Avatar billede the_shape Nybegynder
19. december 2007 - 11:36 Der er 5 kommentarer

Billeder der kommer efter tekst

Hey alle..

Problemet er når jeg placere et billede i fx bunden af siden, og der ikke er plads bliver billedet flyttet ned på næste side. Problemet er så at teksten der skulle komme efter billedet, nu bliver sat ind før billedet, fordi der er plads.

Nogle der har en løsning på dette??

Sådan skal det se ud Side 1:
Tekst #1
Billede
Tekst #2

Men det kommer til at se sådan ud:
Tekst #1
Tekst #2
Billede.

Har prøvet at bruge h og !h..

Bruger også \clearpage, men det er lang vej igennem, hvis jeg skal gøre det ved alle figurer!
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2007 - 11:42 #1
du skal lære at skrive din tekst anderledes. Husk at h betyder ikke placer lige her! Det betyder placer lige her om muligt.

Lær at lave være med at skrive "på figuren her under ses", skrive i stedet "på figur~\vref{label} ses at ..." hvor \vref kommer fra varioref pakken.

Jeg vil ikke anbefale denne praksis med at billedet skal med død og pine komme lige her, det giver alt for meget spildplads i teksten. LaTeX er et system der som standard læger op til brugen af god typografi, og det er dette ikke.

Mht. \clearpage så kunne du tage et kig på pakken placeins og dens \FloatBarrier, det er som \clearpage, men den skifter ikke side, den sørgere bare for at dumpe alle floats før den går videre.

Der findes en metode til at få alle floats til at efterlade huller, men det vil jeg ikke anbefale
Avatar billede the_shape Nybegynder
19. december 2007 - 12:17 #2
Hey der...

Jeg kan sagtens se din pointe. Problemet er bare at graferne måske fylder en halv side, og der er 3 linjer tekst til hver.
Så når den har sat en graf ind, så kommer teksten til de tre næste grafer, også kommer der en ny side med en graf, og teksten til graferne 4-6.
Så er de mere end 3-4 sider fra hinanden..
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2007 - 12:45 #3
Der ville jeg nok sørge for at disse grafer kom som sider for sig selv og så samle alle teksterne sammen efter hinanden. Antag \lipsum[1,2,3] er din tekst til hver af figurerne med ordentlige henvisninger til figurerne

\lipsum[1]
\begin{figure}[p]
...
\end{figure}

\lipsum[2]
\begin{figure}[p]
...
\end{figure}

\lipsum[3]
\begin{figure}[p]
...
\end{figure}

man skal huske på at det er sjældent en god ide at man kun skriver f.eks. 'h', skriv altid htbp (samt evt !) og juster så de sider hvor det er nødvendigt.
Avatar billede the_shape Nybegynder
19. december 2007 - 13:19 #4
Synes egentlig det er et okay bud. Hehe. så jeg bare henfører teksten bagefter!
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2007 - 13:32 #5
det kan godt være at teksten ser fin ud nu, men du er jo ikke færdig med at skrive den så du ved på nuværende tidspunkt ikke hvordan den endelige tekst bliver, derfor kan dit nuværende valg nemt komme og bide dig bagi senere.

Det er derfor at metoden hvor man totalt overlader placeringen til LaTeX er meget bedre på langt sigt.