Avatar billede safarimanden Nybegynder
13. juni 2001 - 11:23 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

WAN og LAN

Hvad er foreskellen?

Hvordan kan man forbinde LAN og WAN?

Er det sådan at man kan have et netværk med både LAN og WAN, hvor man så kun kan gå på nettet i WAN netværket?
Avatar billede twm Nybegynder
13. juni 2001 - 11:25 #1
Local area network
wide area network
Avatar billede twm Nybegynder
13. juni 2001 - 11:26 #2
LAN betyder at det er dit interne netværk dvs i IP miljø private ip adresser der ikke kan fanges fra ydersiden
WAN - der tænkes ofte på internettet, hvor man kan fange hinanden via public adresser, WAN kan også være mellem to lokationer langt fra hinanden
Avatar billede twm Nybegynder
13. juni 2001 - 11:27 #3
for at komme fra et LAN til et WAN skal man have en form for router, det kan være i form af router/firewall eller proxy
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. juni 2001 - 11:28 #4
Mnjaaahh...

LAN = Local Area Network
WAN = Wide Area Network

Lan\'et er dit lokale netværk. Wan\'et kunne i princippet være internettet (der pr. definition er et kæmpe stort wan). Men det kunne jo også være et lokalt netværk (eller bare en enkelt pc) på en anden lokation, du vil kunne accesse fra din lokale pc/netværk.

Den rigtige måde at binde dit wan sammen på er ved hjælp af routere.

For at komme ud på internettet fra en vilkårlig pc i dit net, skal du bare have en internet router op på en af dine lokationer.

NanoQ

Uan
Avatar billede safarimanden Nybegynder
13. juni 2001 - 11:28 #5
Kan du ikke uddybe dine svar?

Jeg ved ikke om jeg helt har fanget det.
Avatar billede twm Nybegynder
13. juni 2001 - 11:29 #6
Hvilken del af den har du ikke fanget?
Avatar billede safarimanden Nybegynder
13. juni 2001 - 11:30 #7
Hvad WAN er. PÅ min skole har vi et LAN, men jeg kan da godt komme på nettet. Er det så Wan?
Avatar billede twm Nybegynder
13. juni 2001 - 11:32 #8
LAN Local area dvs det er noget lokalt oftest 10 eller 100 mbit
WAN Wide area dvs noget der ikke er lokalt, hastigheder kan være næsten hvad som helst

Kommunikation mellem de to områder foregår via en gateway, som kan være en router eller en telefonlinje
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. juni 2001 - 11:32 #9
Internettet ER et WAN - Sagt på godt dansk, er et WAN bare et netværk der strækker sig ud over den bygning du lige sidder i :)
Avatar billede twm Nybegynder
13. juni 2001 - 11:33 #10
Internettet er WAN i forhold til at du forlader jeres interne ip adresser (LAN) og bliver routet ud på internettet (WAN)
Avatar billede safarimanden Nybegynder
13. juni 2001 - 11:34 #11
nanaoq->

Vil det sige at hvie jeg har et neværk med min nabo er det et WAN?
Avatar billede twm Nybegynder
13. juni 2001 - 11:35 #12
Ikke hvis i har 10 eller 100 mbit så er det er MAN metropolitan area network
Avatar billede makse Nybegynder
13. juni 2001 - 11:36 #13
WAN: http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci213336,00.html
LAN: http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci212495,00.html
Avatar billede safarimanden Nybegynder
13. juni 2001 - 11:37 #14
Er WAN såp hvis man har kontakt til andre netværker?
Avatar billede twm Nybegynder
13. juni 2001 - 11:37 #15
Der er ofte i mellem fløje og bygninger, eller i en by hvor det hele bliver samlet ved hjælp er feks lysleder eller dedikerede linjer
Avatar billede twm Nybegynder
13. juni 2001 - 11:39 #16
Det var MAN  jeg hentydede til, WAN er længere distancer
Avatar billede twm Nybegynder
13. juni 2001 - 11:41 #17
Feks internettet som er stykket sammen af en netværk som routes sammen til en enhed.
WAN kan også være, et firma i danmark som har en VPN forbindelse til et firma i holland, dvs så de får fat i lokal netværket i den anden ende
Avatar billede safarimanden Nybegynder
13. juni 2001 - 11:42 #18
Okay, jeg skal gerne referere til min skole.

Er det LAN eller WAN?

Jeg kan komme på nettet ( altså komme i kontakt med andre netværk ). Men jeg kan også kommei kontakt med de andre enheder ( altså LAN )
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. juni 2001 - 11:42 #19
safari, det kan du godt sige. Hvis du har 2 netværk på forskellige lokationer der er koblet sammen via en router, har du et WAN.

NanoQ
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. juni 2001 - 11:45 #20
safari, din forbindelse til internettet er, som du selv skriver, at betragte som en WAN forbindelse. Jeres lokale netværk er et LAN.

Dog bruges betegnelsen WAN sjældent om internettet. Betegnelsen bruges oftest når der er tale om sammenkobling af lokale netværk på flere lokationer, men i samme virksomhed/skole/whatever.

NanoQ
Avatar billede safarimanden Nybegynder
13. juni 2001 - 11:50 #21
Tak for hjælpen. Jeg tror jeg har forstået det nu.

30 point til jer hver.