Avatar billede larsholm Nybegynder
17. december 2007 - 17:13 Der er 9 kommentarer

Fjern vista fra HP laptop og smid XP på

Jeg har lige købt en HP laptop. Jeg ville gerne smide Win XP pro på men når jeg smider min XP cd i maskine siger den at den ikke kan finde min HD. Jeg har tjekket bios som ikke er til meget hjælp da jeg kun har mulighed for at stille tiden. Jeg har ledt efter en driver til min HD (sata) så jeg evt. kunne bruge den når jeg skulle install XP. Men har ikke kunne finde en og der er heller ikke noget diskette drev i min HP maskine så selv med en driver ville jeg ikke vide hvad jeg skulle gøre. Min HD er en Fujitsu MHT2080BH

Håber virkelig der er en der kan hjælpe mig :(
Avatar billede hmortensen Nybegynder
17. december 2007 - 17:39 #1
Det vil være mere relevant med navnet på dit bundkort eller blot SATA controlleren.
Hvis du finder en driver, er det muligt at lave en ny XP skive med driveren integreret, hvilket gør diskette-drev overflødigt.
Avatar billede a1a1 Novice
17. december 2007 - 17:55 #2
eller "investere" i et usb diskdrev (150 kr.)
Avatar billede japping Nybegynder
17. december 2007 - 18:02 #3
PAS PÅ, jeg har været ude for at der ikke er drivere til XP. Derfor vil jeg anbefalde dig at installere XP som dit operativsystem nr. 2. Installer det så du ved opstart kan vælge hvilket operativsystem (Vista/XP) du ønsker at køre.

SÅ installer Vista igen og læg derefter XP Pro på.
Avatar billede larsholm Nybegynder
17. december 2007 - 18:32 #4
Maskinen er en HP Pavilion dv6605eo Notebook kan ikke finde info om dens motherboard
Avatar billede larsholm Nybegynder
17. december 2007 - 18:40 #5
Dens chipset hedder vidst noget med ICH8
Avatar billede larsholm Nybegynder
17. december 2007 - 19:31 #7
Hvor på min XP cd skal filerne ligge? det står ikke i guide

Jeg har heller ikke mulighed for at slå SATA Native Mode fra eller til.
Avatar billede a1a1 Novice
17. december 2007 - 19:42 #8
jeg kender ikke meget til "slipstream" installation af drivere.

Men "stand alone installation", du kan "disable" sata native ved (under opstart):

Repeatedly press the F10 key (or key designated by the notebook PC) until the notebook enters the Computer Setup screen.

fandt dette (en der mener at have løsning, dog en anden model men):
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1077011
Avatar billede liden Nybegynder
29. december 2007 - 14:47 #9
hmm,
Jeg ville forsøge med ny driver til dit bundkort inkl. din sata. har selv været i samme båd en gang.. men Vista... skod så det sagt