Avatar billede martinhagelund Nybegynder
12. juni 2001 - 22:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problemer med brænder

Jeg har lige købt en Creative CD-RW 12.10.32, som jeg ikke kan få til at brænde 12x.

Den laver buffer underrun, hvergang jeg prøver at skrive med mere end 4x.

Jeg har et 40x CD-romdrev, men er af den opfattelse at det ikke vil hjælpe at købe et der er hurtigere, da det er Windows der styrer det, og den sætter grænsen ved nogleogtredive.

Mit system
Jeg kører Windows ME, på en 1,2 Ghz Athlon, 256 MB Ram
2 Hardiske, der kun kører 5400 rpm.

Jeg har prøvet forskellige brænderprogrammer, både Neroburn 5,0 og WinOnCD 3,7
Avatar billede delpirzola Nybegynder
12. juni 2001 - 22:56 #1
prøv med NTIcdmaker
og husk at kigge på dine skiver om de understøtter 12x brændehastighed
Avatar billede delpirzola Nybegynder
12. juni 2001 - 22:58 #2
hvis du ikke kan få fat i NTI så prøv ICQ#100367126
Avatar billede frydenholm Nybegynder
12. juni 2001 - 23:20 #3
Har du slået DMA til i Windows?
Avatar billede niller Nybegynder
12. juni 2001 - 23:30 #4
Normalt er det fordi dit CD drev bruger for lang tid på at spinne op og ned. (Jeg regner med at du prøver at kopiere direkte fra CD til CD.)
Jeg vil mene at den nemmeste måde er først at lave et \"image\" af den originale CD og så derefter bruge dit brænderprograms \"Burn image\" funktion til at lave kopierne med. Ulempen er bare at det kan bruge op til 700 MB, or det tager noget længere tid end at kopiere direkte.

Niels
Avatar billede frydenholm Nybegynder
12. juni 2001 - 23:34 #5
Jeg har haft et Sony 40x cd-rom, og det var rent ud sagt elendigt. Den kunne ihvert fald ikke levere data hurtigt nok til min plextor 12/10/32.

Har skiftet det ud med et Asus 50x, og nu er der ingen problemer. Det var også i Win Me den forbedring skete.
Avatar billede omaly Nybegynder
13. juni 2001 - 13:16 #6
Hvis brænder og cd-rom sidder på samme IDE, så prøv at bytte om så de sidder på hver sit kabel, da det ellers kan medføre buffer underrun.