Avatar billede anton112 Nybegynder
09. december 2007 - 12:29 Der er 11 kommentarer

Fejlmeddelelse: NTVDM CPU'en har fundet en ugyldig instruktion.

Jeg er bekendt med, at andre har spurgt om det samme før. Men desværre har jeg ikke rigtig kunnet bruge svarene - derfor kommer spørgsmålet igen.

Min kæreste vil gerne køre Dyna Blaster (et oldgammelt DOS spil) på sin PC, som jeg uden problemer kan køre på min.

På hendes PC kommer fejlmeddelelsen:

NTVDM CPU'en har fundet en ugyldig instruktion.
CS:c000 IP:29a0 OP:0f 00 00 00 00
Vælg "Luk" for at afslutte programmet.

Vores maskiner er begge AMD Athlon 64 X2, hvoraf min er 4200+ og hendes er 4000+. Vi kører begge samme version af McAfee SequrityCenter.

Jeg har testet to andre gamle DOS spil (Rockford og Super Tetris), som begge kører fejlfrit på min maskine men fejler på samme måde på hendes.

Vi kører begge grundlæggende den samme XP installation, så jeg kan kun få øje på nogle få ting, som kan gøre en forskel:

1. Min installation er "gammel", dvs. jeg har muligvis nogle Microsoft opdateringer som hun ikke har (hendes computer er ca. 2 mdr. gammel, min er mindst ½ år).

2. Hendes computer var præinstalleret med Vista. Det var lidt besværligt at få Vista afinstalleret og XP installeret, så jeg er ikke sikker på, at der ikke ligger et eller andet i netop den detalje. Bl.a. er jeg ikke sikker på, at alle XP hardware drivere er installeret, selvom enhedshåndteringen ikke melder om driver problemer.

Jeg har prøvet forslaget om at kopiere autoexec.nt og config.nt fra c:\windows\repair\ til c:\windows\system32. Det virker heller ikke.

Er der nogen der har forslag til, hvad man kan gøre?
Avatar billede yaris Praktikant
09. december 2007 - 19:49 #1
Avatar billede anton112 Nybegynder
10. december 2007 - 19:54 #2
Hej yt

Det virkede desværre ikke. Jeg sender selvfølgelig log-filerne hvis du ønsker det...

Mvh Anton112
Avatar billede anton112 Nybegynder
10. december 2007 - 22:40 #3
Den ultimative endlösung er selvfølgelig at starte helt forfra, men det orker jeg ikke lige nu...
Avatar billede casparsen Nybegynder
11. december 2007 - 08:27 #4
Der er vel også forskel på hvilket grafikkort der er i PC'en

lyder som Nvidia chip'en....  prøv evt med nyere / ældre drivere

Det kan ind imellem afhjælpe problemer
Avatar billede anton112 Nybegynder
11. december 2007 - 21:21 #5
Grafikkortet er ganske rigtigt Nvidia GeForce 6100 nForce 405.

Jeg har downloaded en opdatering fra Nvidia's hjemmeside (efter bedste evne... uden "brok" fra maskinen).

Det virker desværre heller ikke...

Hvis jeg nu ville prøve med en ældre driver, hvordan gør jeg så det?
Jeg mener:
1) Hvor gammel skal den være?
2) Hvor får jeg fat i den?
Avatar billede casparsen Nybegynder
12. december 2007 - 08:45 #6
Mener at Nvidia tidligere tilbød at man kunne hente ældre drivere men......

http://www.nvidia.com/object/winxp-2k_archive.html
eller hos producenten af den bærbare - nvidias go serie er ikke altid helt nem så
måske har de en tilpasset driver.

hvis det ikke virker så :
du skriver at den kom preloaded med vista og du kan have fat i noget
af det rigtige.

Flere af de nye maskiner understøtter (drivermæssigt) ikke XP 100 %

Prøv at opdatere maskinen med alle MS updates  (især directx delen)

sidst nye Nvidia driver  - eller prøv  evt at vente og tag den næste version/beta
så kan det være det løses
Avatar billede anton112 Nybegynder
12. december 2007 - 19:43 #7
Hej casparsen

jeg takker for din deltagelse, men jeg er ikke færdig endnu...
Da hendes Webbank er ophørt med at virke, har vi besluttet at jeg reinstallerer maskinen. Hvad der end er galt, kan jeg bruge mange flere timer på fejlfinding end på reinstallation.

Når jeg går i gang med at installere driverne, vil jeg selvfølgelig have dine kommentarer med i baghovedet.

Men når jeg nu har fat i dig, har jeg et undrende spørgsmål.
Jeg plejer at formatere C: drevet fra XP installations CD'ens recovery funktion ("R" efter boot fra CD'en) før en reinstallation. Nu oplever jeg til min store undren (for jeg har aldrig oplevet det før), at Windows installationen ligger på D: drevet i recovery mode, selvom den i Windows ligger korrekt på C: drevet. Harddisken, som er den originale i PC'en ved leveringen, ligger på ATA primær som master. Der er en anden HDD, som sidder på sekundær slave, hvor sekundær master er DVD drevet. C: drevet indeholder tilsyneladende sekundær partitionen på den sidstnævnte HDD (primær partitionen ligger på E:).
Hvordan kan det være, at recovery kan finde på at flytte Windows installationen, når der kun er een?

Mvh. anton112
Avatar billede casparsen Nybegynder
12. december 2007 - 22:03 #8
hmmm...

Hvis du i windows ser under disk administration  -  hvor mange logiske drev kan du så se..

Nogle gange er de bærbare opsat så der er en skjult fat32 partion hvorfra den medleverede cd / recovery genindlæser systemet  -  mon det er den der "spøger"..??
Avatar billede anton112 Nybegynder
15. december 2007 - 10:26 #9
Mht. det sidste spørgsmål: da jeg pillede HDD 2 ud af maskinen, svuppede HDD 1 tilbage på C:. Det er en stationær PC, bare til orientering.

Tilbage til det første spørgsmål: nu har jeg geninstalleret PC'en. Inden jeg begyndte at installere noget som helst anden, forsøgte jeg at få Windows mest muligt opdateret (SP2 efterfulgt af en hulens masse opdateringer). Både lydkortet (Reaktek) og grafikkortet (nVidia) har jeg opdateret driverne til. Jeg har ikke aktivt installeret DirectX, så med mindre den ligger default nede i maven på XP installationen (har ikke undersøgt det), er den slet ikke installeret. Det burde vel heller ikke være nødvendigt over mod NTVDM.

Summasumarum er, at det stadig ikke virker!

Jeg har nok opgivet at få det til at virke.
Avatar billede casparsen Nybegynder
16. december 2007 - 21:48 #10
Direct X i en ældre version ligger vel i XP installationen.

Hvis du opdater via windows update burde du få den sidst nye 9.0 et eller andet

Hvorledes med MB producent  -  chipset driver pack ???
I gamle dage havde nogle af dem en speciel AGP driver pack..

Grafik kort  -  agp eller pci-e  ??
Avatar billede anton112 Nybegynder
22. december 2007 - 20:35 #11
Jeg skulle selvfølgelig have lukket tråden ned for længst. Undskyld...

Men forhåbentlig bedre sent end aldrig.

Jeg har en opfordring til alheden: hvis der ER nogen der har en anelse om, hvor man skal lede efter NTVDM fejlen, vil jeg ikke være den sidste der får problemet. For at skåne diverse fora, må I gerne komme ud af busken.