virker på den måde at hvis der skulle ske crach/fejl på den ene disk så ligger der en nøjagtig kopi på disk 2. Dette setup kræver ud over controllerkortet at du køber 2 ens diske som så arbejder synkront. Et eks. på en fornuftig RAID 1 controller--->
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=74251

Alle--->
Ang. MTBF tider så har der alle tider været meget tro/utro på om det at diske kan holde til at blive brugt så meget uden at gå på røven. Nu tror jeg ikke selv jeg når at blive 1.000.000 timer gammel og en test er derfor mere eller mindre umulig:-)
Men i de gode gamle DOS-dage da maskinerne til privat brug blev slukket når man var færdig med det man nu brugte den, der var der ikke de store problemer med mine diske. Da Windows kom ind på maskinerne så blev det mere og mere normalt at lade den køre natten over hvis maskinen lige skulle blive færdig med et eller andet. Dette er i dag meget normalt at ens maskine køre 24-timers drift både som HTPCér, underholdningsmaskiner, i SetTop-bokse mm. Da jeg selv begyndte at lade maskinerne køre i døgndrift oplevede jeg tit at mine diske (både IDE & SCSI) efter få år ikke kunne mere og måtte kastes ud til fordel for en ny. Lige til den dag hvor jeg på en tysk side læste omkring køling, MTBF og hvordan man skaber de bedste arbejdebetingelser for vores hårdt prøvede diske. Køling, stabil power og rolige omgivelser var skrevet med fed skrift. Efter at det blev indført på alle mine diske har jeg faktisk ikke haft en eneste disk der med fejl!
Jeg har lige været ind og se hvad jeg for sjov har gemt af diske på "lageret" som er døde, og det tæller 11 stk (er sikkert 3 X så mange i indkøb, men kastet i skraldespanden i raseri!!!) som alle efter min mening (nogle vil sikkert stadig mene at det er tro!) er gået til de evige bitmarker pga. varme. Kan stadig huske at man skulle passe på pølserne hvis man lige skulle fikse noget i maskinerne under action, nogle af diskene var sku så varme at man kunne stege bøffer på dem *S*

Så........... Køling og stabile forhold = lang levetid

//Beach
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. december 2007 - 12:16 #11
A1 - Jo alle diske er beregnet til 24/7 brug. Eller du kan måske finde diske der er beregnet til 21.54737646548648644/7 he he...

RAID 5 og 10 findes som standard på mange bundkort idag.

Din HDD tempz kan du måle med mange forskellige programmer. Bla everest
Avatar billede julle Nybegynder
30. december 2007 - 14:32 #12
Hej igen alle sammen. Jeg takker mange gange for de kloge svar :)

RAID kan jeg ikke bruge, heller ej PCI kort.

Apparat der skal bruge harddisken er her:
http://www.avermedia.com/cgi-bin/products_security_EB1304MD.asp?show=9

Der er ingen blæser på den.
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. december 2007 - 21:42 #13
kan der måske være 2.5 tomme disk i? De er noget køligere
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. december 2007 - 13:24 #14
det er faktisk heller ikke så meget brug af diske der slider dem. Opstart/nedlukning slider faktisk en hel del på diskene, det kommer du udenom når de kører altid
Avatar billede Beach Mester
02. januar 2008 - 01:15 #15
Må give drgonzo 100% ret.
Når først HDD er varmet op til en fornuftig driftstemp. så har den det lidt lige som en diselmotor, jo længere en tur man kører, jo mindre slider man på motoren.

Det meste elektronik har det på samme måde. Ved god at bla- El-sparefonden mf. godt kan li at skrive vi skal huske at slukke for div app-. så de ikke står og hiver en masse power ud af kontakterne men.... Det holder altså ikke altid!

Et eks. er den forstærker jeg har tilsluttet min HTPC. Den bliver ALDRIG slukket da lyden er ganske meget anderledes ved en koldstart i forhold til bare at sætte sig ned i sofaen og se TV mm. Hvem hulen husker at starte den op 2 timer før jeg skal se tv-avisen?

Et andet rigtig godt eks. er mine 2 21" CRT skærme. Skal man lave noget der bare ligner fornuftigt farvebehandling af billeder på disse, så skal de altså være gennemvarme inden man påbegynder arbejdet. Ellers så kan man bare ikke ramme det farvespil som man ønsker. De får så ikke lov til at brænde 24/7 da det vil blive alt for dyrt, men de bliver varmet igennem med power på ON inden jeg sætter mig ned med photoshop:-)

Bare lige mine oplevelser med elektronik og 24/7 drift, som ville påvirke min hverdag og forøvrigt ville slide væsentlig mere på en del af mig grej hvis jeg konstant udsatte det for varme (power) / kulde (power off) -påvirkninger konstant.

Mht den disk som vi skulle finde frem til, så har jeg ikke mulighed for at læse PDF på den her maskine (HTPCén) og kan derfor ikke rigtigt se om det er en 2,5 eller 3,5" HDD vi er på jagt efter. Hvis det er en 2,5" og den skal ind i den boks som julle henviser til, så må jeg hoppe fra da jeg ikke har nogen tekniske erfaringer med disse diske og derfor ikke vil sidde og fylde folk med crap jeg ikke ved en ski om:-)

//Beach
Avatar billede julle Nybegynder
02. januar 2008 - 21:30 #16
point til a1 og beach

Det er en 3,5" disk, tror det bliver WD
Avatar billede Beach Mester
02. januar 2008 - 23:53 #17
Du vil ikke gå helt galt i byen med en WD disk:-)

//Beach
Avatar billede a1a1 Novice
03. januar 2008 - 14:37 #18
;o) tak