Avatar billede kaledet Nybegynder
28. december 2007 - 12:56 Der er 22 kommentarer

Min MacBook tror der er en disk i.

Jeg har en MacBook med OS x Leopard.

Mit problem ligger i at den tror der er en disk i, uden der er det.

Jeg kan så ikke greje om det har noget at gøre med at jeg, når jeg sætter en disk i, kun kan få lov til at brænde i tempo x48.?

På forhånd tak.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. december 2007 - 13:02 #1
bruger du den indbyggede iBurn eller andet program ?
Avatar billede egonspock Seniormester
28. december 2007 - 13:02 #2
Kan du forklare lidt nærmere om hvordan den mener at der er en disk i: hvad den hedder, om det er en DVD eller CD eller måske blot et diskimage.

mht. hastighed, hvad vil du så gerne kunne vælge mellem, når du brænder CD'er?
Avatar billede kaledet Nybegynder
28. december 2007 - 13:07 #3
Jeg vil bruge det prog. den foreslår når man laver en mappe til brænding, og vælger at brænde derfra.

Den viser i min menu-bar at der er mulighed for at skubbe en disk ud, og vinduet der kommer frem når man indsætter en brændbar disk bliver ved med at komme frem.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. december 2007 - 13:15 #4
Den tror du er klar til at brænde.
-isæt en disk og brænd . . .
De 48x er altid den anbefalede hastighed.
Avatar billede kaledet Nybegynder
28. december 2007 - 13:17 #5
De 48x er ikke altid anbefalet da den normalt ikke vil brænde hurtigere end 24x.

Jeg har prøvet at indsætte en disk og igangsat brænding men så komer den bare med en fejlmelding.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. december 2007 - 13:18 #6
hvad siger din fejlmelding ?
-bruger du f.eks 800MB medier eller hvad brænder du på ?
Avatar billede kaledet Nybegynder
28. december 2007 - 13:20 #7
Jeg brænder på ganske almindelige 80 min. diske (700Mb)

fejlkoden hedder 0x80020063.
Avatar billede kaledet Nybegynder
28. december 2007 - 13:21 #8
hele fejlkoden ser sådan ud:

Disken kunne ikke kontrolleres og er måske ikke fejlfri. Prøv igen med en ny, tom disk (Fejlkode 0x80020063)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. december 2007 - 13:22 #9
genstart maskinen
åbn den mappe til brænding du gerne vil brænde.
KLik på BRÆND og isæt en disk.
Det fungerer sådan . . .
Avatar billede kaledet Nybegynder
28. december 2007 - 13:24 #10
Jeg er nok klar over hvordan man skal brænde, det har fungeret mange gange tidligere. Men maskinen har tydeligvis fået sig et tilbagefald.
Avatar billede kaledet Nybegynder
28. december 2007 - 13:25 #11
jeg har prøvet at genstarte æblet, og gøre det du siger, men stadig intet fungere.

Det burde jo heller ikke være nødvendigt at genstarte, så havde jeg jo beholdt en Windows maskine, hvis jeg ville slukke den hele tiden.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. december 2007 - 13:28 #12
Prøv denne:
Programmer > Hjælpeprogrammer > Diskværktøj
Ret tilladelser på din Macintosh HD.
Det kan godt bare være et par småjusteringer.
Prøv at brænde efter den har rettet tilladelser (som du bør gøre efter hver 30-40 arbejdstimer, for at maskinen kører optimalt)

-ellers må du investere i nogle dyrere diske . . .
Avatar billede kaledet Nybegynder
28. december 2007 - 13:30 #13
det er bare underligt. det har fungeret i over et år med de diske på den her maskine, så kan ikke forstå at den bare sådan går død.
men prøver lige det andet.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. december 2007 - 13:30 #14
Hvis du aldrig har rettet tilladelserne er det 99% sikkert det der er galt . . .
Avatar billede kaledet Nybegynder
28. december 2007 - 13:32 #15
men hvad er det for nogen tilladelser der skal rettes.
Avatar billede kaledet Nybegynder
28. december 2007 - 13:33 #16
det tager da relativt lang tid når den skal indsamle oplysninger for diskværktøjer.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. december 2007 - 14:01 #17
din maskines hjerne nulstiller nogle ting ved diverse installationer af ny software med mere . . .
Disse nulstilling eller tilladelser skal ind imellem tilrettes med diskværktøj.
-jo oftere du gør dette jo hurtigere går det . . .

Og jo. Det er desvæære nødvendigt!
Avatar billede kaledet Nybegynder
28. december 2007 - 15:23 #18
Når jeg går ind for at arbejde i Diskværktøjer går den død i det vindue. Skal der bare en ordentlig portion tålmodighed til, eller skal der muligvis gøres noget andet.? kan godt arbejde i andre vinduer.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
28. december 2007 - 16:57 #19
Har du installeret nogle programmer for nylig ?

Og ja. Hvis du aldrig har rettet dine tilladelser skal der en KÆMPE portion tålmodighed til. Sæt den i gang når du går i seng . . .
Så er den klar til næste morgen.
Og nej. Ikke brug dine andre programmer imens! Helt ro på mens den retter tilbage til optimal styring af samtlige enheder/programmer . . .
Avatar billede kaledet Nybegynder
28. december 2007 - 18:36 #20
Ok.

Ja, har arbejdet lidt i at finde et program der magter at konvertere fra .m4p til mp3, så musikken kan smides over på en usb pen og høres i bilen.

men jeg vil prøve at arbejde i det andet ved en go nats søvn.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
29. december 2007 - 14:37 #21
. . . og hvordan gik det så med tilladelserne ?
Avatar billede kaledet Nybegynder
09. november 2008 - 14:11 #22
Det er aldrig lykkedes mig at få de diskværktøjer til at arbejde helt igennem. har haft maskinen til at stå en hel weekend uden nogen der skete en kæft, så tror bare det er ren og skær pjat..