Avatar billede mortenpoulsen Nybegynder
21. december 2007 - 01:55 Der er 20 kommentarer

Folk med TDC som udbyder kan ikke mail'e til min server

Goddag

Jeg har købt mig en dedikeret server et sted og har en del domæner kørende på den. Men her de sidste uger er det mere og mere gået op for mig at der er problemer med at folk der bruger TDC som udbyder ikke kan maile til mig. Alle andre har ingen problemer, men TDC-brugerne får en mail tilbage efter noget tid ala det I kan se nedenunder (jeg ved fra log-filer og overvågning at min mailserver ikke har været nede i flere uger...).
Det var ikke et problem i starten jeg havde serveren, men er opstået ca. indenfor de sidste uger/måske måneder. Jeg har søgt lidt og kan se et nogle svar der indebærer en mx-backup record, men jeg har svært ved at se præcis om det er det samme som mit problem, og hvordan jeg evt. skulle sætte dette op. Jeg bruger gratisdns.dk som DNS-hosting.

Jeg håber nogen kan hjælpe.

Mvh
Morten P.

Eksempel på bounce-mail:
This Message was undeliverable due to the following reason:

Dansk forklaring, klik her:
http://postmaster.tdc.dk/publish.php?id=2866

Your message was not delivered because the destination computer was
not reachable within the allowed queue period.  The amount of time
a message is queued before it is returned depends on local configura-
tion parameters.

Most likely there is a network problem that prevented delivery, but
it is also possible that the computer is turned off, or does not
have a mail system running right now.

Your message was not delivered within 1 days and 0 hours.
Host poulsen.org is not responding.

The following recipients did not receive this message:

    < morten@poulsen.org>

Please reply to < postmaster@abuse.mail.dk>
if you feel this message to be in error.
Reporting-MTA: dns; fep53.mail.dk
Arrival-Date: Tue, 4 Dec 2007 21:18:04 +0100
Received-From-MTA: dns; fep41.mail.dk ( 195.41.46.142)

Final-Recipient: RFC822; <morten@poulsen.org>
Action: failed
Status: 4.4.7
Remote-MTA: dns; poulsen.org

-----

This Message was undeliverable due to the following reason:

Dansk forklaring, klik her:
http://postmaster.tdc.dk/publish.php?id=2866

Your message was not delivered because the destination computer was
not reachable within the allowed queue period.  The amount of time
a message is queued before it is returned depends on local configura-
tion parameters.

Most likely there is a network problem that prevented delivery, but
it is also possible that the computer is turned off, or does not
have a mail system running right now.

Your message was not delivered within 1 days and 0 hours.
Host poulsen.org is not responding.

The following recipients did not receive this message:

    < morten@poulsen.org>

Please reply to < postmaster@abuse.mail.dk>
if you feel this message to be in error.
Reporting-MTA: dns; fep51.mail.dk
Arrival-Date: Tue, 4 Dec 2007 21:17:28 +0100
Received-From-MTA: dns; fep41.mail.dk ( 195.41.46.142)

Final-Recipient: RFC822; <morten@poulsen.org>
Action: failed
Status: 4.4.7
Remote-MTA: dns; poulsen.org
Avatar billede hojben Novice
21. december 2007 - 01:59 #1
Lytter lige med.. har samme problem med både www og mail..
Avatar billede a1a1 Novice
21. december 2007 - 02:47 #2
spam blokket evt?
Avatar billede a1a1 Novice
21. december 2007 - 02:51 #3
ala ordb (der dog ikke er der mere)
Avatar billede mortenpoulsen Nybegynder
21. december 2007 - 07:17 #4
Jeg har tjekket med et par internationale spam-sikkerheds firmaer og set og jeg var blacklistet det og det var jeg ikke...
Avatar billede baggerh Nybegynder
21. december 2007 - 08:18 #5
Har du en PTR (reverse DNS)
ellers vil du blive ofte blive afvist uanset om du er hos tdc, cybercity....
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. december 2007 - 09:06 #6
poulsen.org.            10000  IN      MX      10 mail.poulsen.org.
poulsen.org.            10000  IN      MX      20 post.tele.dk.

Skal den der "post.tele.dk" se sådan ud?
Avatar billede mortenpoulsen Nybegynder
21. december 2007 - 09:20 #7
jeg har ingen idé, hvordan bør den se ud? Faktisk har jeg idag fået rapporter om at der er røget emails igennem fra tdc. Jeg oprettede den ovenstående mx-record i går aftes...
Fortæl gerne hvordan den bør se ud, hvis det skal være korrekt, så får du pointene for spørgsmålet...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. december 2007 - 09:27 #8
Når man ikke ved hvad man skal skrive i sine MX-records, så bør det ikke undre dig, at du ingen mails får.

Jeg kender ingenting til TDCs ADSL, men vent blot - der kommer garanteret nogen forbi ;)
Avatar billede bjornicle Nybegynder
21. december 2007 - 09:38 #9
For det foerste er der ingen mailserver paa post.tele.dk og for det andet ligger din mailserver ikke paa tdc's netvaerk, saa det er lidt underligt hvorfor du har post.tele.dk under din mx record.
Derudover testede jeg lige din server og det tager ca 30 sek foer din server svarer tilbage paa en connection hvilket er meget lang tid. Jeg kan sagtens forestille mig at du rammer en timeout paa tdc's mailserver. Jeg vil foreslaa at du faar sat denne tid ned.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. december 2007 - 10:06 #10
Ja, undskyld jeg ikke læste dit spørgsmål - eksistensen af noget med "post.tele.dk" fik mig til at antage at det var noget med TDC ADSL. Du skal i hvert fald fjerne den, evt spørge din tyske udbyder om de har en fallback-mx-server.

Hos mig tog det nu kun 2 sekunder at få svar fra SMTP-serveren på mail.poulsen.org fra en maskine i Tyskland. Fra Danmark kan jeg ikke få svar.
Avatar billede baggerh Nybegynder
21. december 2007 - 11:56 #11
@Linux-test:~$ nslookup 85.114.130.100
Server:        192.168.0.14
Address:        192.168.0.14#53

Non-authoritative answer:
100.130.114.85.in-addr.arpa    name = o100.orange.fastwebserver.de.

Authoritative answers can be found from:
130.114.85.in-addr.arpa nameserver = ns1.ntdns.de.
130.114.85.in-addr.arpa nameserver = ns2.ntdns.de.
130.114.85.in-addr.arpa nameserver = ns3.ntdns.de.

Den PTR der er på din ip modsvare ikke dit domain navn, det skal du få din udbyder til at tilrettet, så din udgående mail server eks. mail.poulsen.org er i din ptr, eller du kan ændre dit hostnavn på din mail server til o100.orange.fastwebserver.de
Avatar billede bjornicle Nybegynder
21. december 2007 - 12:09 #12
PTR record er sat fint op, der skal ikke aendres i dette. Undlad nu at blande ligegyldige ting ind i dette som allerede er korrekte og som ingenting har med det aktuelle problem at goere.
Avatar billede mortenpoulsen Nybegynder
21. december 2007 - 14:47 #13
Hmm jeg prøvede nu selv at telnette til mail.poulsen.org og får først svar efter mellem 20-30 sek. men kun på smtp, alle andre services er lynhurtige. Så jeg leder efter et konfigurationsproblem i smtp-serveren? (Courier, tror jeg)
Avatar billede mortenpoulsen Nybegynder
21. december 2007 - 14:49 #14
Underskyld, det er selvfølgelig qmail, der kører smtp...
Avatar billede mortenpoulsen Nybegynder
21. december 2007 - 14:58 #15
OK, jeg tror faktisk med lidt mere søgen at jeg fandt en løsning... http://kb.mediatemple.net/article.php?id=075
Kan nogen bekræfte at det nu er næget hurtigere at tilgå mail.poulsen.org?

Tak for hjælpen!
Avatar billede lassebm Nybegynder
21. december 2007 - 15:00 #16
prøv at indsætte backup-mx.post.tele.dk istedet for post.tele.dk
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. december 2007 - 15:05 #17
Du skal ikke indsætte backup-mx.post.tele.dk

Det går pænt hurtigt nu, 1-2 sekunder. Jeg prøver godt nok fra et andet sted end før.
Den svarer med: 220 hosting.cimconsult.dk ESMTP
Avatar billede lassebm Nybegynder
21. december 2007 - 15:08 #18
Nå for satan.. Læste det som du havde tdc som udbyder!.
Sorry! :)
Avatar billede mortenpoulsen Nybegynder
21. december 2007 - 15:08 #19
Det er nu også indsat!
Avatar billede mortenpoulsen Nybegynder
21. december 2007 - 15:29 #20
OK, den er fjernet igen, mente også jeg lige havde forstået at man ikke kunne bruge den, når jeg ikke var på tdc's net.
Men tak for testen erikjacobsen, lyder som om det er løst!