Avatar billede andersmd Nybegynder
27. december 2007 - 21:25 Der er 10 kommentarer

LAN-forbindelse mellem Vista og Xp

Jeg har en computer med Vista som jeg ikke kan forbinde med min søsters Xp. Vi har prøvet med Krydskabel og Swich, men har ikke fået noget resultat.
Det bedste resultat vi fik var at man kunne se Vista'en på Xp'en, men kunne ikke komme ind, ikke engang med kode. Og på Vista'en kunne man ikke engang se Xp'en.
Vi har prøvet at ændre på IP-addressen så den var henholdsvis automatisk og fast. men det virkede heller ikke. Og firewall'en var slået fra.
Hvordan skal sådan et netværk opsættes?
Avatar billede sleeper Nybegynder
27. december 2007 - 22:53 #1
Hej

Nogle internetudbydere levere en forbindelse hvor man kun har 1 stk ipadresse, hvis din udbyder gør dette, er løsningen at sætte en router op, bag en router kan du forbinde begge pcer uden problem.

//Sleeper
Avatar billede andersmd Nybegynder
27. december 2007 - 22:57 #2
Det er jo kun et lokalt netværk så det har intet med internetet at gøre
Avatar billede osigaard Nybegynder
30. december 2007 - 02:02 #3
andersmd

For at få dit Netværk til at fungere, så du kan se den XP-maskine og evt også udveksle filer m.m., skal du i Delingscenter (Netværksforbindelser), på din Vista-maskine, sikre at netværket er sat op som Privat-netværk og ikke Offentlig(Public).
Er netværket på Vista-maskinen markeret som Offentlig, vil Vista-maskinen kun vise sig selv og du vil ikke få adgang til dit lokale netværk og kan derfor heller ikke benytte lokalnetværkets resourcer.
Dette skyldes forbedrede sikkerhedsindstillinger i Vista.
Begge maskiner skal også tilhøre den samme arbejdsgruppe  Workgroup.
Avatar billede andersmd Nybegynder
30. december 2007 - 20:02 #4
Det har vi prøvet. Altså samme arbejdsgruppe og køre privat-netværk. Ok altså.

På Vista'en er opsætningen:
- TCP/IPv4 (Internet Protocol Version 4)Står til:
    - Brug følgene IP-adresse:
      - IP-adresse: 194.168.1.3
      - Undernetmaske: 255.255.255.0
      - Standartgateway:
    - Brug følgende DNS-serveradresser:
      - Fortrukken DNS-server:
      - Alternativ DNS-server:
- Firewall'en er slået fra

På Xp'en er opsætningen:
- TCP/IPv4 (Internet Protocol Version 4)Står til:
    - Brug følgene IP-adresse:
      - IP-adresse: 194.168.1.2
      - Undernetmaske: 255.255.255.0
      - Standartgateway:
    - Brug følgende DNS-serveradresser:
      - Fortrukken DNS-server:
      - Alternativ DNS-server:
- Og den har instaleret service-pack2, hvor der er noget man skulle bruge,(LLTD)
- Firewall'en er slået fra

Er der nogen der har nogle gode foreslag???
Avatar billede leif Seniormester
30. december 2007 - 20:03 #5
Det er ikke en god idé at bruge Offentlige IPadresser, brug heller 192.168.1.x
Avatar billede andersmd Nybegynder
30. december 2007 - 20:10 #6
Hov. Det var også 192 vi har brugt.
Avatar billede osigaard Nybegynder
30. december 2007 - 22:53 #7
Og man har husket at aktivere fil og udskriftdeling og altså tilladt netværksdeling af resourcer på begge maskiner ?????

Jo det har man vel
Avatar billede andersmd Nybegynder
30. december 2007 - 23:26 #8
Hvad mener du med netværksdeling af ressourcer på??? Og i så fald hvor kan man aktivere det henne???
Avatar billede osigaard Nybegynder
30. december 2007 - 23:58 #9
Eks. En Printer skal være delt, for at en anden PC på nettet kan bruge den.
En Mappe med filer påp en PC, skal være gjort delt for hele netværket/netværksdeling, for at andre PC på nettet kan se den.
Opret evt. mappen "test" på begge PC'er, højreklik på mappen "test", vælg "Deling og sikkerhed", sæt vinge i "Del denne mappe på netværket" under "Deling og sikkerhed" klik på Anvend og OK
Avatar billede wiibroe Nybegynder
29. januar 2008 - 13:17 #10
Kan du pinge ip adressen fra den ene computer til den anden ? kan du pinge host navnet ?