Avatar billede r11jep Nybegynder
07. december 2007 - 17:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

BSOD - kan ikke starte pc'en op

Hej alle,
Jeg har brugt min computer hele dagen, men pludselig stod den med BSOD. Jeg har forsøgt at genstarte den utallige gange, nogle gange kommer jeg ind, hvorefter der opstår BSOD, og andre gange kommer der allerede BSOD under opstarten.
Sågar hvis jeg bare er i bios for at tjekke indstillinger, kan det ske at pc'en låser (ikke BSOD - men bare låst).
Jeg anvender WinXp SP2 og har ikke installeret nogle nye programmer eller hardware for nylig.

Har bl.a. kommet med følgende fejl i BSOD beskederne:
- SPTD.SYS
- IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
- USBPORT.SYS
- DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
- samt en masse forskellige stopkoder

Mit problem er at jeg ikke kan nå at igangsætte en ordentlig diagnostering, inden der kommer BSOD.
Har bl.a. forsøgt at starte op med WinXP cd'en, men her låser den ligeledes under indlæsning. Så det må være et eller andet hardwaremæssigt der skaber problemet - prøver at skifte RAM klodser i aften.
Er der andre gode forslag?

Med venlig hilsen

Jesper
Avatar billede peet-49 Novice
07. december 2007 - 17:49 #1
Tryk F8 under opstart og vælg: sidst kendte konfiguration, hvor systemet virkede.
Avatar billede cpufan Juniormester
07. december 2007 - 18:05 #2
prøv at lave opstart fra CD, se om du kan få adgang til dit Cdrev efterfølgende

jeg tror der er gået kage i din Filetable
Avatar billede cpufan Juniormester
07. december 2007 - 18:13 #3
http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/ntfs/archMFT-c.html

Filetable hedder så helt korrekt MFT, master file table.

Og det betyder at du skal have et nyt drev, da det nuværende nok har en bad sector,
og som ovenikøbet ligger midt i mft'en.

dataene på disken kan genetableres fra et andet system med et sweep-program, som scanner hele disken for filer og gemmer den på en tredie disk.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. december 2007 - 18:50 #4
IRQ (Interrupt Request) Det lyder som en konflikt. Det kan være ram, men det
kan desværre også være meget andet. B.la. har nyere Logitech mus, givet problemet
for nogle. Hvis du lige har installeret noget nyt, så prøv at fjerne det.
Avatar billede r11jep Nybegynder
08. december 2007 - 22:01 #5
Det var tilsyneladende den ældste af mine RAM blokke som har været skyld i de mange BSOD'er. I hvert fald har den nu kørt stabilt i ca. 3 timer, uden den RAM blok i.
Men nu er der til gengæld flere programmer som ikke længere virker (bl.a. hele Office 2007 pakken og MSN). Fejler med beskeden "Dette program kunne ikke starte på grund af en forkert programkonfiguration...."
Har prøvet at reparere Office 2007, men reparationen fejler ligeledes.
Vil forsøge med en reinstallation i morgen - hvis den fortsat kører stabilt.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. december 2007 - 22:36 #6
Ak ja - de Ram. Men det skulle da ikke give problemer med office, at du har
fjernet en ramblok. Menheld og lykke med din reinstallation.
Avatar billede peet-49 Novice
09. december 2007 - 09:49 #7
Kør en chkdsk /f på drevet.
Avatar billede r11jep Nybegynder
09. december 2007 - 14:29 #8
Blot til orientering - så var det nødvendigt at afinstallere .NET framework 2.0 og installere den påny. Derefter virker alt igen.
Min teori er, at der på det tidspunkt RAM'ene fejlede, har været indlæst noget i dem som har været relateret til .NET
Så jeg slap for en komplet reinstallation :-)
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
09. december 2007 - 14:32 #9
kør memtest natten over for at checke ram