Avatar billede foto Nybegynder
20. december 2007 - 17:19 Der er 15 kommentarer

Åbning af laptop

Min nye Acer TM6292 har pludselig fundet på at bede om et (8-cifret) password inden bootning.  Såvidt jeg forstår er dette BIOS password.  Jeg kan ingen vegne komme herfra da laptoppen som nævnt ikke booter.  Ingen CD er fulgte med og jeg har tåbeligt nok ikke oprettet sikkerheds CD. Jeg har ikke lagt noget password og har prøvet alle mulige passwords inklusive de der kan findes på nettet.  Efter omfattende søgning på nettet er jeg kommet frem til at jeg må have dette CMOS-batteri ud i 5-10 min.  Jeg bor i sydeuropa og er meget lidt glad for at skulle aflevere laptoppen til ACER.  Jeg er rimeligt fingernem og prøvede at skrue alle ca 10 skruer ud på undersiden men bundpladen sidder fast i de 2 hjørner og går løs i de 2 andre.  Er det mig der er blind eller sidder der skjulte skruer feks ved Drevet?  Er der andet jeg skal passe på udover at garantien nok ryger ved åbning?  Jeg takker på forhånd mange gange for et hurtigt svar pga rejse imorgen tidlig.  MVH Foto
Avatar billede foto Nybegynder
20. december 2007 - 17:27 #1
Jeg bør jo nok tilføje at styresystemet er Vista Home Premium.
Avatar billede peet-49 Novice
20. december 2007 - 17:30 #2
Alt+F10 under opstart starter recovery.
Avatar billede foto Nybegynder
20. december 2007 - 17:35 #3
Jeg har prøvet Alt+f10 og der sker intet.  Desuden vil jeg helst ikke lave recovery da jeg netop havde lagt en masse vigtige fotos fra et sportsarrangement på computeren, og jeg vilvirkelig gerne komme til harddisken i intakt stand.  Hvordan åbner jeg og finder CMOS batteriet?
Avatar billede peet-49 Novice
20. december 2007 - 17:43 #4
Det plejer, at være under tastaturet.
Avatar billede foto Nybegynder
20. december 2007 - 17:46 #5
Den fik jeg ikke fat i...
Avatar billede peet-49 Novice
20. december 2007 - 18:00 #6
Batteriet plejer, at være under tastaturet.
Avatar billede foto Nybegynder
20. december 2007 - 18:07 #7
Hvordan kommer jeg til batteriet hvis det sidder under tastaturet?  Stadigvæk via bundpladen eller hvad?
Avatar billede stefanandersen Nybegynder
20. december 2007 - 18:10 #8
man kan vist normalt bare fjerne pladen som er foran tastaturet, og så tage tastaturet af
Avatar billede chr.kj Nybegynder
21. december 2007 - 01:56 #9
Dit tastatur bliver normalt hold fast af 2-3 skruer som sidder under computeren. De plejer at være afmærket enten med pile, trekanter eller et lille "tastatur ikon".
Hvis ikke det er nok, så sidder der 2 til 4 små låse paler mellem dine F-taster. De skal skubbes tilbage. Så bør du kunne tage dit tastatur af.

Med hensyn til dit boot problem, så tvivler jeg på at der er kommet af sig selv. At sætte kode inden boot kræver at man laver det i BIOS.

Du kan fjerne det ved at gå ind i BIOS, eller kræver den også en kode?
Avatar billede foto Nybegynder
21. december 2007 - 09:26 #10
Tak for rådene.  Tastaturet fik jeg nemt af ,desværre sad CMOS batteriet ikke der.  Det er netop er BIOS der kræver en kode inden der overhovedet bootes.  Jeg har ringet til ACER (2 forskellige personer) der fortæller at computeren i visse tilfælde vil kunne lægge en krypteret kode ind inden bootning uden at det er noget ejeren selv har bedt om.  Det lyder mærkeligt.  Ihvertfald skete dette da jeg fjernede fingeraftryksfunktionen inden bootning og endvidere satte flueben i "REMOVE password" i ACERs eget klodsede sikkerhedssoftware. Jeg benytter mig af et system af koder som jeg kan huske og det er ingen af dem.  Under alle omstændigheder ser jeg kun 2 muligheder, at ACER laver den (ikke en god løsning for mig, se ovenfor) eller at CMOS batteriet fjernes.  Andre forslag er meget velkomne.  Mit oprindelige spørgsmål står stadig åbent: hvordan får jeg bundpladen af laptoppen?
Avatar billede peet-49 Novice
21. december 2007 - 09:32 #11
Under pladen til køleren har jeg også set bat. på nogle modeller.
Avatar billede peet-49 Novice
21. december 2007 - 09:33 #12
Det sidder normalt i noget krympeplast med to ledninger.
Avatar billede chr.kj Nybegynder
21. december 2007 - 10:59 #13
Har Acer bekræftet at BIOS password osv. nulstilles hvis du fjerne CMOS batteriet? Det er nemlig ikke på alle maskiner du kan nulstille det på denne måde.
Avatar billede peet-49 Novice
22. december 2007 - 08:41 #14
Password til bios kan altid nulstilles, når batteriet fjernes længe nok, uden strøm kan bios ikke huske sine indstillinger. HD password er dog en hel anden sag, den kan ikke fjernes.
Avatar billede foto Nybegynder
22. december 2007 - 11:34 #15
Uofficielt sagde Acer medarbejderen at jeg kunne gøre dette.  Desuden er BIOS en Phoenix og iflg deres hjemmeside er dette fremgangsmåden ved nulstilling af passwordet. (iøvrigt forstår jeg rent logisk ikke hvorfor man ikke skulle kunne gøre dette på en hvilken som helst computer-uden strøm må der da ske det samme i enhver computer eller hvad).