Avatar billede zyflex Nybegynder
30. november 2007 - 22:43 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Går i stå når der skal bootes fra harddisk

Hej.
Jeg har et problem med en gammel pc som jeg skal have installeret windows xp på.
Jeg har prøvet med 3 forskellige harddiske, hvor jeg uden problemer kan formatere disken og installere installations filerne fra min xp pro cd. Efter det skal computeren som bekendt genstarte og forsætte installationen fra harddisken, men så snart computeren har vist det skærm billede hvor der står bl.a. mængde af ram, harddiske og cd-rom drev går maskinen i stå.
Hvad skyldes dette? Diskene tyder på at virke fint når de kan formateres og installations filerne kan installeres derpå.
Jeg har prøvet både med NTFS og FAT filsystem.

På forhånd tak.
30. november 2007 - 22:55 #1
... specifikationer på PC'en ?

Du vælger ved FULD formatering undervejs ?
Avatar billede zyflex Nybegynder
30. november 2007 - 23:04 #2
Nej jeg har altid brugt den hurtige uden problemer.
Det virker ikke til at der er problemer med at skrive til disken under installationen,
og da jeg har prøvet med 3 diske må problemet ligge et andet sted?
Soltek SL-64C bundkort med intel celeron 488mhz og 256mb sdd 133mhz ram.
Ved godt det ikke er meget til xp, men har ikke pc andre styresystemer ved hånden og har set tilsvarende computere køre systemet.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. november 2007 - 23:21 #3
Hvor nøjagtigt stopper den? fejl? Prøv at flytte harddisken på en port for sig selv.
Avatar billede zyflex Nybegynder
30. november 2007 - 23:25 #4
Den stopper lige der hvor den skal til at loade styresystemet.
Det er lige meget om den står i 30 minutter, den kommer ikke videre.
Jeg har prøvet at sætte harddisken på to forskellige IDE kabler som master
både på primary og secondary IDE-slot. Begge gange uden andre drev på kablet.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. november 2007 - 23:38 #5
Og du ser HDD'en under boot? Kommer der ingen fejl?
Prøv evt. at boote op på en gl. Win98 disk i dos. Skriv fdisk /mbr
Det genopretter din master boot record.
Avatar billede zyflex Nybegynder
01. december 2007 - 00:13 #6
Ja jeg kan godt se harddisken under boot, og får ingen fejl.
Har kontrolleret at cylinder osv i bios passer med det der står på harddisken.
Jeg har uden held prøvet at fixe mbr.
Men kunne få adgang til disken med bootdisketten og se windows mappen,
men da jeg lavede dir i mappen kom der kun en masse tegn frem så der må være fejl på disken. Jeg kørte scandisk da jeg var igang og den fandt fejl ved alle punkter og blev rettet, men kan stadig ikke læse filer fra disken.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. december 2007 - 00:16 #7
Eller prøv, at sætte nogle andre ram i maskinen. Det kan sagtens være det.
Avatar billede zyflex Nybegynder
01. december 2007 - 00:19 #8
jasveg, det er helt sikkert at ram ikke spiller ind her.
Computeren kører fint indtil der skal læses fra disken.

Har i øvrigt prøvet at køre en ubuntu live cd på maskinen uden problemer,
så det bekræfter at ram er tiptop.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. december 2007 - 00:25 #9
Så den stopper efter post screen med sort skærm? Har du en blinkende hvid firkant i øverste venstre hjørne? Prøv at fjerne alt hardware som kan fjernes: Scanner, joystick, lydkort, netkort m.m. - alt undtagen det mest nødvendige.
Avatar billede zyflex Nybegynder
01. december 2007 - 00:37 #10
Nej skærmen bliver ikke sort, den bliver ved med at stå der hvor den viser en boks med computer info. Cd-rom drev, harddisk, ram, processor osv.
Der er intet der blinker men kan stadig komme i kontakt med den ved alt+ctrl+delete.
Maskinen er i forvejen rippet for alt, der er kun grafikkort, harddisk og cd-rom drev.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. december 2007 - 00:50 #11
Så er det ikke styresystemet der hænger, men selve maskinen. Står der ingen fej i bunden af skærmen? Jeg ville prøve at loade setup defaults i bios og skifte HDD kablet. Lad i øvrigt dine harddiske blive autodetektet.

Hvis ovenstående ikke hjælper, så start helt forfra og lad diskene blive autodetektet.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. december 2007 - 00:52 #12
Evt. sæt diske til LBA mode, da det er så gammel en computer. Bemærk at over en vis størrelse kan ældre bundkort ikke se store diske!
Avatar billede zyflex Nybegynder
01. december 2007 - 01:13 #13
Hvad er LBA mode?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. december 2007 - 01:26 #14
http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_Block_Address - understøttelse af "store" diske.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. december 2007 - 02:33 #15
Det kan godt være dine ram er i orden, men windows er mere sart med ram en Linux.
Avatar billede zyflex Nybegynder
01. december 2007 - 13:00 #16
jasveg, det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men kan ikke se sammenhængen i om computeren kan læse harddisken og så om der er fejl på ram.
De ram der sidder i maskinen har kørt ubeklageligt i en anden maskine jeg har haft.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2007 - 13:18 #17
"De ram der sidder i maskinen har kørt ubeklageligt i en anden maskine jeg har haft." Jeg vil nu alligevel anbefale dig at forsøge med en ramblok ad gangen - hvis du får samme negative resultat med alle dine ramblokke så kan vi udelade  den årsag
Avatar billede zyflex Nybegynder
01. december 2007 - 16:51 #18
Okay, jeg vil prøve at skifte ram blokke samt låne nogle andre.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2007 - 17:21 #19
Prøv nu med en blok ad gangen
Avatar billede sbma Nybegynder
02. december 2007 - 07:16 #20
Prøv at undersøge om jumpers på dine harddiske står rigtigt... For at styresystemet på disken skal kunne 'overtage' efter installationen skal jumpers være sat som master.
Avatar billede zyflex Nybegynder
03. december 2007 - 19:15 #21
Så fik jeg styr på maskinen.
Den rigtige løsning var at sætte disken til LBA mode, så akyhne kan smide et svar og score 200 points.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. december 2007 - 21:37 #22
Ok.