Avatar billede jost Nybegynder
29. november 2007 - 14:10 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Søgefunktion til postnumre

Hej

Jeg skal lave en søgefunktion hvor jeg skal finde poster i en database der har bestemte postnumre.

F.eks. skal jeg finde alle poster som har postnr. mellem 8000 og 8900.

Ideen er at jeg har to tekstfelter hvor jeg skriver 8000 og 8900 eller to andre postnumre.

Der hvor jeg umiddelbart ikke ved hvordan jeg laver koden er det med at søge mellem to tal. Hvis det kun er et tal så er det jo bare noget med at lave noget sql med WHERE.

Er der nogen der har et link til sådan en søgefunktion som jeg kan ændre lidt eller et andet godt tip :-)

Mvh

Jost
Avatar billede matz Nybegynder
29. november 2007 - 14:51 #1
Det du skal bruge hedder BETWEEN i sql-sætningen...
Avatar billede jost Nybegynder
29. november 2007 - 15:15 #2
Som f.esk. sådan her

$sql = "SELECT navn, email, postnr FROM bruger WHERE $post1 BETWEEN $post2";

/Jost
Avatar billede jost Nybegynder
29. november 2007 - 17:41 #3
Jeg skal i første omgang kun bruge poster mellem 8000 og 8900, så jeg har førsøgt med den her:

$sql = "SELECT navn, email, postnr FROM brugerWHERE postnr='8000' BETWEEN '8900' ";

Men så giver den mig fejlbeskeden
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1

Sletter jeg BETWEEN '8900' så får jeg alle med postnummer 8000.
Så jeg gør det ikke rigtigt. Er der nogen der kan fortælle hvordan jeg gør?

/Jost
Avatar billede terrak Nybegynder
29. november 2007 - 19:56 #4
Prøv dette:

$sql = "SELECT navn, email, postnr FROM bruger WHERE postnr BETWEEN 8000 AND 8900";

Alternativt kan du prøve:
$sql = "SELECT navn, email, postnr FROM bruger WHERE postnr >= 8000 AND postnr <= 8900";
Avatar billede jost Nybegynder
30. november 2007 - 13:25 #5
Hep det virkede :-) Tak for det.

Terrak, smid et svar så får du point.
Avatar billede jost Nybegynder
30. november 2007 - 13:27 #6
PS, begge forslag virkede.

Og nu hvor jeg kigger på min egen kode, kan jeg se den giver jo ingen mening :-)
Avatar billede terrak Nybegynder
30. november 2007 - 14:16 #7
:-)

Du kan altid finde eksempler og forklaringer på
http://dev.mysql.com