22. december 2007 - 12:14 Der er 52 kommentarer og
1 løsning

problemmer med format c

Jeg har været ved at sætte en nye harddisk i min pc og skal så ha lagt windows xp ind igen...

den læser filerne ind i starten (ik dem alle) hvorefter den går i sort 1sek og den skærm hvor man kan trykke Enter F3 & ESC kommer jeg trykker så ENTER og bang kommer en blå skærm op..
Avatar billede tafkab Nybegynder
22. december 2007 - 12:18 #1
Er det en SATA harddisk, så skal du indlæse en driver til den førend XP kan se den.
Avatar billede tafkab Nybegynder
22. december 2007 - 12:19 #2
Der står noget om det her http://www.helgec.dk/sata.html
22. december 2007 - 12:20 #3
det er ik en SATA harddisk
22. december 2007 - 12:36 #4
nu har jeg lige prøvet at kører den igen..og nu virker keyboardet ik og den blå skærm kommer igen....

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

atapi.sys - address F739186B base at F738B0000, Datestamp 411o7b4d
Avatar billede tafkab Nybegynder
22. december 2007 - 13:06 #5
Har du sat harddisken rigtigt op, men hensyn til jumpere og master/slave?
Hvad har du siddende af drev i den nu?
Du kan også prøve at lave en killdisk på den først, så er der ikke nogen filer på disken der kan drille dig. http://www.helgec.dk/killdisk.html
22. december 2007 - 13:24 #6
jeg har kun den nye harddisk i og den står som master..og så et dvd drev
22. december 2007 - 13:43 #7
hvad gør killdisk??? og hvordan virker det på en hele ny disk der ik er formateret??
Avatar billede tafkab Nybegynder
22. december 2007 - 14:28 #8
Killdisk formaterer hele disken så umiddelbart bør den virke, men hvis du ikke har haft noget på disken, så bør XP-s egen cd også kunne boote uden problemer, så du kan formatere ad den vej.

Er det en helt ny harddisk du har sat i?
22. december 2007 - 14:43 #9
ja det er en helt ny disk
Avatar billede off-line Nybegynder
22. december 2007 - 15:04 #10
Atapi.sys filen er en standard Microsoft driver til din harddisk. Det vil
nok være en god ide, hvis du kan prøve med et andetCD/DVD drev.
22. december 2007 - 15:28 #11
den melder samme fejl med et andet dvd drev
22. december 2007 - 15:41 #12
har prøvet med en anden windows cd og det er det samme
Avatar billede tafkab Nybegynder
22. december 2007 - 15:52 #13
Er du sikker på at kablerne sidder ordentlig fast?
22. december 2007 - 15:55 #14
ja
22. december 2007 - 16:02 #15
har lige smidt den gamle harddisk i igen og den starter windows op og kommer ind på skrivebordet uden nogle problemmer...
22. december 2007 - 16:08 #16
kan man installere xp på den nye harddisk på andre måder?
Avatar billede off-line Nybegynder
22. december 2007 - 16:37 #17
Ja du kan med flere specielle programmer, kopiere windpws fra den ene disk til
den anden. Men i det her tilfælde vil jeg fraråde det, for du må finde ud af,
hvorfor du ikke kan installere på din nye disk. For er disken syg, får du med
garanti problemer.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. december 2007 - 16:39 #18
Hvis du har mere end 1 ramblok, så prøv at tage en ud på skift. Ellers check dine ram.
22. december 2007 - 16:53 #19
jeg har 768 mb ram i..og men den gamle disk står der også 768 i windows
Avatar billede off-line Nybegynder
22. december 2007 - 17:06 #20
768MB ram ? Det var da et løjerligt tal. Det er jo ikke sikker dine ram fejler
noget, men du er jo nød til, at prøve noget, og XP er meget sart med ram. Derfor
er der ofte ramfejl. Og er det ikke det kan du jo gå videre i analysen.
Hvis du vil reste dine ram: http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/Microsoft-Windows-Memory-Diagnostic.shtml
22. december 2007 - 17:10 #21
512mb + 256mb = 768mb
Avatar billede off-line Nybegynder
22. december 2007 - 17:12 #22
Ja ok:) Men så har du jo to blokke. Prøv at tage en ud på skift. Installationen
kan godt starte på 256MB.
22. december 2007 - 17:20 #23
ok prøver lige det
22. december 2007 - 17:22 #24
samme fejl igen...har aldrig være ud for det her før
Avatar billede off-line Nybegynder
22. december 2007 - 17:31 #25
Hvis du har mulighed for det, så sæt disken til en anden computer, som slave,
gå i diskhåntering, og lav en partition. Derefter lader du, i denne computer,
windows undersøge ppartitionen for fejl.
Avatar billede suzyam Nybegynder
22. december 2007 - 19:02 #26
En anden mulighed. Harddisken er defekt fra fabrikken. Troede ikke det kunne ske, men har selv prøvet det. Fik en anden, og alt kørte i olie. Har du købt den on-line, så send den retur.
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2007 - 19:22 #27
Download og brænd www.helgec.dk/unik.iso (brændes som bootimage) boot op på cdèn - slet partitionen - opret ny partition - genstart - formater - genstart - http://www.helgec.dk/format_floppy.html kør SCANDISK med overfladescanning, nu kan du visuelt se om der er "bad sector`s" på disken
22. december 2007 - 19:39 #28
har næsten formateret harddisk i en anden pc...hvor kan man undersøge den for fejl henne??
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2007 - 19:53 #29
"hvor kan man undersøge den for fejl henne??" Det har jeg jo lige forklaret
22. december 2007 - 22:03 #30
hvad skal unik.iso brændes med??
22. december 2007 - 22:04 #31
kan det være fordi pcen ik understøtter en så stor harddisk?
22. december 2007 - 22:14 #32
... type/model mm. på HD + PC/Motherboard ?

Hvor stor partion opretter du under XP instalationen ? Eller forsøger at oprette ...
22. december 2007 - 22:26 #33
den nye hd er en seagate 320gb og pcen er soltek bundkort SL-75KAV med en athlon xp 1800 cpu
22. december 2007 - 22:27 #34
ville lave c drev på 10-15 gb men så langt kommer jeg ik
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2007 - 23:26 #35
"hvad skal unik.iso brændes med??" DEn skal blot brændes som bootimages det klarer de fleste brænderprogrammer, hvilket bruger du ???
Avatar billede off-line Nybegynder
22. december 2007 - 23:28 #36
Harddiskens størrelse er uden betydning, når bare du vælger NTFS systemet.
Har du forsøgt i en anden computer, i diskhåndtering, som slave?
Avatar billede tophat Nybegynder
22. december 2007 - 23:36 #37
har du prøvet at initialisere/finde HDén i bios når du skifter HD
22. december 2007 - 23:44 #38
Ja har valgt NTFS..jeg har haft den i en anden pc som slave..og der var det ik nogen problem at formatere den
22. december 2007 - 23:47 #39
den nye harddisk står inde i bioaen
22. december 2007 - 23:48 #40
clonecd/dvd og 120% alcohol bruger jeg
Avatar billede off-line Nybegynder
22. december 2007 - 23:54 #41
clone DVD ? Den kan da ikke clone en HD.
23. december 2007 - 00:00 #42
som brænderprogram
Avatar billede off-line Nybegynder
23. december 2007 - 00:00 #43
Har du prøvet, i bios, at trykke på "Defaults" så alt går tilbage til standart.
Hvis du prøver, så husk, at sætte dit CD/DVD drev til 1.ste boot og aktiver
USB.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. december 2007 - 00:02 #44
Vi taler da vist forbi hinanden, hvad vil du brænde, angående din nye HD?
23. december 2007 - 00:11 #45
det var det helgec snakkede om...
23. december 2007 - 00:14 #46
jasveg jeg har prøvet at sætte den tilbage til defaults...cd/dvd drevet står som 1.boot HD som 2.boot...hvad skal jeg bruge usb til?
Avatar billede tophat Nybegynder
23. december 2007 - 00:16 #47
har du sat jumperne til master når du flyttede HDén
23. december 2007 - 00:18 #48
ja HD står som master og DVD drevet som slave
Avatar billede off-line Nybegynder
23. december 2007 - 00:29 #49
På mange bundkort står USB som deaktiveret ved Defaults, så hverken USB mus
eller tastatur virker, før man har sat det til.
helgec´s fil, ja ok, den ene er jo en Iso fil og skal brændes som bootfil
for at fungere, men det ved du vel?
Avatar billede tophat Nybegynder
23. december 2007 - 00:36 #50
Hvis du har behov for at formatere en FAT32-diskenhed, der er større end 32 GB, kan du bruge et partitioneringsværktøj fra tredjepart til at øge størrelsen af den aktuelle Windows XP-installationspartition, eller bruge værktøjet Fdisk på en startdiskette med Microsoft Windows Millennium Edition (Me) eller Microsoft Windows 98 for at omformatere harddisken fuldstændigt. Yderligere oplysninger om, hvordan det gøres, finder du ved at klikke på nedenstående artikelnummer for at få vist artiklen i Microsoft Knowledge Base:
255867 (http://support.microsoft.com/kb/255867/EN-US/) Sådan bruges Fdisk og Format til at partitionere eller ompartitionere en harddisk (artiklen er evt. på engelsk)
Når først du har oprettet de ønskede partitioner, skal du fortsætte med at geninstallere Windows XP ved at bruge installationsprogrammet på Windows XP-installationsmediet.
Avatar billede tophat Nybegynder
23. december 2007 - 00:37 #51
lånt fra microsoft
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2007 - 07:11 #52
For at brænde en ISO fil kan bl.a. følge dette

"Selv bruger jeg normalt Linux når jeg brænder og så er det blot at dobbeltklikke på ISO filen
Med Nero mener jeg det samme gør sig gældende altså dobbeltklikke på ISO filen eller via menuen Filer hvor du vælger Brænd billede
ISO recorder (XP og Vista) http://isorecorder.alexfeinman.com/isorecorder.htm  dobbeltklikke på ISO filen
Og endelig hvad jeg foretrækker  under XP, CDburnerXP http://www.cdburnerxp.se/
installer og start programmet -> File -> Write disc from ISO file -> browse dig frem til ISO filen -> Write Disk "
30. december 2007 - 10:40 #53
har fundet ud af det...det var fordi biosen skulle opdateres til den nyeste version