Avatar billede simplus Nybegynder
18. december 2007 - 19:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Macbook gået amok - virus eller?

Jeg er lige kommet hjem fra arbejde, hvor jeg til min store overraskelse opdager at min macbook ikke er som den plejer. Der var nogle nye mapper på skrivebordet, min dockbar var forstørret og med en masse nye ikoner. Min startside var ændret til standard (apples side) i Safari, og Firefox reagerede som om det lige var downloadet (den spørger om den skal importere data fra Safari, og med default startside). Derudover er der en mappe i der hedder et langt blankt navn og i den er der en masse mapper som f.eks. 'preferences, printers, logs, safari, sounds, audio, colors' osv.

Mit spørgsmål går derfor ud på om det ikke er muligt at gå tilbage til et tidligere standpunkt hvor alt fungerede fint, såsom imorges?

Er temmelig forvirret, og har aldrig oplevet lignende.
Hjælp ønskes hurtigst muligt!
Avatar billede simplus Nybegynder
18. december 2007 - 19:40 #1
Desuden skal det siges at min baggrund og alle mappestrukture er ændret.

Det jeg ønsker er en måde at vende tilbage til den måde min mac var på tidligere uden at skulle gendanne, da jeg helst ikke vil miste mine data.
Avatar billede simplus Nybegynder
18. december 2007 - 20:28 #2
Har valgt at gøre det manuelt, der er dog stadig meget tilbage, så det er bestemt ikke en process jeg er glad for. Jeg er dog desværre nødsaget til at gøre det, da computeren igen skal i brug i morgen.

Undskyld for ulejligheden.
Avatar billede egonspock Seniormester
18. december 2007 - 21:42 #3
Det lyder som om at alle mapperne fra dit bibliotek af en eller anden grund var blevet hevet over i Skrivebordsmappen. Det kan godt ske, hvis Pegefeltet er relativt sensitivt og der er slået "Klikke" og "trække" til. De to slår jeg altid fra, da de giver mere ballade end godt. Jeg har i øvrigt både set problemet på Mac og windoze-laptops.
Avatar billede simplus Nybegynder
19. december 2007 - 03:08 #4
Jo tak, det kunne sagtens være tilfældet. Ville lige høre om du kunne hjælpe mig med hvad mappen som indeholder 'preferences, printers, logs, safari, sounds, audio, colors' osv.' hedder? Den ligger i min HOME folder, men efter at have snakket med en af mine venner som også bruger mac, så har han ikke en lign. mappe i sin HOME folder. Derfor er mit spørgsmål hvor mappen tilhører og hvad den skal hedde?

Håber du kan hjælpe.
Avatar billede egonspock Seniormester
19. december 2007 - 07:42 #5
Mappen hedder Bibliotek på dansk eller Library på engelsk (og begge er lige rigtige). Den skal ligge i din home-folder, dvs. den som hedder dit korte navn. Hvis du flytter dem tilbage, logger ind og ud igen, bør der være en chance for at det virker igen.
Avatar billede simplus Nybegynder
19. december 2007 - 10:39 #6
Aha, nu ser jeg fejlen, tror jeg! - Det ser ud til at noget af biblotek/library mappen er flyttet ud til HOME folderen, og nogle af mapperne er 'kun' blevet kopieret over.

Den mappe med det lange blanke navn indeholder følgene undermapper: Application Support, Assistans, Audio, Autosave Information, Caches, Colorpickers, Colors, ColorSync, Cookies, Documentation, Favoritter, FontCollections, Fonts, Icons, iMovie, Internet Plug-ins, iTunes, Keyboard Layouts, Keychains, Logs, Mail, Preferences, Printers, Recent  Servers, Safari, Sounds, Spelling, Stickies Database, Syndication, Widgets.

Den gamle biblotek/library mappe indeholder følgene undermapper: Application Support, Audio, Autosave Information, Caches, Cookies, Documentation, Fonts, iTunes, Keychains, Logs, Preferences, Safari, Syndication.

Kan jeg bare nøjes med at lægge den mappe med det blanke navn oveni den gamle library mappe og sige ja hvis den spørger om jeg vil overskrive?
Avatar billede sd8220 Seniormester
19. december 2007 - 23:02 #7
Du skal ikke have det lange blanke navn med over i dit ~/Bibliotek; men kun indholdet af den.
Og hvis du ikke har lavet noget vigtig med de programmer, der lægger noget i  din ~/Library, så skulle du nok kunne vælge at gøre, som du beskrev og vælge overskriv.
Avatar billede egonspock Seniormester
19. december 2007 - 23:55 #8
Jeg ville nok lægge alle mapperne fra Library ud i en stor mappe på skrivebordet, derefter flytte de vildfarne mapper tilbage, derefter logge ud og ind igen, og endelig gennemgå de nye mapper fra Library for at se om der var noget i, der ikke måtte smides ud og ellers blot smide dem ud.