Avatar billede zylin Nybegynder
12. december 2007 - 23:14 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Linux + windows XP?

Kan det lade sig gøre at have windows og linux på samme pc uden at skulle reformaterer? jeg spørger da jeg er blevet lidt facineret af det, og kunne godt tænke mig at prøve linux dog gider jeg ikke at formaterer for at installerer noget i et par dage for så at formaterer og installere win xp igen.

hvis dette kan lade sige gøre, vil jeg godt vide hvilket version der er god at starte med.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2007 - 23:22 #1
Jeg mener at opeenSUSE gør det meget fint. Jeg skal dog forstå hvad du mener med reformatere?

http://suse.linuxin.dk/

Her kan du læse om opeenSUSE og om dualboot, hvor du har både window og linux på samme maskine
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2007 - 23:29 #2
http://software.opensuse.org/

Her kan du downloade openSUSE på en dvd
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2007 - 23:41 #3
Dett kræver dog en partion til både Windows og SUSE, så jeg er bange for at jeg har misforstået dit spørgsmål. -(
Avatar billede zylin Nybegynder
12. december 2007 - 23:51 #4
Reformatere... formetere igen, nævnte det vidst ikke men har lige haft formateret nemlig, hmm kigger lige på openSUSE og ser hvad det er.
Avatar billede zylin Nybegynder
13. december 2007 - 00:01 #5
Ja desværre, jeg er nemlig på udkig efter en uden partition så jeg ikke behøver at "lave så meget".
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2007 - 07:52 #6
Ved de fleste Linux distroer ordner installationen det således at den krymper din nuværende Windows-installation til en passende størrelse og herefter opretter de fornødne partitioner til Linux, det eneste der kræves er at du enten accpterer eller redigerer det foreslåede
Jeg anbefaler også SuSe
Avatar billede lassebm Nybegynder
13. december 2007 - 08:30 #7
Du kan evt prøve en livecd..

Denne gør det muligt at boote på en CD/DVD direkte fra mediet uden at skulle installere noget som helst på selve computeren.

Ubuntu, Kbundu, Gentoo osv..
Avatar billede jck_true Nybegynder
13. december 2007 - 08:32 #8
Start med en Live CD for at se om det i det hele taget er noget for dig.
http://ubuntu.com er den mest udbredte til private
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2007 - 08:56 #9
En Live-cd kan aldrig sammenlignes med et installeret system, skulle du beslutte dig for en Live-cd mener jeg at KNOPPIX absolut at foretrække http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Avatar billede reinelt Nybegynder
13. december 2007 - 15:45 #10
Jeg har selv prøvet windoes xp og suse sammen og da jeg så ikke kunne få min bank
m.m til at virke ville jeg afinstallere med det resultat at jeg måtte formaterer
det hele xp forfra. Derfor anbefaler jeg at tage live cd.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2007 - 16:07 #11
At du afinstallerer SuSe har jo ikke noget med XP eller din bank at gøre
Avatar billede reinelt Nybegynder
13. december 2007 - 16:47 #12
Suse kunne ikke fungerer sammen med min bank, da banken ikke accepterer linuxprogrammer, men du kender måske et der gør?
Avatar billede zylin Nybegynder
13. december 2007 - 17:05 #13
Har læst jeres kommentarer og kom til at tænke på om man kunne bruge Daemon Tools til at emulere en cd med så?
Avatar billede lassebm Nybegynder
13. december 2007 - 17:42 #14
Du kan ikke bruge daemon tools, men du kan mounte iso'er i linux

mount -o loop -t iso9660 fil.iso /sti

Vist nok :)
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2007 - 18:06 #15
Vil gerne lige nå at sige min netbank fungerer meget fint, på SUSE
Avatar billede reinelt Nybegynder
13. december 2007 - 19:29 #16
har du danske bank??
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2007 - 19:37 #17
Jeg synes, jeg er nødt til at svare når du spørger. Ja det har jeg

Men emnet var Linux + Windows XP
Avatar billede hcm Nybegynder
14. december 2007 - 01:09 #18
Jeg installerede pclinuxos paa egen partition paa en pc med winxp installeret allerede. Koerer ganske glimrende. Den foerste linux distro jeg har fundet hvor det meste virker fra starten. Ved godt at det afhaenger af hardware og personlig preference, men jeg synes den er et rigtig godt bud. Har ingen problemer med den overhovedet. Saa nu er det bare et spoergsmaal om tid inden xp forsvinder helt fra den pc...
Hvis du fortryder at du har brugt en partition til Linux, kan du jo bare slette partitionen og goere den til dit drev z: i xp - eller hvor langt du nu er kommet :-)
Avatar billede reinelt Nybegynder
14. december 2007 - 10:27 #19
tak til samsonjens.jeg må prøve igen at indstaller suse. jeg beklager jeg gik udenfor emnet.
Avatar billede hcm Nybegynder
14. december 2007 - 10:28 #20
proev at gi' pclinuxos en chance. Jeg synes det var meget nemmere at starte med end suse. Men har ikke proevet den siden 10.0 (tror jeg nok det var...)
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2007 - 14:54 #21
??
Avatar billede zylin Nybegynder
29. december 2007 - 17:13 #22
De følgende menere jeg har lavet et ordentligt og brugbart svar til mig, så hvis disse personer venligst vil skrive et svar vil jeg fordele points.

jck_true
helgec
zyphon
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2007 - 17:17 #23
Godt nytår
Avatar billede dennism Nybegynder
29. december 2007 - 17:29 #24
Nu har jeg ikke læst jeres kommentarer igennem, men ville blot lige ligge en anbefaling af programmet superGrub som er meget anvendeligt, hvis man f.eks. kommer til at overskrive Windows opstartsindlæser (MBR). superGrub finder alle systemer på dine harddiske og laver en ny grub til dig.

http://supergrub.forjamari.linex.org/

Godt nytår!
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. december 2007 - 17:18 #25
Svar :)
Avatar billede zylin Nybegynder
30. december 2007 - 22:17 #26
Tak for hjælpen :)