Avatar billede wibolt Nybegynder
11. december 2007 - 16:47 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Radeon RX1650 konflikter.

Hej

Jeg har købt et MSI ATI Radeon RX1650 AGP 8x m. 512 mb til erstatning for et gammelt Geforce FX5500, men der opstår en resource-konflikt når jeg installere det, jeg mener at kunne huske fra Win 98 at man kunne flytte adresser - kan man det i XP Pro og hvis, hvordan gør man så?

Bundkortet er et Asrock 775 dual-880 pro.

På forhånd tak
Wibolt
Avatar billede haverslev Novice
11. december 2007 - 17:40 #1
Jeg har også været udsat for disse IRQ konflikter.
Det har derfor været nødvendigt at installere grafikkortet "først" og derefter give de andre enheder IRQ adresser efterfølgende.

I XP gør jeg f.eks det ved at fjerne alle USB enhederne fra maskinen, går derefter i enhedshåndtering og H-klikker på hver enkelt enhed der har IRQ adresse og deaktivere dem - lige fra USB controllerne til lydkort.
Herefter H-klikkes på grafikkortet/skærmkort (nuværende)og vælg Fjern.
Sluk maskinen og sæt det nye grafikkort i og start maskinen og lad Wiindows finde det og du installere driveren når du bliver bedt om det.
Når dette er vel overstaået, så går du i Enhedshåndtering og aktivere enhederne igen og derefter genstarter du maskinen og går i Enhedshåndtering og checker om der er nogle enheder der ikke er aktiveret eller har udråbstegn.
Hvis udråbstegn, så h-klik på enhedn og vælg fjern og genstart.
Avatar billede wibolt Nybegynder
11. december 2007 - 18:17 #2
Det vil jeg prøve, men så vidt jeg kan se så er konflikten med "VIA Cpu til AGP-controller" - mon man kan deaktivere den uden computeren går død?
Avatar billede wibolt Nybegynder
11. december 2007 - 19:46 #3
Desværre, det hjælper ikke :-(

Kom lige til at kigge på de to kort samtidig, der er forskel på "stikket" på dem, Geforce-kortet har et tredelt stik, Ati-kortet har et todelt - men det er begge to AGP-kort, kan det passe?
Avatar billede haverslev Novice
11. december 2007 - 23:24 #4
Der har vi problemet, Radeon RX1650 er IKKE et AGP kort, men et PCI Express x16 kort
og passer derved ikke i AGP soklen
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=118817
Avatar billede wibolt Nybegynder
12. december 2007 - 00:38 #5
Nej, det er dette kort, selvom der står RX1650 på kassen.

http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=94287
Avatar billede haverslev Novice
12. december 2007 - 08:14 #6
OK, det er bare meget mærkeligt og forvirrende, at man kalder det RX1650, og det dækker begge grænsefladetyper (AGP/PCI-E)
Men når de er af AGP typen begge to kort du har, så skulle du kunne installere det som jeg tidligere har beskrevet.
Dog kan det være, at du lige skal en tur i bios også, når du har mont. det nye kort.
Her laver du blot en "load default settings" - tryk på F9 for at loade og derefter trykker du på F10 for at gemme med enten Y eller J.
Avatar billede wibolt Nybegynder
12. december 2007 - 17:16 #7
Jeg prøvede en gang til og loadede til sidst default setting, men det hjalp ikke.

Prøvede at sætte kortet i min datters pc og det virkede perfekt, så kortet fejler ikke noget.

Ville det ændre noget hvis jeg installerede Vista?
Avatar billede haverslev Novice
12. december 2007 - 18:23 #8
Umiddelbart vil jeg sige nej til Vista skulle være løsningen.
Men kan desværre heller ikke pege på at det eller det er problemet for dig.
Har checket dit bundkort og dine grafikkort og kan kun falde over en ting, nemlig at dit bundkort kører med 1,5V på AGP soklen.
Jeg kan ikke finde nogen angivelser af Volt på dit nye kort, om det evt. skal køre med 3,3 volt.
Jeg kan dog heller ikke finde volt angivelse på dit nuværende GF FX55oo kort

http://www.jacomputer.dk/product.asp?product=1295&sub=0&page=1
Har du mulighed for at finde disse Volt oplysninger på grafikkortne via manualerne ?
Avatar billede wibolt Nybegynder
12. december 2007 - 19:09 #9
Det burde vel ikke resultere i en IRQ-konflikt.

Måske jeg burde prøve en biosopdatering - kan man det med en usbnøgle?
Avatar billede haverslev Novice
12. december 2007 - 19:55 #10
Nej det burde ikke give IRQ konflikt, men de påpeger meget kraftigt at der IKKE må monteres et 3,3V kort i dit bundkort (se manual) og udfra at det er det eneste "kritiske" jeg kan finde af eventuelle årsager dine IRQ problemer.

Ang. Bios update
Det skal du være meget opmærksom på, at der ikke går noget galt under en sådan flashing, at f.eks maskinen bliver slukket ved fejl, at det er den korrekte bios version du bruger osv. osv.
Hvis din bios kan stilles til USB Boot, så skulle du kunne flashe bios af den vej, men normalt forgår en bios update, enten via diskette eller via cd.

http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=775Dual-880Pro&s=775
Avatar billede wibolt Nybegynder
12. december 2007 - 21:01 #11
Efter at have opdateret bios virkede kortet :-)

Tak hjælpen