Avatar billede vint Nybegynder
12. december 2007 - 11:49 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Sp. om dbgrid

Hej.

Jeg har lige et "dobbelt" spørgsmål, der samlet kan give op til 200 pinde.

Begge spørgsmål omhandler en dbGrid, hvor jeg har tilføjet nogle komponenter, bl.a. comboboxe og checkboxe jvf. nedenstående
http://delphi.about.com/od/usedbvcl/l/aa081903a.htm

Hvordan er muligheden for at indsætte et brugerdefineret billede/ikon i stedet for standard pilen i en standard combobox for at sætte sit eget præg på programmets grænseflade?

Knappen ved en combobox placeret i en dbgrid bliver først synlig når man klikker på feltet for at ville skrive/ændre i feltet. Kan den ikke blive synlig allerede fra cellen bliver aktiv i stedet for først at skulle "aktivere" feltet med klik?

Sidste spørgsmål, jeg har i gridens picklist placeret 3 muligheder: A, B og C. Kan man ikke sørge for, at det kun er muligt at vælge en af de fordefinerede i picklist'en i stedet for, at det kun er forslag. Pt. kan jeg eksempelvis skrive F og gå videre til næste kolonne uden at der sker en form for fejl.
Avatar billede hrc Mester
13. december 2007 - 00:05 #1
Hvad det sidste spørgsmål angår skal du bare sætte din picklist (TComboBox, ikke?) til Style = csDropDownList;

Måske kan du tegne din Combo selv ved at sætte Style = csOwnerDrawFixed, men jeg er ikke sikker på det bliver pænt. Det må man bore lidt i. Jeg skal hjem i seng.

Hvis du sætter dit datasæt i edit-mode bliver comboerne også aktive. Er det det du mener?

Har du et budget? Hvis du har kan du overveje InfoPower som, for det meste, er ret anstændige komponenter. De har en ret avanceret TwwDBGrid. Den er ikke altid lige kønt programmeret (det er ved at være en gammel komponent), men den kan sgu næsten alt.
Avatar billede martinlind Nybegynder
13. december 2007 - 11:33 #2
eller DeveloperExpress deres Grid KAN ALT, ikke bare næsten :)
Avatar billede vint Nybegynder
14. december 2007 - 23:08 #3
Hmm...

1) Jeg havde brugt den "lette" løsning, nemlig den indbyggede picklist og ikke TCombobox, men det gør selvfølgelig, at der ikke findes de avancerede funktioner. Jeg må bare igang med at implementere comboboxen.

2) Datasettet i Edit mode gav bonus.

3) Det med at købe komponenter ved jeg ikke rigtigt. Har allerede købt en dbgrid fra "TMS software" men synes at den har nogle irriterende fejl og mangler i forhold til prisen når man tænker på, at det er profesionelle værktøjer.
Avatar billede vint Nybegynder
14. december 2007 - 23:09 #4
Jeg vender i øvrigt tilbage senere på weekenden med resten inkl. lidt points.. Hav tålmodighed ;o)
Avatar billede hrc Mester
17. december 2007 - 07:18 #5
Der er fordele og ulemper ved at købe 3'die parts komponenter. Fordelen er at man hurtigt er kørende, men ulemperne er flere:

1. De kan være ret dårligt programmeret - og det opdager man for sent.
2. Sammenholdt med supporten man forventer, kan de også synes ret dyre.
3. Skal du skifte delphi-version må du sikkert betale for en opdatering.

Jeg bruger InfoPower for det gør man her i firmaet... Martins DevelEx. virker bedre (hvorfor skal man dog registrere sig for at kigge på skærmbillededemoerne?)

Afslutningsvis. Jeg vidste ikke en TDBGrid havde en Picklist, ahem. Fordelen ved at proppe en "rigtig" komponent på er, at man lettere kan manipulere den.
Avatar billede vint Nybegynder
18. december 2007 - 21:35 #6
Smider du også et svar hrc, så kan vi dele pointene (synes at 100p er fair for besvarelsen, eller hvad synes du?)
Avatar billede hrc Mester
19. december 2007 - 11:20 #7
Det er fint med mig. Jeg takker.