Avatar billede thimp Nybegynder
15. december 2007 - 13:15 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

HP Officejet Pro L7680 versus Brother MFC 9440CN - Hjælp til køb

Jeg har efter en gennemsøgning af diverse hjemmesider kommet frem til, at HP Officejet Pro L7680 og Brother MFC 9440CN kunne være to gode bud på en kommende multifunktionsprinter der skal anvendes i et mindre kontor.

Den første er en ink-jet og den anden er en laserprinter.

Mit spørgsmål går på om det er det værd at bruge de ca. 3000kr mere på at købe laserprinteren (dvs. Brother MFC 9440CN). Den anden koster ca. 2700kr i indkøb.

Fra diverse fora kan jeg forstå at laserprinteren typisk er mere driftøkonomisk end en blækprinter. Men kan det retfærdiggøre en merpris på 3000kr? Og hvor meget bedre print får man egentlig fra en laserprinter end en blæk?

Og er de to modeller egentlig de bedste når man har et maxbudget på ca. 6000kr? Altså skal man kigge efter andre når den skal kunne printe, faxe, scanne og kopiere. Den skal ligeledes skulle kunne tilsluttes flere computere.

Sikke en masse spørgsmål, men jeg håber på et snarligt svar.

Venligst

Thim
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. december 2007 - 17:24 #1
Jeg har efterhånden ingen erfaring i multimaskiner i denne prisklasse (læg et nul bagefter - så er jeg med :-). Men prøv engang at regne på blækprisen. Hvor mange sider kan du skrive ud, ved blæk købt for kr. 3000,- En del tusinde sider, vil jeg gætte på.
Og sammenlign det så med dit forventede forbrug af printeren - og den forventede levetid. Så har du et ret godt svar på dit spørgsmål.

Ydermere bør du tænke på, hvad du bruger maskinen til. Tekst står skarpt og flot på en laserprinter. Billeder står flottest på blækprinter. Men helst på det rette papir - hvor laserprinteren klarer sig med kontorpapir.

I øvrigt ligger de fleste blækprintere på 5-20 kr. pr A4 side - hvor laseren ligger på 2½-10 kr - altså ca. det halve. Men så kan man igen spare lidt (og printe meget mere for de 3000) ved at køre med kopiblæk...
Avatar billede thimp Nybegynder
17. december 2007 - 21:21 #2
Tak for dit svar. Jeg vil tage det med i mine købsovervejelser.

Venligst

PS: Jeg vil gerne tildele dig pointene, men kan ikke gennemskue hvordan jeg rent praktisk gør dette. Jeg har tjekket hjemmesiden for svar herpå, men uden held. Måske du kan hjælpe?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2007 - 21:55 #3
Joda - andre har været i samme situation, og nogle behjælpsomme sjæle har oprettet: http://www.expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar

Jeg har ikke lagt "Svar", men kun kommentar. Men hermed et svar...