Avatar billede sharp9000 Nybegynder
02. december 2007 - 17:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

4 GB Ram = 3,25GB ?

Jeg har dette bundkort:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01077641&lc=en&cc=us&dlc=en&product=3605528&lang=en

Styresystemet er Vista Pre. Home.

PC'en blev leveret med 2 x 1GB + 2 x 0,5 GB RAM = 3,0 GB RAM. Jeg har sat 2 X 1 GB RAM i, istedet for de 2 512 MB klodser der sad i maskinen, således der nu sidder 4 x 1 GB, hvilket jo gerne skulle give 4 GB.

Men når jeg ser under "System info" så skriver den, at der er 3327 MB RAM - og hvorfor så det om jeg må spørge?

Der sidder vist nok et intergraded grafikkort, og skyldes de "manglende" RAM at dette kort har fået fordelt noget af RAM'en?

De RAM jeg har sat i er PC-5300, som er det samme som der sad i forvejen (667 Mhz)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. december 2007 - 17:32 #1
Det skyldes, at du har et 32-bit styresystem.

Det kan max håndtere 4GB inkl. RAM til grafikkort m.v., hvorfor du vil opleve at "mangle" nogle RAM.

Lev med det eller køb et 64-bit styresystem i stedet.

Går du efter det sidste, så husk at sikre dig, at du kan få 64-bit drivere til alt dit HW.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. december 2007 - 18:03 #2
Lev med det eller køb et 64-bit styresystem i stedet.

Eller prøv et gratis 64 bit styrresystem så som Ubuntu, det kommer du aldrig til at betale for og du kan afprøve det uden at installere det: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Avatar billede sharp9000 Nybegynder
02. december 2007 - 18:27 #3
Og så det er fordi Vista er 32 Bit, eller hvorledes skal jeg forstå det?

I min systemanalyse står der under CPU: "4 cores / 4 Logcal Processors / 64 Bits"
Avatar billede thesheriff Nybegynder
02. december 2007 - 18:28 #4
Ja, det er fordi Vista er 32-bit.

Det har intet med din cpu at gøre :)
Avatar billede sharp9000 Nybegynder
02. december 2007 - 18:31 #5
Fandt ud af det er en 32 bit Vista jeg har, men som jeg kan regne det ud, så betyder det ikke det store, da jeg jo udnytter de 4 GB i alt når grafikkortet presses, og det er jo netop pga. Grafikken der er ekstra RAM i.