Avatar billede rips Nybegynder
25. december 2007 - 12:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

DAB radio hjælp

Hej..

Jeg sidder med en dab-radio, der ikke vil finde noget som helst signal! Det forstår jeg ikke da jeg har noget familie der godt kan finde signal i samme by.
Jeg har prøvet at lave en full scan og en manuel scanning.

Har været inde på dabradio.dk og kan se jeg skal bruge sendenet (Århus Søsterhøj), kanal 12.c, men dette virker ikke!? Nogen ideer?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. december 2007 - 12:35 #1
Antenne?
Avatar billede rips Nybegynder
25. december 2007 - 12:38 #2
Antennen er en ledning der er skruet ind i anlægget..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. december 2007 - 12:43 #3
En stump ledning kan være godt nok, hvis man er tæt på senderen, evt. hængt udenfor et vindue. Hvor langt bor du fra Søsterhøj - rettere: sådan ca. hvor bor du, og hvor højt over jorden er radioen anbragt?
Avatar billede rips Nybegynder
25. december 2007 - 12:50 #4
Bor i Hornslet.. Det er nok en 30 km. derfra..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. december 2007 - 14:06 #5
Ok, Hadsten sender med lidt mere effekt end Søsterhøj, men stadig på kanal 12C.

Eksperimenter lidt med antennen: sæt radioen ved et vindue mod syd eller vest, eller smid den ledning udenfor vinduet, eller sæt en længere ledning på, eller prøv højere i huset.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. december 2007 - 16:23 #6
Man kan købe en speciel DAB antenne. Men hvis du prøver, så sikre dig, du kan
levere den tilbage, hvis den ikke er bedre end ledningen. DAB er egentlig noget
bras, fordi det er alt for antennefølsomt. Jeg bor i København, kunne ikke bruge
købeantennen. Fik det til at virke, ved at flytte ryndt på antenneledningen til
det passede. Det var et uheldigt sted, der skulle slås et søm i vægen, som ledningen
kunne hænge ned af, men ellers virker det ikke. Man kan derfor være nød til, at
flytte DAB radioen til et andet sted.
Avatar billede rips Nybegynder
23. juli 2008 - 14:43 #7
Der er ingenting som har hjulpet.. Den fungerer stadigvæk ikke
Avatar billede StinePil Nybegynder
22. januar 2014 - 21:47 #8
Hej
Prøv at kigge herinde http://dabradiotest.dk/dab-antenne/ og læs hvad de skriver om modtagelsen dab signalet. Det hjalp os meget:)
Held og lykke:)
Mvh
Stine