Avatar billede gogion Nybegynder
16. december 2007 - 17:56 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvem startede 3D? (Hjælp laver Studieretningsopgave)

Hej
Jeg håber i kan hjælpe mig med at, finde eventuelle links til hvormår 3D'en kom til verden. Hvilket land startede det i?

Ved godt hvornår det kom til Danmark, men da var det for længst udbredt i mange andre lande.

Takker på forhånd :D
Avatar billede justrace Novice
17. december 2007 - 00:13 #1
Det startede vel ca. dengang man opdagede jorden ikke var flad men rund. Selvom den også var rund dengang, hvis man altså lige stillede den på højkant.

Undskyl, men kunne ikke lade være, men glæder mig til at læse svaret.
Avatar billede justrace Novice
17. december 2007 - 00:16 #2
Nå, men på den mere seriøse måde kan man jo tage et kig her: http://en.wikipedia.org/wiki/3-D_film
Avatar billede justrace Novice
17. december 2007 - 00:17 #3
Gad vide om det skulle have været et svar?
Avatar billede justrace Novice
17. december 2007 - 00:19 #4
Eller prøv vores norske venners helpdesk: http://www.youtube.com/watch?v=JaUULepIpbA

Endnu en gang undskyld...
Avatar billede gogion Nybegynder
17. december 2007 - 12:34 #5
Tja noget kunne jeg bruge for det første link du fandt,
men mangler stadig en kilde der siger, 3D kom frem i år....
og hvilket land det startede med at bruge det.

link 2: meget sjovt hehe.

men har stadig ikke selv fundet svaret :(
Avatar billede mismis Nybegynder
18. december 2007 - 15:43 #6
Snakker du om 3D som sterescopic og anaglyph så er det mange år tilbage
omkring 1930 eller noget tror jeg
men snakker du 3d som 3d  animation, altså Lightwave og 3d max osv
så var det lige i slutningen af firserne de kom
før det var der også lidt som hed blandt andet Sculpt 4d og real 3d og Turbo Silver
som var forgænger til programmet Imagine
og programmer som disse kom på gaden til AMiga i ca 1985-1986

3d studie som er forgængeren til 3dmax kom i 1989 og lightwave 3d kom i 1988
og var en videreførsel af videoscape før 1988

men ca der omkring sidst i firserne startede folk med at lave 3D grafik
hvis det er som grafik du menre det

håber det kan hjælpe dig lidt

mvh

mis
Avatar billede mismis Nybegynder
18. december 2007 - 15:49 #7
kan tilføje at softimage 3D også var released 1988
og programmet maya fra alias wavefront er udgivet i 1998
der har dog været noget før det , da den første feature film med 3d grafik blev
udgivet i 1976 som hed future world
men tør næsten ikke tænke på hvordan det har set ud :)

mis
Avatar billede gogion Nybegynder
19. december 2007 - 12:56 #8
mange tak for hjælpen :)
det kunne jeg godt bruge