Avatar billede jgthb Nybegynder
12. december 2007 - 21:02 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

java-værktøj

Hej

Jeg har lige haft indledende programmering på dtu, hvor vi lærte at programmere java i BlueJ. Men jeg vil høre, hvilke programmeringsværktøj, som andre bruger (for jeg tvivler på, at der er nogen, som bruger BlueJ til andet end at lære sproget). Findes der et bestemt eller er der mange forskellige at vælge imellem? Desuden har jeg kravet, at det skal være gratis!

I øvrigt har jeg også haft Diskret Matematik og har lært at bruge mysql. Jeg har dog kørt dette program over DTU's netværk, og har altså ikke selv programmet. Findes der en gratis version af programmet?

Desuden kunne jeg også godt tænke mig at vide, om I kender en god guide til at kombinere java og databaser.

Til sidst: Da vi lærte at programmere i BlueJ var der intet automatisk grafisk design, ligesom jeg kender det fra Delphi. Dvs man kunne ikke lave en brugergrænseflade med knapper og lignende sådan uden videre. I det program, som I nu henviser til, er dette muligt?

Tak på forhånd
Avatar billede _carsten Nybegynder
12. december 2007 - 21:07 #1
NetBeans: http://www.netbeans.org  Gratis
eclipse: http://www.eclipse.org/downloads/  Mener også den er gratis
Avatar billede _carsten Nybegynder
12. december 2007 - 21:07 #2
Glemte GUI - ja det er muligt!
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2007 - 21:12 #3
Eclipse, NetBeans og Oracle JDeveloper er alle gratis.

Ikke gratis IDE'er taeller: IDEA IntelliJ og et antal Eclipse kloner (bl.a. IBM WSAD, Borland JBuilder *).

*) JBuilder findes stadig i en gratis version.

Jeg bruger selv Eclipse baade paa arbejde og privat.

----

Ja. MySQL er gratis og kan hentes hos www.mysql.com.

----

Med hensyn til databaser, saa start med at laere basal JDBC via f.eks. SUN's tutorial.

Derefter kan du specialisere dig i noget der bygger oven paa JDBC som Hibernate eller
JPA/EJB3 entity beans.

----

NetBeans kommer med en GUI builder kaldet Matisse.

Til Eclipse kan du hente en plugin ved navn VE.
Avatar billede dumbledore Nybegynder
12. december 2007 - 21:49 #4
Kan bestemt anbefale NetBeans, let og ligetil at gå igang med, og som overstående nævner er det gratis, og det er muligt at lave GUI osv.
Avatar billede powerbart Nybegynder
13. december 2007 - 00:10 #5
Jeg bruger IntelliJ - og det er absolut den bedste!

Bruger Eclipse/RAD på jobbet, og den stinker.

IntelliJ kan mere, er mere brugervenlig, bedre til at refactor, mere EJB3.0 validering, bedre web-programmering, bedre Maven2 support (mvn idea:idea).
Avatar billede _carsten Nybegynder
13. december 2007 - 17:27 #6
Jeg er nok nødt til at kommentere lidt på powerbart's indlæg

Jeg bruger NetBeans 6.0 - og det er absolut den bedste!

Har endnu IKKE prøvet at bruge noget der stinker.

NetBeans 6.0 kan mere, er mere brugervenlig, bedre til at refactor, mere EJB3.0 validering, bedre web-programmering, bedre Maven2 support, bedre GUI builder.

Men de fleste rundt i den store verden (sidst jeg fandt noget på det) bruger vist nok eclipse - men efter gentagne forsøg, er det bare ikke mig.

Tag et kig på alle og vælg den du synes ligger bedst i hånden!
Avatar billede jgthb Nybegynder
14. december 2007 - 12:41 #7
Tak for hjælpen alle sammen. Jeg har valgt at prøve kræfter med NetBeans.

pointene tildeles arne_v og carsten for de mest informative svar. I lægger bare svar
Avatar billede arne_v Ekspert
14. december 2007 - 15:30 #8
svar
Avatar billede _carsten Nybegynder
15. december 2007 - 15:32 #9
Svar