Avatar billede katie26 Nybegynder
19. december 2007 - 21:02 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

strømforbrug ved lamper

DE her lamper man kan købe fra herstal hvor der er de små micro  pærer i  og hvor der er touch på  hvor man kan dæmpe lyset ved at røre ved dem.. hvor dyre er de at bruge i strøm  ?
der sidder 2 lamper som så går til en form for omformer
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2007 - 21:06 #1
Så vidt jeg ved, er det halogenlamper... - og de er ikke specielt strømbesparende.
Tillige står transformatoren også og fyrer strøm af...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2007 - 21:08 #2
De fleste halogenspots ligger omkring 20W... - men så er der også lidt energitab i transformatoren.
Avatar billede katie26 Nybegynder
19. december 2007 - 21:09 #3
Er en lampe af den slags dyrere at bruge end en alm lampe med 40 w pærer i
Avatar billede katie26 Nybegynder
19. december 2007 - 21:11 #4
og kræver de extra  strøm  for at holde det her  Touch  igang
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2007 - 21:13 #5
Nu kiggede jeg lige på http://www.nettobuild.dk/shop/herstal-dove-il-4153p.html

Her står sørme det er 35W...

Nej, jeg tror ikke de er dyrere i drift end en alm. 40W lampe (forudsat det er 2x40W).

Jeg kender ikke virkeprincippet for lystæmpere for halogenlamper - men for almindelige glødetrådspærer, sparer man strøm som man skruer ned. Jeg vil tro det samme gælder halogen.
Avatar billede katie26 Nybegynder
19. december 2007 - 21:16 #6
ok tak for svaret
Avatar billede katie26 Nybegynder
19. december 2007 - 21:20 #7
kom med et svar så vi kan lukke det ned med det samme :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2007 - 21:34 #8
Der er svar her...
Avatar billede c-holst Novice
20. december 2007 - 14:57 #9
Det reele strømforbrug på en given enhed kan jo altid tjekkes med en elmåler, som kan købes, lånes mange steder.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. december 2007 - 15:03 #10
Det er rigtigt - og ville give det mest nøjagtige tal.

Men det kan jo være svært, dels når man ikke har købt lampen endnu, dels når den er fastmonteret i loftet, og ikke i en stikkontakt.