Avatar billede MrJ Praktikant
12. juni 2001 - 17:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DATALOGI eksamen: CPU og registre

Jeg sidder lige og læser til eksamen i Datalogi.

jeg læser om Maskinkode. Og i eksemplet i DAVID, er der kun to registre: A (Akkumulator) og P (Programtæller).
Så står der at der findes flere registre, f.eks i den meget UDBREDTE Intel8086 processor er der 14 registre.

Hvor mange registre er der i en mere \"moderne\" processor, som Pentium 3 eller 4?

-Effer
Avatar billede slimshady Nybegynder
12. juni 2001 - 18:44 #1
Der er lidt flere...
Avatar billede MrJ Praktikant
12. juni 2001 - 18:57 #2
tjaa det kunne jeg godt forestille mig, men jeg ville helst gerne have det præcise tal.
Avatar billede dis_pater Nybegynder
12. juni 2001 - 19:55 #3
Se side 3.3 på i pdf, http://developer.intel.com/design/pentium4/manuals/245470.htm i IA-32 Intel Architecture Software Developer’s Manual Volume 1: Basic Architecture

eller direkte http://developer.intel.com/design/pentium4/manuals/24547003.pdf
Avatar billede MrJ Praktikant
12. juni 2001 - 22:36 #4
den er RET lang. jeg synes ikke lige jeg kan se præcis hvor det står. Jeg kan kun finde navnene på de forskellige registre, ikke antallet.

Avatar billede dis_pater Nybegynder
12. juni 2001 - 23:54 #5
De almindelige:
8 General-purpose registers + 6 Segment registers + 1 EFLAGS register + 1 EIP register = 16

De andre:
8 FPU data registers + 1 Control Register + 1 Status Register + 1 Tag Register + 1 Opcode Register + 1 FPU Instruction Pointer Register + 1 FPU Data (Operand) Pointer Register + 8 MMX Registers + 8 XMM Registers + 1 MXCSR Register = 31

16+31=47

Avatar billede MrJ Praktikant
13. juni 2001 - 07:31 #6
Tak ska du ha\'