Avatar billede bjarnefilm Juniormester
06. december 2007 - 15:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at kopiere en dvd

Jeg har købt nogle dvd'er, som jeg gerne vil kopiere. Jeg har to ens dvd-optagere, så jeg tænkte at det var meget nemt. Man når jeg prøver at kopiere, så skriver optage-dvd-en: Kan ikke kopiere. Så har jeg tænkt, at det er noget nyt, der er lagt ind. Kan jeg løse problemet, ved at købe en gammel dvd-optager, fra før der blev lagt kopierings-spærring ind?
06. december 2007 - 16:22 #1
... hvordan er de forbundet sammen ?
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
06. december 2007 - 17:30 #2
Det er med scart, så vidt jeg husker fra ext1 på kilde-dvd'en til ext2 på optage-dvd'en. Jeg har prøvet alle mulige ting. At køre signalet gennem en video, at køre signalet gennem et fjernsyn og lignende ting. Der er også en optage-spærring på videobånd. Jeg købte to vhs film for nogle måneder siden. Når jeg prøver at lægge dem over på dvd, så skriver dvd-optageren 'kan ikke optage'. Jeg har også prøvet med shrink og nero, men det er et andet spørgsmål.
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
06. december 2007 - 17:34 #3
Når jeg vil kopiere noget, som jeg har optaget fra fjernsyn, på vhs eller dvd, så er der ingen problemer.
Avatar billede dkge Nybegynder
06. december 2007 - 17:40 #4
Er det ikke fordi man okke kan gå forbi,den kopispærre der er på selve dvd'en.
Der må du omkring hjemmesiden "piratgruppen.dk"de har nok nogen guides du kan
prøve med.
06. december 2007 - 18:12 #5
Avatar billede norbert_ Nybegynder
06. december 2007 - 23:43 #6
Du kan ikke kopiere DVd-film over på harddiskrecorderen på grund af kopispærringen - og så er det forøvrigt også ulovligt.  Men du kan sagtens optage fra TV -  det er ligesom meningen med harddiskrecorderen.
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
07. december 2007 - 09:20 #7
Jeg har kigget på piratgruppens hjemmeside, men jeg synes det ser lidt voldsomt ud. Er der ikke nogen, der kan sige noget om en gammel dvd-optager?

#norbert Så længe det er købte film til eget brug, så er det lovligt.
Avatar billede dkge Nybegynder
07. december 2007 - 09:21 #8
Selvfølgelig er det piratgruppen.org.du kan også prøve en side der hedder:
http://www.codecs.dk, men det er som sagt, kun hvis du ejer din dvd,at man må lave en kopi til sig selv,til f.eks sit sommerhus,tror jeg
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. december 2007 - 09:29 #9
Men hvis du bryder kopispærringen, er det ulovligt:

http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/
Avatar billede norbert_ Nybegynder
07. december 2007 - 10:27 #10
Du må godt lave en kopi af din DVD til dit sommerhus ect. - men du må ikke bryde kopispærringen. Hvis der ikke er kopispærring på, vil du heller ikke have nogen problemer med at kopiere til din optager.
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
07. december 2007 - 12:44 #11
Jeg har været inde på http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/ og læse.

Først står der: Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden, og til din discman, pc eller mp3-afspiller
Og det er lovligt.

Så står der på: http://www.kum.dk/sw5335.asp
Det skal således understreges, at det fortsat er lovligt at tage kopier af bl.a. cd’er og dvd-film til personlig brug inden for en husstand. Kopier, der er fremstillet lovligt før lovens ikrafttræden, forbliver lovlige. Hvis der er en kopispærring, må man imidlertid ikke omgå denne for at fremstille kopien, men det forventes, at kopispærringer i fremtiden indrettes på en sådan måde, at det er muligt at tage en eller flere kopier til personlig brug; dette er i hvert fald intentionen med loven.

Jeg kan ikke lige gennemskue, om en gammel dvd-optager uden kopispærring (hvis det kan fåes) er at omgå en kopispærring. Man omgår ikke kopispærringen, hvis der ikke er kopispærring på dvd-optageren. På den anden side, hvis der står på dvd-skiven, at den ikke må kopieres så er det en omgåelse.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. december 2007 - 13:31 #12
Sådan som DVD'er er lavet i dag, er det ikke tilladt at lave en kopi.

Og faktisk heller ikke tilladt at spørge om det i flg. Ekspertens regler §2.1.7.1
Avatar billede bjarnefilm Juniormester
07. december 2007 - 14:09 #13
Okay.