Avatar billede nae Nybegynder
25. december 2007 - 14:39 Der er 6 kommentarer

Sprog og php

Dette er mere et designspørgsmål, end et egentlig programmeringsspørgsmål.
Jeg er ved at lave en hjemmeside som skal være på 2-3 forskellige sprog. Jeg kan ikke helt beslutte mig om jeg skal lave en cookie som bliver sat til det sprog man vælger, eller om man skal lave funktionerne (det er lavet i php4) med et input som er hvilket sprog det er?
På forhånd tak :)
Avatar billede jhe-ting Nybegynder
25. december 2007 - 16:19 #1
Hvis du gerne vil findes af søgemaskinerne, bør sprogversion fremgå af URL'en og ikke 'skjules' i en cookie.

Til dette formål er der bl.a. disse strategier:

  Mappeopdelt

    /en/home.php
    /da/home.php
    /fr/home.php

  Parameterstyret:

    /home.php?l=en
    /home.php?l=da
    /home.php?l=fr
Avatar billede nae Nybegynder
25. december 2007 - 20:16 #2
Er det ikke besværligt når der så bliver 2-3gange så mange filer som skal vedligeholdes?
Avatar billede asn24 Nybegynder
27. december 2007 - 20:44 #3
Hvis du bruger parameterstyret, så burde der ikke blive flere filer der skal vedligeholdes, endvidre kunne du jo også lave det databasestyret så, så du henter din tekst fra en database :)
Avatar billede jhe-ting Nybegynder
28. december 2007 - 22:44 #4
Enkelt eller besværligt - hm... - når en side findes i flere sprogudgaver skal alle udgaver vel opdateres når siden ændres. Om det er i en eller flere filer ændrer ikke i rettelsernes omfang.

Det bedste design til ofte ændrede informationer må givet være databasemodellen som asn24 skriver, hvor de enkelte udgaver af tekstpartier kan samles og let redigeres.
Her bruges ofte Parameterstyret, hvor man (efter et sikkerheds check) bruger parameteren til at finde teksten i et database-opslag.
Avatar billede asn24 Nybegynder
28. december 2007 - 23:03 #5
Og jeg finder mig selv 100% enig med jhe-ting :)
Avatar billede nae Nybegynder
14. september 2009 - 20:05 #6
Hvis en af jer lægger et svar til denne gamle tråd får I jeres point.